Beste been ondersteuning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_88

Beste been ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 15:48

hoi,

mijn paard heeft nog niet zulke sterke achterbenen *ben ik op aan het trainen* maar daarom rijd ik hem nu met bandages om zijn achterbenen.

Is er iets wat betere ondersteunig geeft of moeten de bandages voldoende zijn?

Bedankt!

meisjj

Re: Beste been ondersteuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:53

ik zou helemaal geen ondersteuning doen maar gewoon gaan trainen! op een gegeven moment moet je ook zonder bandages of wat dan ook een sterke achterbeen hebben en dat lukt alleen maar met trainen!

maarja, wie ben ik he? ik ben iemand die zoiezo tegen beenbeschermers bij paarden is als het paard niet strijkt of wat dan ook

Trieske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:00

met wat voor beenbescherming dan ook daar maak je echt zijn achterbenen niet sterker mee.
Veel trainen, balkjes lopen enz...

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 16:38

het is meer ter ondersteuning tot zijn been wat sterker is...als hij nu bv teveel belast word gaat hij onregelmatig lopen..
hij gebruikt zijn achterbenen al veel meer dan eerst

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:42

Bandages ondersteunen helemaal niets, die verpesten enkel maar. Denk je serieus dat een lapje stof helpt om een paardenbeen? Het is niet zoals bij mensen die een brace om hun knie doen oid, het stuk waar je de bandage om draait is geen gewricht immers.
Bandages zorgen ervoor dat de temperatuur van het been oploopt, wat slecht is voor de pezen. Pezen bestaan uit vezels die geordend liggen in een soort spiraal, wat hun de kracht en elasticiteit geeft. Worden die vezels te warm, dan gaat de spiraalvorm eruit, waardoor ze minder elastisch worden en dus eerder zullen beschadigen.
Om de achterbenen hooguit strijklappen, ondersteunen kun je toch niet. Gewoon trainen. Bandages zijn leuk voor de show en voor op transport bij echte stampers.

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 16:47

Voor mijn gevoel hielpen de bandages wel, want ik merk wel verschil waneer ik met of zonder rij...
maar wel bedankt

Lina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:05

bandages bieden geen ondersteuning dat is onzin
ze zijn alleen maar slecht,, wel eens de temp. onder bandages gemeten tijdens het training,,,

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 21:08

Er is een grote discussie geweest over het nu van bandages, maar ik heb positieve ervaring met bandages, qua bescherming enzo.
Maar leer je paard op z'n eigen benen lopen!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:05

Wat wil je ondersteunen dan??

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:13

Qua bescherming kan een peesbeschermer/pijpkous veel meer hebben op gebied van aantikken enzo.
Kan best zijn dat je paard z'n benen gewoon wat fanatieker intrekt als je bandages gebruikt, zelfde effect als je kunt zien wanneer een paard transportbeschermers om heeft.
Waar merk jij aan dat de bandages helpen?

Kasmir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:16

Bandages ondersteunen inderdaad niets. Ik gebruik ze zelf wel. Gewoon voor de show om eerlijk te zijn. Maar trainen is egt de enige optie voor sterke achterbenen. En zoals eerder vermeld is balkjes lopen een aanrader.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:46

Concorde schreef:
Bandages zorgen ervoor dat de temperatuur van het been oploopt, wat slecht is voor de pezen. Pezen bestaan uit vezels die geordend liggen in een soort spiraal, wat hun de kracht en elasticiteit geeft. Worden die vezels te warm, dan gaat de spiraalvorm eruit, waardoor ze minder elastisch worden en dus eerder zullen beschadigen.

Kun je dat toelichten op biochemisch niveau svp?

Overigens ben ik van mening dat bandages helemaal niks doen, door training en balkjes lopen kun je het achterbeen versterken.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:17

Geen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:25

Concorde schreef:
Kan best zijn dat je paard z'n benen gewoon wat fanatieker intrekt als je bandages gebruikt, zelfde effect als je kunt zien wanneer een paard transportbeschermers om heeft.

In dat geval hebben ze dan toch nog nut .

Voor TS: Ik denk dat je meer geholpen bent met goede training (heb je les)? Daarnaast balkjes lopen en springen (bijvoorbeeld aan de longe). Veel tempowisselingen rijden en het paard sowieso veel laten bewegen. Daar wordt hij sterker van.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:40

CCCCorine schreef:
Concorde schreef:

In dat geval hebben ze dan toch nog nut .

Voor TS: Ik denk dat je meer geholpen bent met goede training (heb je les)? Daarnaast balkjes lopen en springen (bijvoorbeeld aan de longe). Veel tempowisselingen rijden en het paard sowieso veel laten bewegen. Daar wordt hij sterker van.

Waarom zou een paard zijn benen intrekken van een lapje stof en niet van een 3 in 1?
Het effect bij hoge transportbeschermers vind ik erg zielig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:50

Blue_Star schreef:
Waarom zou een paard zijn benen intrekken van een lapje stof en niet van een 3 in 1?

