trailer combi of vrachtwagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marfries

trailer combi of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 13:38

Ik leen op dit moment een Mitsubishi 4WD met 2 paards trailer van mijn ouders, maar ik zou graag eigen vervoer voor mijn paard willen hebben.

Heeft iemand adviezen in type auto voor een 2 paards of voor een kleine (2 of 3 paards) vrachtwagen?

Wat zijn voor-en nadelen, wat zijn te verwachten kosten (verzekering, onderhoud, aanschaf, verbruik, wegenbelasting...)?

Mijn budget is niet erg ruim, ik zou hooguit ± 5000 euro hebben voor een auto! En ik zoek redelijke vaste lasten, niet dat aanschaf goedkoop is, en elke km daarna een kapitaal kost.

Kan ev. een rijbewijs C halen, heb al B-E.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:44

Áls je een vrachtwagentje wil, dan moet je zeker voor een groot rijbewijs gaan. (Al kost groot rijbewijs tegenwoordig ook een godsvermogen om het te halen ivm. alle diplomas)
Een wagen op klein rijbewijs is in aanschaf erg duur en je kan er weinig mee laden, met 2 paarden zit je vaak al over het maximum gewicht heen.
Ik weet niet hoe vaak je op stap gaat, je kan voor de verzekering een 60-dagenkaart aanvragen. Dat is in verzekering behoorlijk goedkoper dan normaal, dagen moet je bijhouden op een schijfje.

Verder kan ik je niet echt op weg helpen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:55

Ik reed een 2-paards Mercedes, op rijbewijs B en had daarnaast een klein en goedkoop autootje voor mezelf. Ideaal ding maar volgens mij zijn ze (in goede staat) wel duurder dan 5000 Euro.
Belasting was destijds niet zoveel maar is veranderd geloof ik, hij verbruikte nauwelijks iets, alleen evt. reparatiekosten liggen vrij hoog tenzij je zelf handig bent (of iemand kent). Je moet wel thuis of op stal ruimte hebben om het ding te parkeren natuurlijk, in een stadswijk oid is dat altijd nogal moeilijk.
Vrachtwagen voor C-rijbewijs zal idem zijn, maar dan moet je wel je C nog halen en da's vrij duur.
Combi met trailer dat kun je thuis natuurlijk navragen. Het grootste nadeel is dat zware auto's erg duur zijn in aanschaf en dat je dus zelf altijd met een grote zware auto rondrijdt: duur in aanschaf, duur in brandstof en duur in wegenbelasting.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:40

Je budget is te beperkt voor een GOED vrachtwagentje, dus ik zou naar alternatieven kijken.

Mijn voorkeur gaat overigens wel naar een vrachtwagentje uit en ik ben blij dat wij een GOEDE tot onze beschikking hebben tegenwoordig. Heb echter ook wel eens doodsangsten uitgestaan met dergelijke wagentjes in een wat mindere ( ) staat...

Waratje

Re: trailer combi of vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:19

marfries schreef:
Ik leen op dit moment een Mitsubishi 4WD met 2 paards trailer van mijn ouders, maar ik zou graag eigen vervoer voor mijn paard willen hebben.

Heeft iemand adviezen in type auto voor een 2 paards of voor een kleine (2 of 3 paards) vrachtwagen?

Wat zijn voor-en nadelen, wat zijn te verwachten kosten (verzekering, onderhoud, aanschaf, verbruik, wegenbelasting...)?

Mijn budget is niet erg ruim, ik zou hooguit ± 5000 euro hebben voor een auto! En ik zoek redelijke vaste lasten, niet dat aanschaf goedkoop is, en elke km daarna een kapitaal kost.

Kan ev. een rijbewijs C halen, heb al B-E.

Voor 5000 euro zal je geen compleet 2-paards vervoer hebben. Vrachtwagentjes op B-rijbewijs kun je vaak geen twee paarden (+ bagage + bijbehorende mensen) mee laden zonder over de 3500 kg te gaan. Verder zijn die dingen tegenwoordig erg duur geworden in de wegenbelasting.
Groot rijbewijs vrachtwagens van fatsoenlijke kwaliteit kosten ook (ruim) meer dan je 5000 euro.
Fatsoenlijke trailer met fatsoenlijke auto kost al helemaal ruim meer dan 5000 euro, dus dat kun je ook vergeten.
Ik zou zeggen, houdt goede relaties met je ouders en spaar gewoon voorlopig een tijdje door.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:39

Ik ga mee met Waratje.

