Kan een paard niet bij je passen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anna8

Kan een paard niet bij je passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 10:13

Ik ben nog maar net nieuw op dit forum maar wil graag mijn verhaal kwijt. Misschien pas het niet op deze pagina, maar stuur me dan aub door naar een andere pagina.
Ik heb sinds 2 jaar een kwpn ruin. Hij is nu 15 jaar. Hij was destijds eigenlijk de keus van mijn dochter. Maar doordat we steeds ruzie kregen, heeft zij sinds een jaar een eigen E-pony.
Ik vond hem toen we hem kochten eigenlijk al te zenuwachtig. Ik ben gewoon geen held met paarden. Heb wel een enorme passie voor ze.
Nu het mijn paard is krijg ik het niet voor elkaar om echt een goede vertouwensband met hem te krijgen. Hij is niet cool in zijn hoofd en is erg sterk. Ik heb veel geprobeerd met parelli (vond hij niet leuk die druk), ik doe aan centered riding (gaat goed) en heb heel veel gelezen over paarden en ook over andere manieren omgaan met ze. Hij staat altijd buiten, niet in de stal dus.
Vorig jaar op vakantie geweest in Drenthe en elke dag gereden in het bos. Die 3 weken waren de beste van de laatste 2 jaar. Dat is echt wat voor hem, hij vind dat geweldig en ik ook.
Probleem: ik woon niet bij het bos maar in een omgeving waar veel verkeer is. Ik ben gewoon bang voor ongelukken en hij is niet relaxed (alleen). Ik kan niet rustig worden, dus blijft het moeilijk.
Vorige week ben ik er vreselijk afgegooid in de mangebinnenbak (waar we sinds kort komen) omdat hij gestressed werd van een ander paard. Wonder boven wonder had ik niets maar het had echt veel erger kunnen zijn. (ik heb een gezin met 3 kinderen) Toen brak er wat bij me en dacht hij moet naar een plek waar hij lekker veel buiten kan lopen. Dit is niet het juiste paard op de juiste plek. Ik denk dat als ik zelf een paard ga uitkiezen en het gevoel heb: ja dit is het! Dat dat beter is. Ik weet wel dat elk paard wat heeft maar toch.
Wie heeft er ervaringen met dit soort dingen en kan ze met me delen?

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:20

ik denk dat dat laatste een verstandige keuze zal zijn. Het kan soms niet klikken en dan is het verstandig om zo's beslissing te nemen. Anders heb je de kans dat hij je er nog een paar keer afgooit en je helemaal geen belangstelling meer in het rijden hebt. Ik denk dat het paard een echt recreatiepaard is! Als je hem wel verkoopt veel succes ermee!

Intervarno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:21

Ik heb geen ervaring met dit soort dingen, maar ik kan me voorstellen dat dit erg vervelend is. Ik denk dat het echt belangrijk is dat je vertrouwen in je paard hebt. Als het niet klikt tussen jou en je paard, voel jij je er niet lekker bij en je paard waarschijnlijk ook niet. Misschien zou je dan inderdaad beter iemand zoeken voor hem waarmee het wel klikt, en zelf een paard uitzoeken die bij jou past. Dat is voor jullie allebei beter

Rytir

Re: Kan een paard niet bij je passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:30

Ik denk dat je al weet wat je wilt doen en dat is de beste oplossing. Ook al heb je een passie voor paarden; de klik moet er gewoon zijn. Op den duur heb je bij het missen van een klik ook geen zin meer om naar je paard toe te gaan; dat is zonde voor zowel je paard als voor jezelf! Een wat relaxter paard geeft jou ook wat meer rust en kun je ook daadwerkelijk genieten van het hebben van een paard.

mesastamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:32

ik weet dat sommige bokkers er anders over denken maar ik heb des tijds mijn ruin verkocht omdat ik niet met hem door 1 deur kon ik was vreselijk bang van hem vast niet zijn schuld maar het klikte niet ik vind dat je plezier voor ruiter en paar moet hebben en dat hebben jullie niet... ik denk dat verkopen geen slecht idee is misschien vind hij wel de ruiter die wel goed bij hem past

