Jong paard wil niet aan bit wennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chessie

Jong paard wil niet aan bit wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 08:09

Ik heb voor m'n 3 jaar (en 2 dagen oude ) paard een dubbelgebroken watertrens. Na een half jaar 'oefenen' met wandelen, longeren en sturen wil hij er nog niet erg aan wennen. Hij blijft heel erg kauwen en met z'n mond open lopen.
Zou het helpen om een ander bit te nemen? Ik heb een beetje het idee dat het tussenstukje irriteert.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:43

Misschien is het niet de goede maat (te dik)??

Ziolette

Re: Jong paard wil niet aan bit wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:51

Mss even naar de tandarts .

Onze jonge merrie had ook problemen met het bit, extrem kauwen en mond open. Toen ze na de eerste keren nog steeds niet rustig bleef staan met het bit (op stal) en zelfs probeerde om het hoofdstelletje met haar benen van het hoofd af te schrapen heb ik de veearts even laten komen. Ze bleek een flinke wolfstand te hebben waar het bit tegen aan zat. Toen het tandje eruit was en het plekje genezen, accepteerde ze het zonder problemen.

Chrissetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:53

Damber schreef:
Misschien is het niet de goede maat (te dik)??

Of te klein/groot?
Ik zou even in de winkel om advies vragen en wat zij je aanraden,ik denk dat je dat het beste kan doen.
En idd wat ziolette ook zegt,misschien is er iets met zijn tanden/mond.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:23

Laat er door een goede paardentandarts naar kijken.
Er kan vanalles aan de hand zijn met het gebit, waar het paard dus last van kan hebben...
Pas als je zeker weet dat de mond in orde is, dan kun je evt eens een ander bit proberen.

@Ziolette: het zijn trouwens wolfskiezen..geen tanden

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:38

Vickelientje schreef:

@Ziolette: het zijn trouwens wolfskiezen..geen tanden

Ik had eerst kiezen staan en daarna tanden (twijfelde), maar ach het is wel duidelijk zo denk ik .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:52

heb je het bit misschien te laag hangen?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 10:57

bedankt voor de adviezen..
Ik heb niet het idee dat het zijn tanden zijn.. hij heeft er geen last van als hij afgeleid is.. komen wolfskiezen niet tegen z'n 5e??
Het bit is niet extreem dik en hangt volgens mij op de juiste hoogte

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:03

Het bit is dan misschien niet extreem dik, maar sommige paarden hebben erg weinig ruimte in de mond. Vooral als ze aan het wisselen gaan (3-5 jaar) kunnen ze nogal eens last krijgen van een hangend rooster. Een tandarts erbij halen vind ik een goede tip.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:05

Chessie schreef:
bedankt voor de adviezen..
Ik heb niet het idee dat het zijn tanden zijn.. hij heeft er geen last van als hij afgeleid is.. komen wolfskiezen niet tegen z'n 5e??
Het bit is niet extreem dik en hangt volgens mij op de juiste hoogte

Mijn jonge paard was 2,5 .

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:06

Bij mijn paard zijn de wolfskiezen in oktober met 3,5 jarige leeftijd verwijderd, en de DA vond ze errug groot. Het kan dus wel. Ook dat hij er geen last van heeft als hij afgeleid wordt is geen reden om te denken dat het geen last heeft. Hij wordt dan gewoon even van de last afgeleid

Maar het zou ook de dikte kunnen zijn (ind een hangend rooster). ik had een gewoon dubbelgebroken watertrensje voor mijn (toen) 3-jarige. Hij accepteerde het bit ook heel slecht. Ook nadat zijn tanden waren gecontroleerd. Ik heb toen een veel dunner bitje geprobeerd een myler), omdat hij maar een kleine mond heeft, en zijn mond ook steeds wat open liet. Dat bracht meteen veel meer rust bij hem, het was niet voor de volle 100% verholpen, maar als je straks met een vriendelijke hand rijdt, zonder te veel druk te geven, dan zal hij het bitje vanzelf wel accepteren.

