Ervaringen met Ideal zadels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Ervaringen met Ideal zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 08:11

Hallo!

Gistermiddag heb ik voor mijn pony een Ideal zadel gekocht. Hij heeft best een moeilijke rug (rond/breed en geen schoft). Dit zadel was het eerste zadels (na 5zadels) wat goed lag! Dus dacht, moet dan maar dit zadel worden . Hebben jullie ervaringen met Ideal zadels?
Ik vond het zelf erg fijn zitten ! En lag ook súper op mijn pony.

groetjes!

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:25

Ik heb gister een Idealzadel van iemand op proef gekregen. De zadelmaker bij mij in de buurt verkoopt ze veel en ik heb er in de buurt ook veel goede verhalen over gehoord.

Het enige dat mij opvalt aan die zadels is dat het leer echt heel erg snel verkleurt en lelijk wordt. Volgens de zadelmaker komt dat door het looiproces van tegenwoordig, maar dat is bull. Mijn KN ziet er na 2 jaar nog uit als nieuw en die Ideals zien er na een jaar al uit of ze 10 jaar oud zijn. Ik vind dat je een a-kwaliteit prijs betaalt voor B-kwaliteit leer.

Ik vind het zadel wel echt superfijn zitten en mijn paard liep er nog makkelijker onder dan onder mijn net opgevulde, prima passende KN. Als ze nu maar van wat mooier leer waren...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:38

Marijn4045 schreef:
Het enige dat mij opvalt aan die zadels is dat het leer echt heel erg snel verkleurt en lelijk wordt. Volgens de zadelmaker komt dat door het looiproces van tegenwoordig, maar dat is bull. Mijn KN ziet er na 2 jaar nog uit als nieuw en die Ideals zien er na een jaar al uit of ze 10 jaar oud zijn. Ik vind dat je een a-kwaliteit prijs betaalt voor B-kwaliteit leer

Datzelfde probleem vind je ook terug in de tuigen van Ideal.
Zover ik heb begrepen, is de leerkwaliteit van Ideal altijd van Indisch leer, hier heb je dus ook goede partijen tussen zitten, het zogenaamde 'duurdere' indische leder. Zodoende hou je dus altijd een kans dat het leer niet zo best is, als dat de fabrikant beweert.

Hoe duur is zo'n zadel in aanschaf dan?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:03

1390 euro... En daarvoor heb je een zadel met een heel goede pasvorm en super goede zit, maar niet zo'n beste kwaliteit leer. Ik geloof niet dat het leer snel stuk zal gaan, het ziet er alleen niet al te mooi uit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:14

Marijn4045 schreef:
1390 euro... En daarvoor heb je een zadel met een heel goede pasvorm en super goede zit, maar niet zo'n beste kwaliteit leer. Ik geloof niet dat het leer snel stuk zal gaan, het ziet er alleen niet al te mooi uit.

wat een bak geld....voor dat geld heb je ook een stubben, en die leerkwaliteit kennen we natuurlijk allemaal...

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:21

Maar de harde zit ook Hoewel ik de Tristan de luxe wel erg fijn vind zitten (die kost dan meteen ook 1650 euro)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:40

Marijn4045 schreef:
Maar de harde zit ook Hoewel ik de Tristan de luxe wel erg fijn vind zitten (die kost dan meteen ook 1650 euro)

Je houdt altijd baas boven baas..... Maar ter vergelijking is het natuurlijk dubbel, het is echt een sloot geld voor die kwaliteit. Je hebt ook goedkopere zadels die lekker zitten, bv de Kentaur, die heb je al voor € 800, en is ws dezelfde kwaliteit als Ideal.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:45

Ik denk inderdaad dat je het zadel qua leerkwaliteit kan vergelijken met een kentauer en dan is 1400 euro echt teveel geld. Lastig hoor, ik weet nog niet zeker of ik mijn (nog niet half zo lekker zittende, maar wel mooie) KN ga wegdoen voor dat zadel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:50

Als ik jou was, zou ik lekker die KN houden, 't zijn gewilde zadels, en behouden hun waarde goed, iets wat je ws niet van die Ideals kan zeggen. Lekker zitten is natuurlijk ook heel belangrijk, maar een zadel waar je een bak geld voor betaalt, maar snel slijt, daar ga je, denk ik, een hoop spijt van krijgen..

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:06

Een zadel waar je lekker in zit is het aller belangrijkste van alles, die KN gaat eruit. Dat is zeker. Ik ben er alleen nog niet uit of ik voor een Ideal ga (die alleen maar bruin wordt, dat is natuurlijk ook geen drama) of voor een stubben die weer een kleine 300 euro duurder is. Zucht, wat een luxeproblemen!

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:11

Bedankt voor de reacties.
Gisteren heb ik deze gekocht, en het zadel is 2 jaar oud. Ik kijk nu dus ook op van jullie reacties, want bij dit zadel is er ámper verkleuring te vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 17:12

Het zadel moet nog schoon gemaakt worden, is paar maanden niet gebruikt, maar verder geen bruine plekken oid
Dit is, heb ik mij laten vertellen, wel de duurste versie van Ideal

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 18:27

Waarschijnlijk moet er van voor trouwens nog wat uitgehaald worden, zodat hij meer "verdeeld" ligt

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:14

Het zadel moet zeker wat zakken aan de voorkant, het ligt nu wel erg uit balans. Mijn KN is ook 2 jaar oud en dat ziet er gewoon heel veel beter uit. Maar, het maakt ook niets uit hoe het eruit ziet, als het maar goed zit en goed ligt!

Dehtje

Re: Ervaringen met Ideal zadels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 04:38

Ik heb een bijrijdpaard gehad met een Ideal zadel. had er nog nooi tvan gehoord maar ik vond het een heerlijk zadel. Zat lekker met een goede zit.

Op de foto ligt het zadel van voren wel erg hoog. Is de boommaat wel goed?

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 08:51

Hij líjkt heeel erg hoog te liggen van voor, maar mijn pony heeft géén schoft, zou je er een paard met schoft onder hebben toont dat al heel anders ! maar heb het zadel nog niet betaald, en de zadelmaker komt volgende week die kijkt er naar. Overigens als ik er op zit, is het een heel ander gezicht, lijkt ook wel of het zadel dan van voor wat inzakt !