Trailerangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:14

hey,
Mijn pony heeft voordat ik hem kocht(een jaar geleden) een heel jaar stil gestaan en heeft dus al erg lang niet meer in de trailer gestaan. ik heb een jaar gewoon thuis in de bak gereden en af en toe een buitenritje. Maar nu zit ik op de ponyclub en heb 1 les gehad.

Ze liep erg goed de trailer op, maar kwam er bezweet uit! ze vond het blijkbaar erg eng.. ze liep er wel goed af en het rijden ging ook goed, voor het eerst weer in de binnenbak met veel andere paardjes, ze reedt alleen wel een beetje snel met de kop in de lucht.
Toen we klaar waren was het al een beetje donker. en ik denk dat het daardoor komt.. maar ze wou de trailer niet meer op! ze trok me er steeds langs Na een kwartier wilde ze er eindelijk op.. Brokjes hielpen niet en ik heb wel een licht in de trailer.. Ik was mijn longeertouw vergeten anders had ik die er langs gebonden om hem zo erin te dwingen.. maar wat kan ik nou het beste doen aan dit?.

Gewoon vaak oefenen??

_Dunja_

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 19:58

Vooral zelf heel rustig blijven dat is heel belangrijk..

Ik weet niet hoeveel paards trailer je hebt maar paarden lopen vaak makkelijker in een 2 paards trailer of vrachtwagentje...

Misschien kun je als ze geladen is even bij haar blijven staan tot dat ze iets gekalmeerd is en bijvoorbeeld penen neerleggen.
(Met penen hebben ze wat te doen)
Dit heb ik ook met mijn pony gedaan die was ook bang in de trailer..

En als het donker is kan je dan geen lampje of zo aanlaten in de trailer zodat ze niet in het donker staat?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:03

Voeren op de trailer.
Trailer in de bak, bak voer erin rond etenstijd....
Zorgen dat de trailer goed licht en schoon is.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 20-03-06 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Naranga

Re: Trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:05

vlasta schreef:
En als het donker is kan je dan geen lampje of zo aanlaten in de trailer zodat ze niet in het donker staat?

Ze heeft een lampje...

Vind ze de trailer zelf eng, of echt het rijden erin, als ie beweegt zeg maar?
Maar ik denk dat je veel moet oefenen, probeer het nog eens bij goed licht. Misschien loopt ze er dan makkelijker op, of ze is zich die eerste keer (sinds een lange tijd iig) een beetje geschrokken en blijft het nu eng vinden. Regelmatig in de trailer zetten en eventueel een klein stukje rijden, en geef ze wat te doen, penen of een hooinet oid (als ze niet te zenuwachtig is om te eten) lekker veel voeren, is gelijk een positieve bekrachtiging
Probeer het voor de pony allemaal zo rustig mogelijk te laten gebeuren. Als je volgende keer weer gaat lessen begin dan op tijd te laden, dat je niet in tijdnood raakten die spanning overbrengt op je pony als die er niet op wil.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:25

Ik ga met Naranga mee. Veel oefenen! verder misschien een keer een klein stukje rijden, en bij haar in de trailer blijven?? (alleen doen als je echt rustig kan rijden, want het is gevaarlijk om er in de trailer bij te zitten, als is het met een 2 paards veiliger als met een kleinere trailer, omdat je paard je dan niets kan doen)

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:30

angela88 schreef:
verder misschien een keer een klein stukje rijden, en bij haar in de trailer blijven??

Dit zou ik dus nooit doen, het is verboden en inderdaad gevaarlijk.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 15:12

het laden is dus blijkbaar geen probleem, maar misschien het rijden wel? Hoe rijdt de chauffeur met de trailer? je moet rijden als of er een vol glas water op je dashbord staat en er mag geen druppel uit vallen! Een paard kan niet beoordelen wanneer er geremd, opgetrokken of van richting wordt veranderd. Onderschat niet wat slecht rijden voor gevolgen kan hebben voor het trailerladen.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 15:37

Het laden ging op de heen weg goed, ze kwam er wel bezweet uit. maar op de terugweg wou ze er niet in! toen was het al donker dus ik denk dat het daaraan komt..

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 16:10

nee, toen ze aankwam was ze al bezweet en toen was het nog niet donker! dat zegt mij al genoeg..... het ligt niet aan het trailerlichtje hoor, ben bang dat je de chauffeur moet opvoeden...

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:44

Ik ga met Cissy mee. Toen ze mijn paard kwamen brengen, kwam ze ook heel angstig van de trailer af. Daarna wou ze er ook niet meer op. Nu mijn vader er mee rijd gaat het super! We hebben eerst het vertrouwen weer moeten winnen met brokjes, maar als ze nu de trailer ziet staan, staat ze al te popelen om erin te mogen en dat terwijl ze al lang geen brokjes meer krijgt! Maar mijn vader rijd er echt mee alsof er een porselijnen paard in staat. ( Dit vaak tot ergenis van automobilisten die achter ons rijden haha)

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:56

das dan erg jammer voor die automobilisten die achter jou (en mij) rijden, als ze haast hebben dan gaan ze er maar langs, mijn paard is me belangrijker dan hun haast! Als je bang bent te laat te komen kun je beter eerder vertrekken dan later een trailer laad probleem hebben...