(Wedge) Hengst laten of castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

(Wedge) Hengst laten of castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 16:36

Tja...Vreemd topic zal je denken...
De reden waarom ik het open:
Wedge is een (bijna) 3 jarige kwpn hengst.
Het is een hele leuke hengst om te zien, daar zullen sommige bokkers het mij ook wel eens zijn.
Vandaar ook dit topic, ik krijg vaak te horen je moet hem niet castreren, je moet hem hengst laten en naar hengstenkeuringen gaan.
Uiteraard heeft het woord hengstenkeuring bij ons ook wel een indruk achtergelaten.
We wouden hem mee laten doen aan de hengstenkeuring van het kwpn (2005/2006)
We hebben Joop van Uytert gevraagt om eens naar Wedge te komen kijken.
We hadden hem toen Wedge nog jaarling was al wat foto's gestuurd, en toen had hij gezegt dat we hem nog een keer moesten mailen als Wedge 2,5 was. Dat hadden we gedaan en in oktober is Joop langs gekomen.
Joop vond Wedge een hele leuke hengst en zei ook dat Wedge voor een hengst een super karakter had, een echt hengsten karakter, ook zijn gangen vond Joop zeer goed.
Maar Joop zei ook dat Wedge niet goedgekeurt zou worden ivm het feit dat Wedge compact is gebouwt.
Maar nog vinden mensen dat we met Wedge naar hengstenkeuringen moeten.
Dus vroeg ik me af wat bokt.nl ervan vind.
Hengst laten of castreren?
Wedge is overigens een Gribaldi × Garanco
Recentere foto's komen nog. Maar mijnalbum.nl werkt niet mee
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Renske_W op 17-03-06 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Re: (Wedge) Hengst laten of castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:41

Heb je er uberhaupt zelf zin in om het circus van die keuring in te gaan? En wat als hij toch goedgekeurd wordt, dan heb je een dekhengst met alle sores er omheen. Wil je dat? Wat zijn je eigen toekomstplannen met dit paard? En combineert dat met dekken?

Zorg dat je heel duidelijk hebt wat je zelf wilt, voor je je van alles op de hals haalt

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:53

Ik denk eerlijk gezegd dat zo iemand wel aardig kan inschatten of je kans maakt. Je kan het natuurlijk altijd proberen, heb je misschien nog een ster-hengst. Verder is het natuurlijk wel een fantastisch mooi sportpaard en daar kan je ook voor gaan en is een stuk minder kostbaar en lastig!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:53

Denk ook aan je eigen toekomst plannen. Want lekker op de KWPN dekhengst een buitenritje maken is er niet zo makkelijk bij .

En als een kenner zegt dat hij er waarschijnlijk niet doorheen komt zou ik het niet proberen.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:03

Jullie zijn de 1e zeggen dat als een kenner zegt dat het waarschijnlijk toch niet zal lukken ik het niet moet doen!
Andere zeiden de hele tijd dat ik het toch moest proberen, niet bij het kwpn maar dan maar bij het nrps of het aes.
En mocht hij een goedgekeurde dekhengst zijn dan zou ik hem zelf ook niet gaan rijden, daar heb ik de ervaring niet voor.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:09

gewoon een x meenemen naar een keuring toe ..denk dat je daarna beter kan beslissen wat je nu het beste kan doen....

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:09

Wat recentere foto's
Mijnalbum.nl doet het namelijk weer
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:21

mooi paardje!
misschien kan je een keer proberen naar een keuring te gaan. valt hij daar goed in de smaak kun je hem (als je wilt natuurlijk) gewoon hengst laten. zijn ze daar al gelijk niet (of minder) te spreken over hem, kan je hem denk ik beter laten castreren

