echte ouderwetse slobber

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicoleks

echte ouderwetse slobber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 11:42

Weet iemand het recept en de bereidingswijze voor echte (ouderwetse) slobber? Met lijnzaad koken enz. En hoe je bepaalt hoeveel je een paard geeft?

Graag reacties!

Groetjes, Nicole

dorientjuh

Re: echte ouderwetse slobber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:45

Hoe maak je het?
Doe een voerschep (of zes grote bekers) vol zemelen in een emmer. Giet daar langzaam water op. Tijdens het gieten roer je met een lepel. Als de zemelenpap een dikte heeft van stevige vla is het goed. Nu kan je door je zemelen allerlei lekkere dingen doen. Je kunt bijna alle soorten groente gebruiken: mais, wortel, andijvie, boerenkool enz. Natuurlijk kan je er ook fruit doorheen doen. Granen zoals haver en gerst kan je ook wel door de slobber mengen, maar daar moet je wel zuinig mee doen of het krachtvoer van je pony verminderen op de dag dat hij slobber krijgt. Je kunt ook een paar handjes lijnzaad koken en het slijmerige papje door je slobber mengen.
TIP: Als je een stuk van stal woont en de slobber thuis maakt, gebruik dan heet water, zodat de slobber nog warm is als je op stal aankomt. Wel even voelen voor je voert. Steek je vinger in het midden van de pap. Als de slobber lauw voelt, kan je het voeren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:00

Bij de echte oude slobber kookte je alles.
Je begon met een pan water en daar een schep lijnzaad in. Als dat een dik kwartier gekookt had dan deed je er een schepje zemelen bij (blijven roeren) en dat bleef je doen tot je een stevige pap had. Dan het vuur er onder uit, schep keukenzout erin en af laten koelen tot het lauwwarm was.

Tegenwoordig koop je gewoon een zak Mash, thuis kokend water erop in je emmertje, mee naar stal en tegen de tijd dat je gereden hebt is het op eettemperatuur.

nicoleks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 13:39

Bedankt voor de reacties.
Waar kan ik zemelen en lijnzaad het beste kopen?

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:42

Ik begon met het koken van lijnzaad, dan gerst erbij en nog even koken. Dan vuur laag/uit en nog wat maismeel en zout erbij. Kreeg je een lekkere stevige slijmerige brij van en mijn paard was er dol op
Tegenwoordig koop ik de kant en klare slobbers Kook wel af en toe nog lijnzaad trouwens.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 13:43

Zemelen en lijnzaad kun je kopen bij diervoederspeciaalzaken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:10

Of gewoon bij de Welkoop/Boerenbond

nicoleks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 12:17

Ik heb de lijnzaad gekookt en er zemelen bij gedaan met heet water, maar een aantal paarden hadden veel moeite het weg te krijgen (bleef erg plakken). Na een paar happen hielden ze het voor gezien. Heb ik iets verkeerd gedaan, of hoort het gewoon zo?
Ik hou het maar gewoon op de kant-en-klare slobber denk ik.