Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

).
In feite zou het dus niks uitmaken hoe dik of dun je bit is. Als jíj er maar goed mee omgaat! Mijn pony reageerde zelf slecht op een dubbelgebroken, maar een dikker bit dan het eerste (die was echt heel dun), en dan enkelgebroken was perfect. In die tijd had ik zelf geen stille hand, dus dan kun je beter geen dun bit hebben.
verootjoo schreef:@jasmijn: Wat zijn in jouw ogen dan scherpere bitten? Het ene paard reageert goed op het ene bit, en de andere heeft liever een ander bit. Ik heb zelf ondervonden, dat dikker niet altijd zachter hoeft te zijn.
. Ik heb wel een dubbelgebroken bit, maar rijd nu met een maatje dunner, want bij het dikkere deed hij zn mond niet dicht. jasmijn78 schreef:verootjoo schreef:@jasmijn: Wat zijn in jouw ogen dan scherpere bitten? Het ene paard reageert goed op het ene bit, en de andere heeft liever een ander bit. Ik heb zelf ondervonden, dat dikker niet altijd zachter hoeft te zijn.
Scherpere bitten: bijna alle mylerbitten, ongebroken bitten met en zonder hefboomwerking, bitten met rolletjes er op. Bitten met een hoge tongboog. In principe alle andere bitten dan een gebroken of dubbelgebroken bus- of watertrens.
Te dik is niet goed, te dun ook niet. Ik gebruik altijd de standaard dikte en ik denk dat dat voor bijna alle paarden wel goed is. Ik heb nog nooit een paard getroffen waar dat niet goed bij was. Of je moet echt een paard hebben met een afwijkende vorm van de mond. Maar ik denk dat dat weinig voorkomt. Uiteraard moet een trens goed passen (dus niet te klein).
Ze loopt er wel lekker op, merk eigenlijk geen verschil met enkelgebroken.