Paard niet meer te houden, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Auky

Paard niet meer te houden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 20:19

Ik weet het gewoon even niet meer..

Auk is altijd een mak lammetje geweest buiten, een vrachtwagen, andere paarden, harde knallen, het deed hem allemaal niets.

Sinds zes weken staan we noodgedwongen niet meer thuis, maar op een stalletje vlakbij het bos. In dat bos reden we voorheen ook heel regelmatig, niets aan de hand.
Nu is Auk sowieso een heel stuk veranderd sinds de verhuizing, over het algemeen een stuk schrikachtiger en nerveuzer.

De laatste 2/3 weken wordt hij met buitenrijden steeds erger. Om het minste ervandoor schieten, iedere keer weer.
Nu heb ik het dus over een flinke Fries van 600-700 kg die nog eens behoorlijk sterk is. De laatste keer dat we het bos in gingen, heeft hij het gespresteerd dat ik, na 6 keer in rengalop richting de weg geschoten te zijn, wanhopig ben afgestapt en maar terug naar stal ben gaan lopen.

Hij gaat dan als een idioot rennen, nu vind ik dat bijv. op het strand oid geen probleem, hij rent maar, maar hier in het bos schiet hij de weg op, galoppeert door over het asfalt en lijkt met iedere stap harder te gaan. Hij is dan ook op geen enkele manier te stoppen.

Ik weet het gewoon even niet meer hoor. Heeft iemand tips, waardoor we weer met plezier het bos in kunnen? (wat overigens de enige mogelijkheid is om hem eens redelijk aan het werk te zetten, een bak hebben we niet)

Ik ben echt niet iemand die gauw en graag naar hulpteugels of andere bitten grijpt, maar misschien dat hier toch iets tussen kan zitten wat het voor ons veilig houdt? Of is er toch een mogelijkheid om dit anders op te lossen?

Wie o wie heeft een oplossing voor ons?

monsera

Re: Paard niet meer te houden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:40

Ik zou me eerst af gaan vragen waardoor het paard nu ineens dit gedrag vertoond.Een verhuizing kan voor sommige paarden heel ingrijpend zijn.Vind je paard het wel leuk op haar nieuwe stal.Krijgt ze ander voer nu.Komt ze er minder vaak uit nu.Andere bodembedekking gekregen nu.Staat ze nu alleen of juist met meerdere paarden gestald.Enz enz.Ik noem maar een paar dingen.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:35

Hey Kim! Wat vervelend zeg dat Auk nou zo doet. Hij zou idd door de verhuizing komen dat hij het er absoluut niet naar z'n zin heeft in dit paddockje. Hij staat zowiezo altijd alleen, misschien een idee om er een Shetje bij te zetten als gezelschap als jullie terug mogen naar jullie andere stal.

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:38

Whoei, nu ga ik iets zeggen wat de bokkers niet fijn vinden

Slof erom of een hackamore om. Heb je iig een noodrem Altijd beter dan zelf verongelukken.

Maris89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 23:43

Nou als ik Sjors een gewone martingaal omdoe heb ik ook een noodrem hoor. Van een paardentips site heb ik gelezen hoe je dat het beste kan doen. Gewoon het hoofd naar je toe trekken en dan stopt ie vanzelf, heb je echt geen slof voor nodig.

Auky

Re: Paard niet meer te houden, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 07:49

monsera schreef:
Ik zou me eerst af gaan vragen waardoor het paard nu ineens dit gedrag vertoond.Een verhuizing kan voor sommige paarden heel ingrijpend zijn.Vind je paard het wel leuk op haar nieuwe stal.Krijgt ze ander voer nu.Komt ze er minder vaak uit nu.Andere bodembedekking gekregen nu.Staat ze nu alleen of juist met meerdere paarden gestald.Enz enz.Ik noem maar een paar dingen.

Kijk, dat we het er beiden niet echt naar onze zin hebben mag duidelijk zijn. Maar helaas, we kunnen momenteel niet anders. We zijn gedwongen te vertrekken van ons weiland 6 weken geleden en dus zijn we halsoverkop een plekje voor hem gaan zoeken.
Waar we nu staan krijgt hij inderdaad iets ander voer, staat hij op andere bedekking enzovoorts. Omdat het niet anders kan.

Dat het komt door de verhuizing weet ik wel zeker. Sinds we daar staan is de ellende begonnen. Hij is een stuk nerveuzer, logisch, hij is ineens weg uit zijn vertrouwde omgeving. Maar ik ben dus op zoek naar een mogelijkheid om onze ritjes veilig voort te zetten, anders is er helemaal geen beginnen meer aan.

@Maris, was het maar zo gemakkelijk. We hebben al vaker de koop van een tweede overwogen, maar dit wordt helaas telkens belemmerd door die gemeente, van wie er dus geen tweede op dat stukje mag. Ze hebben al moeite met alleen Auk, zoals je al ziet. Als we zekerheid kregen over dat we mochten blijven, zou er allang een tweede paardje zijn geweest, helaas..