Waarschijnlijk doet hij het dan bij een 3 in 1 ook wel, maar als je al bandages hebt, dan is het best zonde om er ook nog eens 3 in 1 beschermers bij te kopen.

Blue_Star schreef:
Het effect bij hoge transportbeschermers vind ik erg zielig

Welnee, even stretchen van te voren is gezond . Ik zou daar overigens zeker niet mee gaan rijden, daar is de pasvorm echt niet naar.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 23:54

CCCCorine schreef:

Welnee, even stretchen van te voren is gezond . Ik zou daar overigens zeker niet mee gaan rijden, daar is de pasvorm echt niet naar.

Toen ik het omdeed bij mijn vzpaard had ik hetzelfde effect.
Hij zette zijn passen kort,was angstig om te vallen,kon zijn benen niet plooien.
Nooit meer!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 06:55

Blue_Star, een paard moet er wel aan wennen De eerste x was met me vorige paard ook echt een ramp. Maar ze wende er aan. Alleen die eerste pasjes waren daarna nog van die reuze passen.
Maar ff ontopic. Ik ga met Concorde mee!

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 08:27

ik merkte het verschil dat hij dan beter zijn benen neerzetten en minder snel ging trekken met zijn been.....ik heb les en hj zet zijn achterbeen goed neer (meestal) maar waarschijnlijk is het iets wat hij altijd al gehad heeft, hij is heel gevoelig op zijn hoeven/benen, vandaar dat ik hem wat meer wil ondersteunen

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:06

Als ik dat zo hoor kan je beter eens naar een osteopaat of giropractor gaan. Die kan je veel beter helpen met de achterbenen dan een setje bandages!!

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 09:55

Mies_Apollo schreef:
vandaar dat ik hem wat meer wil ondersteunen

Hoe bandageer jij dan?
Het pijpbeen/de pezen kan je niet ondersteunen.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 10:32

Urielle, dit verhaal heb ik gehad tijdens opleiding HBO paardenhouderij Trainingsfysiologie. Dus ja, ik kan het toelichten op biochemisch niveau, dan staat er alleen wel een verhaal van enkele A4tjes en heb eigenlijk weinig zin om dat uit te gaan typen. Het hele verhaal is onderzocht en wetenschappelijk bewezen.

Michelle_88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 19:07

als bandages zo slecht zijn waarom worden ze dan zoveel gebruikt/verkocht?
maarja iedereen iig bedankt...k ga gewoon verder met hem trainen en dan vaker zonder bandages proberen te rijden...

@KarinvdM
of het hem echt ondersteunde weet ik niet, maar ik had het gevoel van wel..ik bandageer gewoon zoals het hoort eigenlijk....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:37

Mies_Apollo schreef:
als bandages zo slecht zijn waarom worden ze dan zoveel gebruikt/verkocht?

In de eerste plaats omdat veel mensen ze mooi vinden staan (zeker als ze ook nog dezelfde kleur hebben als het dekje, de rijbroek etc etc) Voor setjesfreaks dus.

Daarnaast zijn bandages gewoon erg handig om te hebben, omdat ze zo multifunctioneel inzetbaar zijn. Als je ze met goede onderleglappen gebruikt, heb je goede transportbescherming voor paarden die makkelijk van die kant en klare trailerbeschermers aftrappen bijvoorbeeld.

Heeft je paard een wondje op het been, maar wil je toch niet zonder bescherming aan het werk, dan zijn ze ideaal met zachte onderleglappen er onder.

Al met al blijf ik gewone peesbeschermers toch handiger vinden in gebruik.

Skitter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:52

Concorde schreef:
Urielle, dit verhaal heb ik gehad tijdens opleiding HBO paardenhouderij Trainingsfysiologie. Dus ja, ik kan het toelichten op biochemisch niveau, dan staat er alleen wel een verhaal van enkele A4tjes en heb eigenlijk weinig zin om dat uit te gaan typen. Het hele verhaal is onderzocht en wetenschappelijk bewezen.

En toch ken ik paarden die vanaf dat ze ingereden zijn tot nu (nu zijn ze 8 jaar en ouder) dagelijks vierkant in de bandages kwamen en komen nog steeds.
En ik moet zeggen, er is geen gal te bekennen oid, super harde benen hebben ze. En ze doen het net zo goed zonder in de ring. De niveaus van de paarden liggen tussen de Z2 en de PSG, dus bandages hebben blijkbaar geen negatieve effect op ze gehad.

Tja, IK ben van mening, dat als bandages correct worden aangebracht, zijn ze zelfs beter dan andere soorten been beschermers.
En bij deze paarden worden ze goed omgebracht, want ik doe het

En waarom beginnen ze altijd met 'onder een bandage wordt het warm'? Onder de andere soorten beenbescherming niet dan?!?!