bietenpulp, hoeveel voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

bietenpulp, hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:04

mijn paard krijg nu 2,5 tot 3 kilo sportbrok per dag (ligt eraan hoe hard hij heeft gewerkt) en daarnaast s'morgens en 's avonds flink wat kuil.

toch vind ik hem wat aan de dunne kant. meer brok voeren wil ik niet (hij is al springerig genoeg) en meer kuil laat hij toch liggen.

nu wil ik pulp gaan proberen bij te voeren (mijn tante voert dit aan haar oude pony dus ik kan makkelijk wat gebruiken om uit te proberen)

maar hoeveel kan ik dit het best voeren? hij krijgt nu iets minder dan een kwart emmer (1 schep pulpbrok wordt 1 emmer) want ik wil het zowiezo opbouwen.

maar hoeveel kan ik uiteindelijk gaan voeren?

loulou

Re: bietenpulp, hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 20:00

niemand die ervaring heeft met bietenpulp voeren?
(sorry beetje ongeduldig)

Babs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:14

Volgens mij kan dat spul gaan gisten. Ik zal het niet aan je paard voeren! Kan je beter mais(meel) geven.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 20:35

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:46

Interessant stukje maar niet volledig.Bovendien kan de gemiddelde paardenmens het niet eens begrijpen met zulke benamingen.

Bietenpulp MOET altijd geweekt worden.
Pulp neemt vocht op wanneer het kan,of dat nou maagsap of darmsap of speeksel is,maakt niet uit.
Bietenpulp moet binnen de dag gegeven worden,in de zomer zelfs vlugger.
Anders kan het gaan gisten.

Ik vind dit een erg gevaarlijk stukje,er wordt onjuiste info over gegeven!

Beeker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:02

Ik voer ook pulp en ben daar tevreden over. Ik voer ongeveer 1 schep pulp (1kg) en week dit in ongeveer een halve emmer met water. Het is niet echt het favoriete eten van de paarden maar ze blijven wel lekker op gewicht en het is makkelijk te voeren naast het krachtvoer.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:11

Beeker schreef:
Ik voer ook pulp en ben daar tevreden over. Ik voer ongeveer 1 schep pulp (1kg) en week dit in ongeveer een halve emmer met water. Het is niet echt het favoriete eten van de paarden maar ze blijven wel lekker op gewicht en het is makkelijk te voeren naast het krachtvoer.

Vergeet niet dat pulp bekend staat om zijn dikmakerij
Met pulp worden je paarden tonnetjes vet

shemar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:54

Ik heb vorig jaar een hele zak weggegooid, geen een van m'n pony's vond het lekker en lieten stuk voor stuk hun eten staan als er ook maar een klein beetje doorheen ging.

Ik heb het nog een tijdje geprobeerd om het samen met slobber te voeren, kreeg je wel lekker een giga emmer van.
Maar eigenlijk vond ik het niks en de pony's ook niet.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:58

shemar schreef:
Ik heb vorig jaar een hele zak weggegooid, geen een van m'n pony's vond het lekker en lieten stuk voor stuk hun eten staan als er ook maar een klein beetje doorheen ging.

Ik heb het nog een tijdje geprobeerd om het samen met slobber te voeren, kreeg je wel lekker een giga emmer van.
Maar eigenlijk vond ik het niks en de pony's ook niet.

Eerst at mijn vzpaard het ook niet,vast vanwege de enorme geur.
Toen ik het met zijn voer mengde at hij het op.
Dit duurde wel een aantal dagen

Lafayette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:01

Nou ik doe het zo ik doe na het rijden altijd pulp klaar maken voor de volgende avond

Ik pak een emmer en doe er een bekkertje pulpbrok in (bekertjes van de ikea ddie 7 kleuren ofzo) en dan 5 tot 10 cm water en dan heel de nacht laten staan en dan de volgende avond heb je ongeveer 2/2,5 scheppen pulp mijn paard vindt het heerlijk en blijft prima op gewicht

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:34

Blue_Star schreef:
Vergeet niet dat pulp bekend staat om zijn dikmakerij
Met pulp worden je paarden tonnetjes vet

Behalve de mijne. Ik ben het gaan voeren op aanraden van de DA, omdat Mush in de winter zo mager wordt, ondanks haar berg hooi, haar mooi uitgerekend voer en haar dikke jassen. Ze blijft nu wel beter op gewicht, maar elke winter blijft ze afvallen en alle pulp ten spijt wordt ze niet echt rond meer, dat is pas in de lente als ze terug gras heeft. Maar dat terzijde.

Memuska krijgt 's ochtends en 's avonds een bekertje onder haar voer. Ik laat het 24 uur weken in een emmer en voer het dan op, om vervolgens nieuwe aan te maken voor de dag erna. Memuska vindt het wel lekker.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:50

Mijn pony is ook dankzij bietenpulp hoefbevangen geraakt.. staat nu al 5 maanden stil.. ik zou er mee uitkijken.. veel suikers.
Misschien maisvlokken??

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 11:48

Die van mij eet het goed op

laten weken deed ik zowiezo al, durf het echt niet te voeren zonder het te laten weken

maar ik denk dat het dus gewoon maar houd bij de hoeveelheid die hij nu krijgt. binnenkort hebben we toch weer gras, dan kijk ik na de zomer wel weer wat we dan bij gaan voeren.

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:24

Ik los 2 koffiemokken pulp op in water, dat zet ik klaar voor het rijden, ze krijgt het na het rijden. Eerst luste ze het niet maar tegenwoordig eet ze het gulzig op.

Maisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:27

ongeveer halve kilo pulp geweekt per dag. ze doen het er goed op hoor.

_PCD_MARLON_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 17:09

als je het gaat voeren dan moet je het wel goed nat maken!!

Caadhola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 08:48

Pulp vinden ze vaak niet lekker.
Zelf voer ik maismeel,(klaarmaken als slobber).
Nu nog maar twee keer per week omdat ze i.p.v. mager aan de volle kant begint te worden

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:14

Euh mensen
Bietenpulp moet je wel op zijn minst een nacht laten wellen he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 10:52

Ik maak elke dag een halve schep pulp klaar voor mijn paard (wordt meer dan een halve emmer). Ik gebruik hier heel warm water voor en dan is het binnen een uurtje ook echt helemaal uitgezet. Ik doe er ook nog een schep muesli door en een scheutje zonnebloemolie.

ankie1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:59

Ik heb ook goede ervaringen met pulp,ik vind ook dat(mijn paard iniedergeval) erg mooi op z,n lijf blijft en super strak in z,n bespiering zit.Eerst vond hij het niet zo lekker maar nu staat hij te smullen!