Daarbij vind ik persoonlijk een tweepaardsvrachtwagen niet erg stabiel op de weg liggen, dus kom je dan al snel uit op een 3/4paards wagen.
Niet goedkoop en ook niet rendabel voor de hobbymatige ruiters onder ons.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:42

de mensen waar ik urissa voor rijd hebben een 2 paards vrachtwagen waar ik ookmee mag rijden. erg ideaal, helemaal als ik zelf de klep open en dicht kon krijgen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:58

LiSSy, dat is vaak een kwestie van zwaardere gasveren erop monteren.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:02

Sonja schreef:
LiSSy, dat is vaak een kwestie van zwaardere gasveren erop monteren.

er zitten er al 4 op... maar die klep is zo ongelovelijk zwaar dat ik hem dan zelfs niet dicht krijg. open lukt me ook niet omdat de klep ietsje klemt.
maar gelukkig heb ik een vriend die paarden ook leuk vind en die wel sterk genoeg is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:09

In dat geval moet je 't maar positief zien en redeneren dat ze lekker sterk materiaal gebruikt hebben

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:10

dit topic wil ik even volgen, ik zit namelijk met precies hetzelfde dilemma

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:15

Wij hebben nu ongeveer 2 jaar een vrachtwagentje, uit 1985.
Het is altijd een bestelbus van ups/dhl ofzo geweest en omgebouwd tot paardenvervoer (moest toen nog door de rdw gekeurd worden en zo'n ronde plaat op).
Redenen dat wij een vrachtwagen kochten waren :
- Pim 2x voor zijn E gezakt
- Geen auto die een trailer kon trekken
- Geen stalling voor een trailer hebben
De kosten op zich vallen wel mee , 60 dagen campertarief wegenbelasting, rijdt op diesel en speciale paardenvervoer verzekering.
De apk is de wagen allebei de jaren zonder enige problemen doorgekomen.
Naast de vrachtwagen hadden wij een kleine personen auto voor woon-werkverkeer.

Inmiddels is de situatie veranderd :
- Pim werkt 5 minuten lopen van ons huis vandaan
- Hij heeft inmiddels zijn E-rijbewijs
- We hebben inmiddels ook een mogelijkheid om een trailer te stallen gevonden.

Uiteindelijk hebben wij besloten de kleine auto te verkopen en een bestelbus te kopen. Kan veel in en een trailer achter.
Onze veewagen staat dus te koop.
De kosten van veewagen + kleine auto zijn ongeveer gelijk als de kosten van onze hele nieuw gekochte bus.

Om mee te rijden maakt het niet zoveel uit, wij rijden net zo lief met de veewagen (ligt goed op de weg) als met onze bus +trailer.

Ik denk dat je gewoon de kosten op een rijtje moet zetten en dan kijken wat de mogelijkheden zijn.

Als je wilt kan ik je een pm sturen met een overzichtje van onze kosten per jaar van de veewagen.

groetjes,
marijke

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 20:40

imker schreef:
Ik ga mee met Waratje.

Daarbij vind ik persoonlijk een tweepaardsvrachtwagen niet erg stabiel op de weg liggen, dus kom je dan al snel uit op een 3/4paards wagen.
Niet goedkoop en ook niet rendabel voor de hobbymatige ruiters onder ons.

Oh? Goh, ik heb al 15 jaar een twee-paards en daar ben ik nooit mee van de weg gewaait. Dat ding is zo stabiel als een huis, alleen windkracht 10 recht op kop wordt wat problematisch, dan wordt het motorvermogen wat te krap.
Ik ben ook aan het kijken: verbouw van mijn huidige wagen of een nieuwe. Voor een fatsoenlijke nieuwe wagen moet ik een budget van minimaal 15000 euro hebben, heeft internet-onderzoek geleerd en dat is dan excl de ombouw voor paardenvervoer. Daarvoor moet je ook nog eens 2 tot 3000 euro tellen, voorop gesteld dat je handig genoeg bent om het zelf te doen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:22

Ikke, leuk he om iedere keer weer te z**ken op wat ik zeg. Je leest niet goed, want ik zeg PERSOONLIJK.
Wat jij ervan vind, moet jij weten, ik geef alleen MIJN mening.

*ik hoop dat je nu eindelijk eens ophoud met het continue afkraken van wat ik ventileer....*

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 08:45

Mijn ervaring is dat een grote(re) vrachtwagen stabieler ligt dan een kleine, maar een 2-paards vrachtwagen weer stabieler op de weg ligt dan een trailer

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:30

Volgens mij ben je echt duurder uit met een 2-paards vrachtwagentje (het is ook eigenlijk geen vrachtwagen, maar een busje )
En ik ga mee met het antwoord dat je met 2 paarden en baggage snel over de 3500 kg komt (max. BE-rijbewijs)
Een trailer kost je verder niks, dat scheelt natuurlijk ook . Behalve onderhoud dan

marfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 12:54

Als ik het zo hoor valt een geschikte vrachtwagen niet echt binnen mijn budget. Maar dan komen we op het volgende: welke auto trekt goed een 2-paards trailer?
Mijn merrie weegt al bijna 700 kg, een trailer vaak ook 700 kg, 2e paard ook 500-700 kg, totaal toch ± 2100 kg.

