2,5 jarige dekkende hengst ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wondertjuh

2,5 jarige dekkende hengst ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 20:16

Heeyy,

Ik zal er eerst maar even bij zeggen dat geen van de paarden van mij zijn, maar van de staleigenaar, en dat ik dus ook niks aan de situatie kan veranderen.
Oke, ik verzorg een 2,5 jarige hengst, hij staat nog bij zijn moeder op de wei en hij heeft de laatste dagen al een aantal keer geprobeerd zijn ( nu hengstige) moeder te dekken, ik heb de eigenaar gewaarschuwd maar die heeft er niks aan gedaan. Vandaag kreeg hij het dan toch voorelkaar om dr te dekken
Nou wil ik weten, gaat dit zijn gedrag nu veranderen zelfs als hij nog gescastreerd zal worden? En hoe groot is de kans dat de moeder nu drachtig is ?

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:19

de kans is erg groot dat zijn moeder nu drachtig is van hem!
en verder als een hengst eenmaal gedekt heeft, zal hij ook meer hengsten streken houden als hij zijn ballen kwijt is.

niet zo handig van die staleigenaar, maar ja ..... wat doe je eraan?
Laatst bijgewerkt door Rijlaarsdam op 19-03-06 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Re: 2,5 jarige dekkende hengst ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:21

Mijn hengst heeft als 2 jarige ook gedekt, en is inmiddels papa.
Toen hij 3 was (afgelopen zomer) heeft hij ook nog gedekt, veulen word een dezer dagen verwacht.

Wegens omstandigheden heb ik hem na de laatste dekking moeten laten castreren, hij was nooit erg moeilijk met merries, makkelijk te houden, bleef netjes achter een enkel draadje enzo.
Nu hij gecastreerd is is eigenlijk alle 'hengst-interesse' voor merries zo goed als verdwenen.
Hij houd nog wel van spelen met de merries (mag ie, hij is 4), en de veulens, maar ik vertrouw hem met de kleinste kinderen.

Overigens heb ik het wel over een shet.

Wondertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 20:26

@kvika: zo'n vermoeden had ik ook wel inderdaad, maar aan de andere kant, net toen hij gedekt had kwam ik aanrijden bij stal en ging hem meteen uit het weiland halen, hij liep wel gewoon rustig mee en later toen ik in de bak ging stappen met hem had hij maar weinig interesse in zijn moeder... goed teken ?
Maarja ik vin het ook heel erg dom van de eigenaar maarja zoals ik al zei kan ik er weinig meer aan doen dan het telkens te zeggen ( ik zie hem trouwens nog het liefste nu gescastreerd zien maarja)

Eline_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:28

inderdaad niet zo slim van de eigenaar
Hele grote kans dat zijn moeder drachtig is,
maarja, als jij er ook niets aan kan doen.....

Wondertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 20:32

nee inderdaad, maar het gaat mij nu meer om de gevolgen. Zoals ik dit hier nu lees (wat ik ook eigenlijk wel vermoedde). Ga ik het toch nog maar een keertje zeggen, stel nou dat we straks een veulen zonder been hebben (door inteelt).. En een verpeste 2,5 jarige die alleen maar interese heeft voor merrie's waar nog een grote toekomst ik kan zitten.
Maar nog meer mensen die ervaringen hebben met hengsten die gedekt hebben?

marielle787

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:59

jeetje dit verhaal komt bekent voor..
Ik heb geen flauw idee wat er dan gebeurt
Succes verder nog

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:02

Als de merrie drachtig blijkt te zijn kan het veulen er nog afgespoten worden. Wel niet al te slim van de eigenaar, sommige hengsten kunnen als jaarling al dekken... Hij had er dus al lang bij weg gemoeten.

Mloui

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:17

tja...het is inderdaad behoorlijk stom van de eigenaar! Kans is inderdaad groot dat de merrie drachtig is. Voor het gedrag van de hengst zou ik me niet al te druk maken. Meestal wordt het hengstengedrag na castratie veel minder doordat het niveau van testosteron dan gewoon veel lager is. Er zijn genoeg hengsten die gedekt hebben, vervolgens gecastreerd zijn en nooit meer naar merries gekeken hebben. Daar in tegen zijn er ook ruinen die vroeg gecastreerd zijn, nooit een merrie gedekt hebben en toch erg geinteresseerd zijn. Het is net hoe het beest in elkaar zit denk ik.