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:24

Wij hadden dat 'probleem' ook, hetzij bij de NRPS. Hij was veulenkampioen e.d. dus toen hij 2,5 was moesten we beslissen of hij naar huis zou komen of dat we hem naar de hengstenkeuring zouden doen. We hebben toen de foktechnische comissie gebeld wat we het beste konden doen. Zij hebben vervolgens zijn papier beoordeeld op interessant bloed. Ze vonden hem van vaderskant en de vader van de moeder heel interessant. Alleen waren ze niet zo enthousiast over de moeder van de moeder (was te verwachten), dat is een draver. Ze vertelden dat we het konden proberen en dat hij misschien ook wel goedgekeurd zou worden, maar dat hij voor de fokkerij zelf niet interessant zou zijn omdat er nog teveel draversachtergrond in zat. Dan hebben we het ook nog niet over de kosten van het keuringsklaar maken en laten voorbrengen. We hebben hem toch maar geruind en blijft lekker thuis..
Laatst bijgewerkt door Erretje op 17-03-06 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:26

Ik denk dat het belangrijkste is wat je er zelf mee wilt. Wil je een sportpaard of wil je een ggk dekhengst (ongeacht welk stamboek)?

Denk er niet al te licht over, een (ggk) hengst te houden is heel wat lastiger dan een sportpaard (ruin).

Ikzelf vind het een mooi dier, maar idd vrij compact. Fijn voor een rijpaard, minder gewenst voor een dekhengst. Ikzelf zou er de ballen vanaf halen en er een mooie sportcarriere mee gaan maken.

Onderschat ook de kosten niet voor je paard evt. ggk is als dekhengst!

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:28

Casteren! Kans dat hij goedgekeurd wordt is nihil.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:28

Leuk paard om te zien, maar bij de fokkerij zien ze momenteel liever die lange paarden, dus ik denk dat z'n kansen inderdaad niet heel groot zijn. (of dat terecht is, zal ik geen uitspraak over doen )

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:32

Heej! Misschien ken je mij nog van de trip naar aken? Ik ben een vriendin van jasmijn. Ik dacht dat je vertelde toen dat wedge niet van jou was? Ik zou hem wel naar de hengstenkeurig doen! Hij is schitterend!
Je kunt het altijd proberen

fjordnina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:34

Ik zou het 1 keer proberen. Als er op de keuring iets gezegt wordt dat er toekomst o.i.d. in zit dan zou ik nogmaals na gaan denken of je verder wil op de keuringen. Vinden ze het helemaal niks, zou ik em castreren.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:36

Euh.. Lastig hoor! Kan hij wel lekker bij vriendjes etc nu hij nog hengst is? Dat zou voor mij een belangrijk punt zijn. Het is inderdaad een erg compact paard, waarschijnlijk heerlijk om op te rijden, maar voor een goedgekeurde hengst vind ik hem wat lengte missen. Overigens ben ik gek op compacte paarden.
Natuurlijk kun je het altijd proberen, niet geschoten is altijd mis! Maar denk aan wanneer wedge een fijner leven heeft, als ruin of hengst.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:39

Ik heb mijn twijfels er over of Wegde de hengstenkeuring gaat redden, en daarbij komt dat die paarden erg vroeg in training moet en er veel stress bij komt. Stel dat hij word goedgekeurd, de kans is klein maar stel. Denk je dat hij dan gelukkiger word? Een hengst is moeilijk met in het weiland enz, en ook op wedstrijden zijn ze niet altijd even makkelijk.
Wegde kan echt een fijn sportpaard worden, en dan lijkt het me een stuk makkelijker met een ruin.