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:37

Je geeft al aan dat de ruin niet jouw keuze was, maar van je dochter. Als zij inmiddels een eigen pony heeft, dan zou ik zeggen dat het niet erg is om deze ruin te verkopen aan iemand die een betere band met 'm kan opbouwen (eventueel onder de omstandigheden waar hij het goed deed, zoals toen in Drenthe). Dan kun jij een ander paard aanschaffen dat beter bij je past. Alhoewel een groot hart je zeker siert, is plezier in je hobby/sport ook zeker belangrijk.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:40

Mesastamp, ik denk dat je wel gelijk hebt. Soms klikt het gewoonweg niet. Het manegepaard waar ik vroeger op reed, mocht mij niet en ik haar niet, het bleef gewoonweg een drama. De keuze voor een ander paard is dan snel gemaakt. Het dier heeft er baat bij, maar jezelf ook. Je zelfvertrouwen krijgt een enorme deuk en het kostte mij destijds tijd om weer een ander paard te vertrouwen, dit ging heel langzaam. Nu ik mijn eigen paarden heb en die klik er wel is, kan ik weer genieten van het rijden, het poetsen, het tutten. Plezier staat bij mij altijd voorop.
Daarom kan ik mij vinden in de mening van Mesastamp.
Ik wens je veel succes met je eventuele keuze, het is best moeilijk.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:42

Verkopen !!!
Je rijdt paard voor je lol !! Niet om met angst erop te gaan zitten.
Als het jouw keuze niet is geweest en na zo'n tijd klikt het nog niet, gewoon wegdoen en een leuk braaf dier zoeken wat je wel leuk vindt.
Er zijn 400.000 paarden in Nederland, zit vast een leuke bij !!!

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:53

Ik denk dat voor jullie beiden de beste keuze is om 'm te verkopen. Een paard kan wel degelijk niet bij je passen, ik kan er zat aanwijzen waar ik echt niet mee door 1 deur zal kunnen. Ik weet van mezelf dat een rustig paard, die eigenlijk gewoon nooit een bok zal geven oid, me echt tot wanhoop zal drijven. Ik weet ook dat ik wel een éérlijk paard met pit wil. Ik heb een jaar lang een paardje gereden dat echt mijn type was. Alleen kreeg ie op een gegeven moment in de kop dat ie misschien wel eens kon gaan klieren als er verkeer van voren op hem aan kwam. De ene keer ging het goed, de andere keer ontplofte hij van het ene op het andere moment. En dan ook echt ontploffen... Was gewoon geen peil op te trekken. Ik ben bij hem op een gegeven moment ook echt bang geworden om er op te stappen.

Zoek een leuk, nieuw tehuis voor je ruin en zoek zelf een rustig paardje, waarop je je veilig voelt en waarmee JIJ een band hebt... Succes

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:55

het kan zeker gebeuren dat het niet klikt met een paard, jullie karakters moeten bij elkaar passen en een zenuwpees in combinatie met iemand die geen held is is natuurlijk ook vragen om stress.. jij kan hem niet de zekerheid geven die hij nodig heeft en hij kan jou niet het vertrouwen geven dat je nodig hebt..

Gewoon verkopen dus, is voor jullie allebei fijner, en dan een paardje kopen dat wel bij je past. het is je hobby en je stopt er veel tijd en geld in, dan moet je er wel lol aan hebben. Is niks om je voor te schamen, zelfs verstandig om het in te zien en er iets aan te doen!

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:57

Ten eerste: Welkom op bokt!

Ik heb zelf een verzorgpaard gehad. Echt een superleuk paardje. Alleen was de klik er niet. En daardoor had ik er op een gegeven moment geen plezier meer in en het paard (denk ik) ook niet meer.

Het is dus helemaal niet raar dat het niet klikt en het lijkt me het beste als je een leuke eigenaar voor je paard zoekt en zelf een braver beestje koopt waar je wel plezier mee hebt.

Succes ermee.

Anna8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 11:42

Wat snel en veel reacties. Ben ik heel blij mee. Vooral het feit dat in inderdaad geen plezier meer heb, is een punt. Als ik bij het bos woonde had ik een super paard maar nu heb ik er echt geen vertouwen meer in. Dwz. in emzelf als in hem dat het ooit op deze plek goed gaat komen. Ik moet nu weg, kom later terug voor nog wat verdere conversatie. Bedankt alvast, ik voel me toch minder een loser als ik dacht......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:43

VvdD --> VMR

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:51

Ik heb zelf regelmatig handelspaarden gereden waar ik geen klik mee had.
Niet erg, want ze werden toch verkocht.

