Verschil scholingsbit en correctiebit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Verschil scholingsbit en correctiebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 13:23

Hoi!

Kan iemand mij vertellen wat nou precies het verschil qua inwerking is tussen een scholingsbit en een correctiebit?
Ik weet nl dat je met een scholingsbit wel wedstrijden mag rijden maar met een correctiebit niet terwijl er naar mijn gevoel als ik de 2 bitten zo zie weinig verschil is qua uitvoering.
Wie weet hier iets over?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:32

Er is hier al eerder een vraag over geweest en ik kan me herinneren dat TS dat zelfs aan de KNHS heeft gevraagd. Volgens de KNHS mag je met beide bitten starten en hebben ze er maar 1 opgenomen in het regelement omdat ze zoveel op elkaar lijken dat ze het zien als 1 bit.

Ik heb beide bitten gebruikt en ik vind degene met de losse ringen wel heel fijn. Mijn paard werd daar heel makkelijk van in de kaken terwijl dat met een dubbelgebroken trensje niet het geval was.

Het bit met de bvaste ringen vond ik een ramp. Ik had totaal geen contact meer met zijn mond. Na 2 keer grbruiken heb ik die snel weer verkocht.

Ik heb het eerste bit trouwens te koop (13 cm), als je interesse hebt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:34

Volgens mij is de een gewoon een watertrens-uitvoering en de ander een bustrens uitvoering, maar even het boek "het bit, het paard, en de ruiter' van Gertrud Jetten gepakt en daar staat:

(kort samengevat)

Het korrektiebit heeft dezelfde vorm als het africhtingsbit. Toch is er een essentieel verschil tussen de 2 bitten dat gelegen is in de overgang van het mondstuk naar de bitringen. Het correctiebit is in feite een simpele watertrens terwijl het africhtingsbit zou kunnen omschrijven als een ingewikkelde bustrens.
Bij het africhtingsbit loopt het mondstuk namelijk door in de mondhoeken om pas tegen de zijkant van het hoofd te eindigen in een bitring die de vorm heeft van een bustrens. Hierdoor zijn beschadigingen van de mondhoeken absoluut uitgesloten en ligt het heel rustig in de mond.

Het door jouw genoemde scholingsbit, wordt hier omschreven als africhtingsbit, maar dat snapte je ws al..

(typo verwijderd)

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 13:44

Oke, bedankt voor de snelle reacties!!
Ik zou dus als ik het goed begrijp wel met het correctiebit op wedstrijd mogen?
Ik heb nl een paardje gekocht wat de laatste jaren veelal op stang en trens is gereden en wat moeilijker loopt op een dubbelgebroken watertrens.