De moeite waard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

De moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 15:02

Zouden jullie het de moeite waard vinden om een shetlandpony die elke dag ongeveer een uur wordt bereden, te scheren komend najaar?
Nu zweet hij nl. niet zoveel meer, maar toen hji net overging van zomervacht naar wintervacht, toen moest ik hem elke keer droogfohnen na het rijden, zo erg was hij bezweet.

Welke maand is het slimste om te beginnen met scheren? Ik wil hem maar 1 keer scheren.

En wat denken jullie, zal ik hem helemeaal scheren of gedeeltelijk(zodat ik geen dekens nodig heb)?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:38

denk dat scheren wel handig is als hij zo zweet. ik zou dan zelf helemaal scheren en een lekkere deken opgooien over beste scheertijd etc heb ik geen verstand

Toad

Re: De moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 16:03

Ik denk dat het slim is om hem al1 op zijn nek te scheren, dan hoef ik toch geen deken op te doen? Want bij paarden die wel helemaal geschoren zijn, is hun nek ook altijd bloot want daar zit meestal geen deken.

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:15

Ik denk dat je beter wel iets meer dan alleen zijn nek kan scheren. Zeker als je hem elke keer na het rijden moest droogfohnen? Dan lijkt het me dat hij wel heel erg nat was... En shetten zitten sowieso al heel dik in hun wintervacht, die zweten heel snel. Misschien dat je zo'n patroon kan proberen dat de bovenkant van hals en de rug en de benen en buik gewoon 'behaard' blijven en dat je de rest zegmaar wegscheert?

Toad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 16:23

KarmY_LoVeR schreef:
Ik denk dat je beter wel iets meer dan alleen zijn nek kan scheren. Zeker als je hem elke keer na het rijden moest droogfohnen? Dan lijkt het me dat hij wel heel erg nat was... En shetten zitten sowieso al heel dik in hun wintervacht, die zweten heel snel. Misschien dat je zo'n patroon kan proberen dat de bovenkant van hals en de rug en de benen en buik gewoon 'behaard' blijven en dat je de rest zegmaar wegscheert?

Maar dan moet ik toch ook een deken gebruiken? Dan kan ik hem net zo goed helemaal scheren.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:30

UUhhhmmm dan zou ik der niet aan beginnen. Ik vind als je scheert je ook aan de dekens moet. Zelf zou ik eerst proberen of hij dan met winterdekens ook een dunnere vacht houdt. En als ik zo hoor heb je geen zweetdeken in huis!! Dus als ik jou was gewoon aanschaffen om doen goed uit stappen en dan lekker een uurtje op stal en dan weer lekker zonder deken naar buiten!!

Toad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 16:36

Whisperke schreef:
UUhhhmmm dan zou ik der niet aan beginnen. Ik vind als je scheert je ook aan de dekens moet. Zelf zou ik eerst proberen of hij dan met winterdekens ook een dunnere vacht houdt. En als ik zo hoor heb je geen zweetdeken in huis!! Dus als ik jou was gewoon aanschaffen om doen goed uit stappen en dan lekker een uurtje op stal en dan weer lekker zonder deken naar buiten!!

Ten eerste heb ik wel een zweetdeken. Ten 2e stappen wji altijd ontzettend lang uit. Dan is hij nog steeds kletsnat. Als hij z'n zweetdeken een uur op heeft gehad, is hij nog steeds klets. Trouwens een zweetdeken mag je niet langer dan een halfuur opdoen want dan trekt het vocht in de deken en doe je je pony dus een natte deken om, daar droogt hji niet echt van op. Wij stappen dus altijd goed uit, + halfuur zweetdeken, en hij is dan nog steeds gwn klets. Ik wil hem wel op stal laten staan totdat ie droog is, maar het lijkt mij voor de pony ook niet fijn om hard te moeten werken met je allerdikste winterjas aan!

asje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 16:57

toch scheren en dan een deken buiten op doen?!

TouchAndGo

Re: De moeite waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:04

Gewoon scheren
Die shetlander heeft vast wel weerstand opgebouwd..
Én als je het tog niet helemaal vertrouwd gooi je bv de eerste 2 weken een dek derop!
Ik scheer mijn pony soms wel 3 keer in de winter!
niks aant handje
succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:04