Maar 1,5 jaar terug had ik er 1 voor mezelf.
Mijn andere paard kan haar niet luchten of zien, dus altijd ruzie in de wei.
Maar ook ik had er geen klik mee en het leek wel of we steeds verder weg kwamen van elkaar.
Ze is toen verkocht en ze kan zich geen beter baasje wensen als wat ze nu heeft.
En het is weer het gelukkige paard wat ik kocht en niet dat ongelukkige paard zoals ze was toen ik haar verkocht.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 12:12

als jezelf geen klik voelt, dan kan je hem beter verkopen.
soms hebben wij een doel voor een paard, en blijkt dat paard daar toch echt anders over te denken. zoals jij net verteld in het bos.

dan kan je 2 dingen doen. of je verkoopt hem aan iemand die lekker buitenritjesmaakt over strand en bos, zodat hij het helemaal naar zijn zin heeft.
of jij past je een deel aan en gaat vaak naar het bos e.d

mijn vriend heeft dat laatste gedaan. merel is helemaal into springen(dat wisten we al, springgefokt) maar dressuur? super gangen heeft ze, ze zou ook flink kunnen gaan scoren, maar in der koppie weigert ze het gewoon. toen we op een dressuurstal stonden voor een jaar is ze langzamerhand steeds vervelender geworden en begon er slechter uit te zien, sjacherijniger.
mijn vriend heeft haarverplaatst bij zijn werk, in katwijk. de 1e keer op strand wist hij het al. merel is gemaakt voor het buiten rijden. en nu?? zijn ze beide endurance gek en rijden daar ook wedstrijden in. een tak van de sport waar ze beide succesvol in kunnen zijn en waar ze nog belangrijker, veel plezier in beleven.

zo zie je maar, het is vaak voor beide geven en nemen, maar alsjij echt nix hebt met dat buitenrijden en je voelt je onzeker op hem, dan zou ik hem gewoon lekker verkopen en pas een paard kopen als je idd die klik hebt, met ja dat gaat hem worden

succes

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:01

Ik denk dat het heel goed kan dat een paard niet bij je past en als het zoals jij beschrijft ook nog gevaarlijk wordt dan denk ik dat je heb beter kunt verkopen. Je schrijft dat je al vanalles hebt geprobeerd, dus je geef niet zomaar op hè. Paardrijden moet bovenal leuk zijn, en ik krijg niet de indruk dat je er (nog) veel plezier aan beleeft.
Mijn eerste (en vorige paard) heb ik na 3,5 maand verkocht. In het land rechtuit was ie geweldig, maar in de bak was het een draak die mij continue probeerde te lozen Hij is omgeschoold voor "voor de kar" en dat vond ie geweldig. Hij een nieuwe baas die blij met hem was en ik een nieuw paard waar ik tot op de dag van vandaag echt heel gelukkig mee ben. Met haar had ik echt vanaf het begin wel die klik die ik met haar voorganger miste.

Veel succes met je beslissing.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:27

Het kan best zijn dat jullie gewoon niet bij mekaar passen, en dan is er zowel voor jou als voor je paard geen lol meer aan. Dan kan je idd beter het besluit nemen om hem weg te doen, je kan niet blijven proberen! Ik heb ooit 2 maanden een paard gereden voor iemand en met dat dier klikte het écht niet. Maar goed, opdracht was aangenomen dus ik heb doorgebeten en me 6 keer per week op zijn rug gehesen, maar dat was dik tegen onze zin en het ging van kwaad naar erger.
Veel succes!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:10

als jij het gevoel hebt dat het niet klikt dan kun je inderdaad de keuze maken m te verkopen. Wat ik alleen niet snap is jouw opmerking dat je begonnen bent met Parelli maar ermee gestopt bent omdat je paard de druk niet leuk vondt? welke druk bedoel je dan en hoever ben je gekomen met Parelli? Mijn ervaring is dat 'vervelende' paarden juist rustiger worden met Parelli. Als je dit hier niet kwijt wilt mag het uiteraard ook via PM.