Welke auto is dan goedkoop om ook zonder trailer te rijden & te onderhouden?

Ik heb eens gekeken en een Kia Sportage is niet erg duur in aanschaf, maar die mag ook niet zoveel trekken geloof ik.

Iemand die nog tips heeft voor een merk & type trekauto (niet te duur in aanschaf, verbruik & onderhoud)?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:59

ik zoek al een half jaar, ik zoek op:

Kia Sorento
SsangYong Musso
Subaru Forester
Volvo V70 en zwaarer
ik heb eeb Fiat Multipla diesel gehad die het perfect trok itt tot een Huyndai Trajet waar ik niet mee weg kwam (met 1500 kilo erachter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:11

je kan kijken voor een zo goedkoop mogelijke trekauto, maar pas dan ook op dat het op de langere termijn geen dure wordt, zoals garagekosten. en wat ik erg belangrijk vind is dat de auto zwaar genoeg is om een trailer met 2 paarden te trekken, er zijn autos die dit mogen maar die er eigenlijk qua veiligheid te licht voor zijn. ik ga voor veiligheid. ik heb een jeep van 1650kg en een trailer van 800kg, mijn paard en pony wegen samen ong 600 kg, dan heb ik dus 1400kg achter mijn auto hangen, oftewel mijn auto weegt dan nog steeds zwaarder dan wat erachter hangt, dat vind ik een veilig gevoel. ik betaal dan wel veel wegenbelasting, maar het veilige gevoel weegt voor mij zwaarder dan de kosten die ik eraan heb.
succes!

kaj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:13

Ik heb een sportage (oude model) en die mag geen 2100 trekken.
Die van mij mag 1800 kilo hebben en de nieuwe uitvoering geloof ik maximaal 1600 op 4wheeldrive en nog maar 1400 zonder.
Dus geen optie voor jou denk ik.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:28

voor een 2 paards moet je al minimaal 2000 kg kunnen trekken.
Mitsubishi Pajero (kort model, benzine uitvoering) mag 2400 kg trekken. Daar zou je dus naar kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:52

oh ja, ik heb een mitsubischi L200 en hij mag 2200kg trekken.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 13:52

Bij een vrachtwagentje betaal je maar een kwartaal wegenbelasting per jaar geloof ik. Terwijl je aan een flinke auto tegenwoordig een godsvermogen kwijt bent.

Je hoeft ook niet voor elk vrachtwagentje een groot rijbewijs te hebben. Hoewel de veewagentjes die je met een b rijbewijs mag rijden er niet zo veel zijn en vaak erg duur zijn.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:25

marfries schreef:
Als ik het zo hoor valt een geschikte vrachtwagen niet echt binnen mijn budget. Maar dan komen we op het volgende: welke auto trekt goed een 2-paards trailer?
Mijn merrie weegt al bijna 700 kg, een trailer vaak ook 700 kg, 2e paard ook 500-700 kg, totaal toch ± 2100 kg.

Welke auto is dan goedkoop om ook zonder trailer te rijden & te onderhouden?

Ik heb eens gekeken en een Kia Sportage is niet erg duur in aanschaf, maar die mag ook niet zoveel trekken geloof ik.

Iemand die nog tips heeft voor een merk & type trekauto (niet te duur in aanschaf, verbruik & onderhoud)?

Los van het feit dat er maar weinig trailers zijn die meer dan 2000kg mogen wegen (meestal gebouwd op speciaal verzoek) is er ook bar weinig keuze in fatsoenlijke auto's die dit dan mogen trekken.
Alleen de zware terreinauto's en flinke busjes mogen dit. Als je geen bedrijf hebt (bedrijfs grijs kenteken registratie), zijn al die auto's duur om op de weg te houden. Indien dit niet in je budget valt, heb je feitelijk twee opties:
1) Zware trekauto zoeken van meer dan 25 jaar oud (Land Rover, Range Rover, Mercedes G-serie). Bedenk wel dat enige technische kennis de kosten van onderhpoud drastisch kan verlagen......
2) Toch groot rijbewijs en dan op zoek naar een kleine vrachtwagen (5000 - 8000kg MTM). Voor deze wagens geldt een belastingtarief van 61 euro per drie maanden, het verbruik ligt meestal wel ergens tussen 1:6 en 1:8 Diesel. Ook de verzekering is nog wel betaalbaar, zolang je alleen eigen paarden vervoerd.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 19:49

ik zie net dat een OPEL FRONTERA Y2.2DTH 16V WAGON LIMITED AUT4 toch 2800 kilo mag trekken, ga er maar es ff bij kijken van de week