Mijn paard neemt inmiddels heel fijn het bit aan. Maar dat heeft wel wat maandjes geduld gekost, want dat geschud met dat hoofd kan errug op je zenuwen gaan werken Maar als je geduld eindelijk wordt beloond appricieer je het nog meer!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:07

Ik zou ook de tanden na kijken. De mijne hadt met 2,5 jaar zo'n last van de tanden dat de DA dacht dat kan nog niet echt zijn. Ze heeft op mijn aandringen toch gekeken en dat pard hadt zulke haken en doppen dat het een wonder was dat ze nog at en uberhaupt een bit in wilde.
verder is misschien een apple mouth wat. Die zijn er ook dubbelgebroken. Heb zelf nu een kneveltrens dubbelgebroken met een koperen middenstukje

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:00

Ik heb na 4 jaar 'wennen' eindelijk maar eens een ongebroken trensje van 15 euro gekocht en alle problemen zijn opgelost. Hij is heel constant in de aanleuning en ik heb vanaf het losstappen gelijk druk in beide handen. Mijn paard heeft een kleine mond en een behoorlijk hangend rooster en elk bit dat kan scharen of knijpen, zit hem in de weg.
Volgens de eigenaar van de ruitersportzaak waar ik vaak kom, is dit sowieso het meest zachte bit voor een paard omdat het dus niet kan knijpen of scharen.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 13:53

Een kleine mond zou inderdaad wel kunnen, als ik vergelijk met ons andere paard wat 15 cm kleiner is heeft ie wel een hele kleine (korte) mond. We hebben nog een ongebroken trens liggen, maar ik dacht eigenlijk dat die juist sterker in zou werken.
Ik zal eens kijken of hier in de buurt een paardentandarts is.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:55

mischien is het bit wel te dik jah.
of ze is aan het wisselen ofzo????

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:02

Marijn4045 schreef:
Ik heb na 4 jaar 'wennen' eindelijk maar eens een ongebroken trensje van 15 euro gekocht en alle problemen zijn opgelost. Hij is heel constant in de aanleuning en ik heb vanaf het losstappen gelijk druk in beide handen. Mijn paard heeft een kleine mond en een behoorlijk hangend rooster en elk bit dat kan scharen of knijpen, zit hem in de weg.
Volgens de eigenaar van de ruitersportzaak waar ik vaak kom, is dit sowieso het meest zachte bit voor een paard omdat het dus niet kan knijpen of scharen.

Het kan inderdaad helpen om een bit te nemen dat niet kan scharen of knijpen. Hoeft trouwens niet persé een ongebroken trens te zijn. Er zijn ook bitten, zoals het Myler level 1 bit dat ik gebruik dat wel gebroken is, maar door het tussenstukje, en de iets wat ronde vorm van het bit kan het niet in het gehemelte prikken.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:04

Het grootste verschil tussen een gebroken trensje en een Myler is wel de prijs... Ik heb beide grprobeerd en mijn paard loop fijner op een ongebroken trens dan op een myler.

Chessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 16:32

Hij is wel aan het wisselen geweest, maar hij doet het al een half jaar (beetje lang om te blijven wisselen). Ik zal het even met het ongebroken bit proberen tijdens wandelen in de paddock. Als dat niet werkt zoek ik een tandart op..

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:34

Ik heb nu voor het paard dat ik inrij een (flexibele) rubberen stang. Misschin is dat ook wat voor jou?

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:05

Misschien kan je proberen een suikerlaagje op het bit te doen, meestal gaan ze daar op sabbelen en wennen ze er zo aan. het is alleen wel slecht voor de tanden, maar er zijn ook bitten te koop met smaakje. Als dit niet werkt zou ik het inderdaad ook even na laten kijken door een tandarts. Succes!