Maar goed, ik denk dat je aan de reacties van bokkers weinig hebt. De kenner heeft zijn oordeel er over gegeven, maar als jullie toch nog het willen proberen tja.... Geen bokker die je tegen houd

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:42

Ballen eraf en een fijn sportpaard van maken . de kans op goedkeuring is zo klein -en al helemaal niet voor een kleine particulier - dat je er weinig plezier aan beleefd om er geld ,tijd en hoop in te steken en dan de grote teleurstelling dat ie der gelijk uitvliegt

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:44

Wij hadden eigenlijk al een besluit gemaakt wat we met Wedge gaan doen.
Maar aangezien ik zo vaak te horen kreeg dat we er mee naar de hengstenkeuring moesten vroeg ik me toch af wat bokt er van vind.
Want idd, wij gunnen hem liever een leven als ruin
Dan kan hij met de merrie's de wei op en ga ik hem idd in de sport uitbrengen.
Dan zit Wedge ook niet met de stress rondom de hengstenkeuringen.
Als ggkdekhengst zouden we hem ook niet bij ons op stal kunnen houden.
En ik zou niet weten of ik hem zou kunnen missen

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:46

DunDijk schreef:
Wij hadden eigenlijk al een besluit gemaakt wat we met Wedge gaan doen.
Maar aangezien ik zo vaak te horen kreeg dat we er mee naar de hengstenkeuring moesten vroeg ik me toch af wat bokt er van vind.
Want idd, wij gunnen hem liever een leven als ruin
Dan kan hij met de merrie's de wei op en ga ik hem idd in de sport uitbrengen.
Dan zit Wedge ook niet met de stress rondom de hengstenkeuringen.
Als ggkdekhengst zouden we hem ook niet bij ons op stal kunnen houden.
En ik zou niet weten of ik hem zou kunnen missen

Ik denk dat je je beslissing gewoon al gemaakt hebt. Daarbij geef je zelf aan wat een fijner leven voor hem is. Denk er nog maar even goed over! Het is in ieder geval een knap sportpaard!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:49

Klopt de beslissing was al lang gemaakt
Maar zoals ik al zei, ik kreeg zo vaak het commentaar naar mijn hoofd geslingerd dat het doodzonde zou zijn als hij gecastreerd zou worden.
Daarom ook dat ik dit topic opende
Of het daadwerkelijk zo zonde zou zijn.
Ik zou het namelijk erg oneerlijk vinden tegen over Wedge om hem hengst te laten.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 17:50

Als jij hem liever een leven als ruin gunt zou ik die ballen eraf laten halen.
Het is jullie paard dus jullie moeten uiteindelijk beslissen wat je ermee moet doen.
Ik denk wel dat het voor jouzelf ook leuker is als je op je eigen paard kan rijden (als hij ruin is )

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:53

Ben het ermee eens dat hij vrij compact gebouwd is en dat zien ze op keuringen liever niet. Al het circus erom heen, de kleine kans dat hij goedgekeurd wordt en zo'n hengstenleven is niet alles. Als ruin krijgt hij het dan veel fijner en kan lekker met soortgenoten in de wei. Vind dat je de goede keus gemaakt hebt. Het is een leuk paard!

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:58

Ik heb mijn paard Utah laten castreren afgelopen november, dit omdat hij toch echt wel hengst was, omdat ik in de toekomst wellicht wedstrijden wil doen lijkt het me ook makkelijker. Ik vind dat zijn karakter echt super is geworden echt veel liever en aanhankelijker. Daarbij kan hij dus in de zomer ook lekker met een ander in het land staan wat ook weer gezelliger is voor hem. Ik wil er niet mee fokken(dan nemen ze zijn vader maar) want je moet wel zoon goed paard hebben dat je daar echt iets aan hebt! Ik heb hem via zijn liezen laten helpen en hij is er totaal niet ziek van geweest, niet terug gevallen in zijn conditie(zoals je weet kocht ik hem zwaar ondervoed) en hij is een stuk relaxter, zijn temarament is het zelfde gebleven en is niet slomer of zo geworden.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 19:01

Wedge laten we idd ook op de kliniek (via de lies) castreren.

nico1982

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:57

DunDijk schreef:
Wedge laten we idd ook op de kliniek (via de lies) castreren.

goede keus dundijk!
waarom via de lies? dit is veel prijziger dan gewoon castreren... hij is toch geen klophengst? dan hoor je dit weleens...