Waarom stappen mensen over op een ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

Waarom stappen mensen over op een ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:29

Ja, mijn vraag is denk ik wel duidelijk,

Ik vroeg me dus eigenlijk af waarom en wanneer maak je die beslissing, om over te stappen op een ander bit?

svenlOver15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:35

Ik heb die beslissing genomen omdat ik, toen k mn pony kocht, toen had hij een te scherp bit..

En na 2/3 jaar was hij nog steeds erg zacht, met een enkel gebroken trensje. Geprobeerd dubbelgebroken te rijden. Werkte niet. Dus rijd nu weer op een best dik enkelgebroken trensje..

Edit: Toen ik mn pony kocht.. das al wel weer 6 jaar geleden..

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:55

Ik ben overgestapt toen ik merkte dat mijn paard veel worstelde met het bit. Niet spelen, maar gewoon flink de tanden erinzetten en er ruzie mee hebben.
Ik reed op een enkelgebroken bustrens of watertrens (al liep ze op de bustrens al lekkerder, terwijl ik geen verschil zie ).

Mijn pony heeft jaren voor de kar gelopen met een liverpoolstang en was het bewegelijke van de gebroken trens niet zo gewend. Nu heb ik er een ongebroken bustrens in hangen. Heerlijk zacht bitje, en geen ruzie meer. De aanleuning was meteen al 100x constanter.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:07

Toen ik mijn paard kocht dacht ik: hij is netjes gereden, dus een lekker zacht bitje erin. Dus ik het dikste dubbelgebroken bit aan mn hoofdstel. Ik kwam er echter snel achter, dik is niet altijd het zachtst. Hij reageerde er niet fijn op, en deed zn mond nooit dicht. Toen heb ik het geprobeerd met een dunnere, en daar loopt hij heel lekker op
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 19-03-06 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:14

Meestal stappen mensen over op andere (lees: scherpere bitten) uit frustratie, omdat zij hun paard altijd met veel te harde hand hebben gereden.

Schrepere bitten zijn nooit een oplossing.

Ieder paard moet je op een gewone gebroken of dubbelgebroken trens kunnen rijden. Zo niet, dan zit het probleem gewoon in de handen van de ruiter (en in het feit dat ze het paard niet voldoende aan het been hebben)

Z-ruiters en hoger stappen vaak over op stang en trens, zodat ze hun hulpen nog verfijnder door kunnen geven. Maar om daarmee te kunnen rijden moet je goed weten waar je mee bezig bent. En het paard moet al goed lopen op een gewone trens.

Ik rij zelf ook Z, met stang en trens. Maar ik gebruik de S&T maar heel weinig. Meestal 1 a 2 dagen voor een wedstrijd en op de wedstrijd. Verder rij ik alleen maar op een gewone trens.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:17

ik ging over op een dubbelgebroken watertrens toen mn merrie op een enkele niet helemaal lekker liep,
bovendien was dit bitje te klein, heb toen een week zo;n dubbel gebroken kunnen uitproberen ze reageerde hier heel goed op..
zodoende

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:18

@jasmijn: Wat zijn in jouw ogen dan scherpere bitten? Het ene paard reageert goed op het ene bit, en de andere heeft liever een ander bit. Ik heb zelf ondervonden, dat dikker niet altijd zachter hoeft te zijn.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:22

Ik ben overgestapt omdat mijn paard altijd onrustig was met z'n hoofd, nooit lekker mijn hand op zocht enzo. Het bit zat hem gewoon niet lekker, het paste niet bij zijn mond.
Ik ben toen met een myler bit gaan rijden en dat ging veel beter. Nu rij ik zoveel mogelijk zonder bit.

jasmijn78: Ik ben het op zich wel met je eens, maar er zijn veel verschillende soorten enkel- en dubbelgebroken bitten. Daarom is het soms even een zoektocht naar een goed bit voor je paard. Dus overstappen naar een ander bit is niet altijd negatief.

svenlOver15

Re: Waarom stappen mensen over op een ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:30

Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.. In feite zou het dus niks uitmaken hoe dik of dun je bit is. Als jíj er maar goed mee omgaat! Mijn pony reageerde zelf slecht op een dubbelgebroken, maar een dikker bit dan het eerste (die was echt heel dun), en dan enkelgebroken was perfect. In die tijd had ik zelf geen stille hand, dus dan kun je beter geen dun bit hebben.

Discussies over bitten zijn eindeloos,

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:38

verootjoo schreef:
@jasmijn: Wat zijn in jouw ogen dan scherpere bitten? Het ene paard reageert goed op het ene bit, en de andere heeft liever een ander bit. Ik heb zelf ondervonden, dat dikker niet altijd zachter hoeft te zijn.

Scherpere bitten: bijna alle mylerbitten, ongebroken bitten met en zonder hefboomwerking, bitten met rolletjes er op. Bitten met een hoge tongboog. In principe alle andere bitten dan een gebroken of dubbelgebroken bus- of watertrens.

Te dik is niet goed, te dun ook niet. Ik gebruik altijd de standaard dikte en ik denk dat dat voor bijna alle paarden wel goed is. Ik heb nog nooit een paard getroffen waar dat niet goed bij was. Of je moet echt een paard hebben met een afwijkende vorm van de mond. Maar ik denk dat dat weinig voorkomt. Uiteraard moet een trens goed passen (dus niet te klein).

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:12

Ok. Dan snap ik het . Ik heb wel een dubbelgebroken bit, maar rijd nu met een maatje dunner, want bij het dikkere deed hij zn mond niet dicht.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:25

Mijn reden om over te stappen is; het paard vind het bit niet fijn. Bij de ander wissel ik af, omdat hij wat "dood" in de mond wordt

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:26

jasmijn78 schreef:
verootjoo schreef:

Scherpere bitten: bijna alle mylerbitten, ongebroken bitten met en zonder hefboomwerking, bitten met rolletjes er op. Bitten met een hoge tongboog. In principe alle andere bitten dan een gebroken of dubbelgebroken bus- of watertrens.

Te dik is niet goed, te dun ook niet. Ik gebruik altijd de standaard dikte en ik denk dat dat voor bijna alle paarden wel goed is. Ik heb nog nooit een paard getroffen waar dat niet goed bij was. Of je moet echt een paard hebben met een afwijkende vorm van de mond. Maar ik denk dat dat weinig voorkomt. Uiteraard moet een trens goed passen (dus niet te klein).

Kan jij mij dan even uitleggen wat er in hemelsnaam niet vriendelijk is aan een ongebroken bustrens? Ik bedoel, dat ding ligt stil, kan geen kant op (geen notenkraker effect, geen vouweffect, geen geprik, geen extra druk in de mondhoeken)...
Sterker nog, de eerste week moest mn paard buiten echt even omschakelen dat er een nòg lichtere hulp kwam om te stoppen. Ik merk dat ik met m'n enkelgebroken bustrens harder inwerk dan met m'n ongebroken bustrens.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:58

Ik was overgestapt op een dubbelgebroken (ipv enkelgebroken) omdat ik er zo veel mensen positief over hoorde. Het was niet echt nodig, maar ja Ze loopt er wel lekker op, merk eigenlijk geen verschil met enkelgebroken.