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:45

Ik heb ook weleens de klik niet gehad met een paard, terwijl ik dat met heel veel anderen wel heb. Dat paard is ook verkocht en die heeft het nu veel beter als dat hij bij ons had gehad. Een paard kan dus niet bij je passen ja.

En in jouw geval: ik zou hem ook verkopen. Wie weet wie je er wel gelukkig mee kunt maken (iemand die op zoek is naar een recreatiepaard) en je paard wordt er waarschijnlijk ook gelukkiger van. Zoiets is helemaal niet erg om te constateren, het is alleen maar goed dat je de situatie onder ogen durft te zien: verkoop is de betere oplossing voor beiden.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:55

Je bent absoluut niet de enige in deze sutuatie.
Een hobby moet een hobby blijven en je moet niet het gevoel hebben dat het maar moet.
Ik zou dus zeggen doe wat je hart je ingeeft en verkoop hem naar iemand die wel die klik met hem heeft en wel de rijstijl kan bieden zoals het paard het het liefste heeft.(lees: buitenritjes)

Vergelijk het met iets heel anders, als je met je ergens werkt waar je het totaal niet naar je zin hebt, waar je elke dag met tegenzin naar toe gaat en waar ook nog eens een baas op je staat te wachten die jij wel kan afschieten dan ga je toch ook wat anders zoeken?

Nou weet ik wel dat een paard een levend dier is waar je misschien moeilijker afstand van kan doen maar ergens komt het toch op het zelfde neer.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:05

Het is heel goed mogelijk dat het niet klikt met een paard. Als ik rondkijk naar andere paarden zijn er heel veel waarvan ik denk "leuk paard voor een ander". Er zijn heel veel leuke paarden op de wereld, maar paarden met wie je echt die klik hebt, moet je naar zoeken. Als die klik er is, weet je dat ook, als je twijfelt is hij er niet.

Zoek lekker een andere baas voor je paard en zoek dan naar die klik met een ander paard. En voel je vooral niet schuldig, het is dapperder om toe te geven dat dit niet werkt, dan om door te modderen en elkaar het leven zuur te maken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:26

Een 1e indruk bij een paard tijdens de aankoop is belangrijk, maar het zegt niet alles over de toekomst. Als er geen klik is, dan kun je zo`n paardje zowel voor jezelf als het dier beter weg doen.

Destijds heb ik een pony gehad waar ik echt geen klik mee had. Het was echt een boefje en wat kon ik nu eigenlijk met een jonge pony? Niets. Heb haar uiteindelijk verkocht en ze is goed terecht gekomen, beste oplossing ever...

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:25

als je een klik voelt bij een paard, dan is het vaak een spiegelbeeld van degene die kiest.......was dus jouw dochter......dus ik denk dat je hetzelfde ook af en toe met je dochter ervaart en dat dat dus óók niet altijd even goed boterd!!!!!
het past bij jouw dochter, maar niet bij jouw, dat is dus wel duidelijk!
Ik zou hem verkopen en nu ZELF een nieuwe paardje uitzoeken!!!

Julia_unitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:31

Ik denk dat het beter is als je hem verkoopt je doet jezelf en je paard een groot plezier . Verhuisen naar het een bos is niet luek voor je kinderen al hun vrienden weg.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:39

Sorry, geen ervaring met zoiets.. Maar als je zelf geen plezier hebt in de omgang met dit paard, lijkt mij de beste keus om toch voor een ander paard te kiezen ofzo. Jijzelf hebt er zo geen plezier in, maar ook het paard voelt zich zo onder het zadel in de bak niet echt op zijn gemak.

Je bent niet de enige die een paard ooit heeft gekocht, waar het achteraf gezien niet zo mee botert. Je kunt met elkaar overweg of niet.. Mensen die je tegenkomt, waarmee je ook niet goed over weg kunt dat loopt ook niet echt lekker. Zo ook met paarden, niet elk paard is voo riedereen geschikt. Zoek lekker een paard waar je wel mee overweg kunt en waarbij je vol vertrouwen bent en waarmee je plezier hebt met het rijden.