Even over het eventuele veulen. Ik zou niet zo heel erg bang zijn voor afwijkingen. Natuurlijk, inteelt is niet goed en moet vind ik ten alle tijden voorkomen worden, maar er zijn fokkers die er anders over denken en juist inteelt gebruiken om goede eigenschappen te verankeren. Helaas veranker je ook slechte eigenschappen. 1x inteelt is niet zo schadelijk, dit wordt het wel als er meerdere keren inteelt in de stamboom voorkomt.

Het beste er mee in elk geval!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:45

Wij hebben op stal een 5-jarige merrie die uit combi zoon-moeder komt, leuk dier.

mijn hengst is nu bijna 5 en begon ook met dekken toen hij 2 was. Hij loopt in de sport, staat op een pensionstal etc etc.

Wondertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:44

Bedankt voor alle reacties ! Ik zal maar weer even updaten...
Iemand van stal heeft de eigenaar weer gesproken, en die vind nu dat er nu maar zo snel mogelijk paddock's gebouwd moeten worden...
Maargoed daar schieten we dus nog niks mee op want ze staan nu nog steeds met elkaar in de wei
De eerstvolgende keer dat ik dr kan spreken is vrijdag .. dus dat wordt weer afwachten.. alhoewel ik bang ben dat het weinig gaat uitvoeren

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:47

Wees er maar zeker van dat je volgend jaar een veulen kan verwachten
Dom dom van die eigenaar!Maar tja,eigen schuld dikke bult
Ben zelf niet voor inteelt,bij mij moet het zuiver zijn

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:56

goh.. je zal maar op zo'n stal staan

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 07:55

Mijn hengst heeft ook gedekt bij zijn vorige eigenaren. Hij is overigens nu nog steeds hengst maar daar is echt niks van te merken. Als ik zou zeggen dat hij ruin was zou iedereen me geloven zolang ze er niet onder gaan liggen.

Hoe hij zich later zal gaan gedragen ligt denk ik veel meer aan zijn karakter en de opvoeding dan aan het feit of hij gedekt heeft ja of nee.

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:42

hoe groot is de kans dat het veulen niet 100 % is??

wednesday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:46

ik rij op een ruin van bijna 8 en hij is op zen 3 jaar ofzelfs iets eerder gecastreerd... maar hij heeft nog steeds hengstenmanieren... hij 'is' zelfs meer hengst dan zijn vader die dus wel alles nog heeft

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:17

beau_diva schreef:
hoe groot is de kans dat het veulen niet 100 % is??

Volgens mij is die kans niet groter als bij ieder ander veulen.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:21

Grote kans dat tie drachtig is.. Ik ken ze wel van minder dan twee jaar oud.. die het toch gepresteerd hebben om het te doen.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:01

de kans is klein dat zijn moeder drachtig is, want meestal lukt het niet om moeder & zoon te laten dekken. Als het een ruin is zal hij het niet meer doen.

Mizora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:43

Oh, volgens mij lukt dat toch echt wel hoor. Misschien niet de eerste keer, dan wel de tweede of de derde keer. En ze staan nog steeds bij elkaar.

Wondertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 20:13

jaa, ze staan nog steeds bijelkaar.... hij is inmiddels wel gestopt met dekken, maar hij heeft in de week dat hij het deed zeker genoeg gedekt om dr drachtig te maken ...

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 12:40

lois_fjordje schreef:
de kans is klein dat zijn moeder drachtig is, want meestal lukt het niet om moeder & zoon te laten dekken. Als het een ruin is zal hij het niet meer doen.

Reken maar dat het uitstekend lukt om de moeder drachtig te krijgen van een zoon. Geen enkel probleem, hoor. Als het met opzet gebeurt noemen ze dat lijnenteelt, als het niet zo goed uitpakt is het opeens inteelt
En of hij het na het ruinen nog doet is afwachten, de ene wel, de andere niet.