euhm.. tandpasta?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

euhm.. tandpasta?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 23:56

misschien een beetje een rare vraag
mijn tinker heeft nogal ranzige tanden met lekker veel tandplak erop
Nu kwam ik vandaag al op het idee om gewoon 1X per week met een natte tandenborstel in ieder geval haar voorste tanden een beetje bij te houden. toendertijd werkte dat voor de pony ook erg mooi
Nu vroeg mijn moeder vanavond aan mij toen ze hoorde dat ik weer aan het paarden tandenpoetsen ging, waarom geen tandpasta erop?
en tjah.. waarom eigenlijk niet? weet iemand of er iets inzit wat giftig is voor paarden? ( dat dacht ik namelijk, staan allemaal erg chemische namen op de verpakking die mij niet gezond voor paarden lijken)
kon haar er eigenlijk geen antwoord op geven, want ik ken eigenlijk alleen mensen die het gewoon puur met wat water doen.
wie weet het magische antwoord voor mijn moeder zodat ik weer slim lijk

elmiran

Re: euhm.. tandpasta?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:49

Paarden kunnen hun mond niet spoelen dus dat lijkt me al zowizo niet zo handig. Ook heb ik gehoord dat het voor mensen niet gezond is om tandpasta door te slikken. Tanden poetsen doen wij hier nooit .
Paarden in de natuur poetsen hun tanden ook niet dus ik zou het gebit gewoon met rust laten.

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 01:35

Ik doe het ook nooit

Maar ik doe het soms weleens bij de hond. Maar dan met een gaasje, omdat een tandenborstel te hard is voor het tandvlees en dan uiteraard met kinderpasta

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 01:40

Onze honden krijgen altijd extra stokjes om op te bijten. Misschien helpt het bij paarden ook als ze wortels eten?

050206051012Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 01:51

elmiran schreef:
Onze honden krijgen altijd extra stokjes om op te bijten. Misschien helpt het bij paarden ook als ze wortels eten?

Krijgen mijn honden ook, maar er komt soms echt een bedorven geur uit de giecheltjes

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:49

met kindertandpasta kan het geen kwaad neem ik aan,
op de tube die ik heb (vanaf 0 jr) staat dat ze niet hoeven te spoelen erna. ik zou het niet te vaak doen maar een keer proberen of het wat helpt is wel handig.
paarden in de natuur krijgen natuurlijk ook heel ander eten dan wanneer ze op stal staan en die gaan zowieso niet naar een tandarts....ze staan nu eenmaal niet (meer) in de natuur.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:55

Harde maiskorrels en luzerne zorgen voor mooie schone tanden.

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:30

Ik vind het een beetje onzin om de tanden van een paard te poetsen. In de natuur word het ook niet gedaan, dus waarom zou het nu dan wel moeten?
Als je ze toch wilt poetsen omdat jij denkt dat het nodig is zou ik het gewoon een beetje met een tandenborstel doen zonder tandpasta.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 15:42

Voor honden hebben ze het iig wel, denk dat het voor paarden ook geen kwaad kan. Misschien dat ze er op www.depaardendrogist.nl voor hebben?

@Marrke, in de natuur hebben ze voldoende takken en weet ik al niet wat om hun tanden mee bij te houden. Én zijn er geen mensen die de paarden snoepjes ed. gaan zitten voeren.

Juweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:10

Het beste is advies inwinnen bij een paardentandarts.
Die kan je vertellen wat je eventueel kunt doen en wat je zeker moet laten.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:15

Even voor de mensen die het onzin vinden, OMDAT het in de natuur ook niet gebeurd:
Het voedsel van paarden in de natuur is nogal verschillend van het voedsel wat ze op stal krijgen voorgeschoteld. Namelijk hardere grassen en takjes tov. zachte brokken en zacht gedroogd gras.

Ik zou inderdaad even de DA of tandarts ernaar vragen. Het idee van kindertandpasta lijkt me niet zo verkeerd.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:10

ennuh, spoelen kan best hoor, steek de waterslang er maar in...

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 18:37

Speciale tandpasta?
Er bestaat zo'n tandpasta voor honden die je niet hoeft uit te spoelen

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:59

kindertandpasta hoeft ze niet te spoelen Nee even zonder gekheid de paardentandart zei hier tegen iemand op stal bij een paard met veel tandsteen met je nagels eraf krabben . Ik zelf gebruik tandpasta tegen rotstraal! werkt geweldig

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:02

Paarden krijgen zelden gaatjes. Iig geen suikerklontjes voeren, dat is niet goed voor de tanden, natuurlijk.
En regelmatig de tandarts laten checken.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 23:04

ik krijg nu allemaal beelden in mijn hoofd van mijn paard die aan zo'n hondenstok kluift
suiker krijge mijn paarden zeker nooit, maar ja.. in brokken etc zitten wel suikers extra en die tasten de tanden flink aan. vooral de Tinker heeft geweslig veel aanslag erop zitten.
maar weet niemand de reden waarom tandpasta slecht voor paarden zou zijn behalve dat ze het kunnen doorslikken?

Kusia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 08:38

Waarom moet het persé met tandpasta?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 09:04

Tandplak kan verwijderd worden door mechanische schoonmaak (poetsen dus) een tandpasta helpt daarbij niet. Tandpasta is vooral voor mensentanden (die anders zijn dan paardentanden) en voor de smaak (want *fris*fris*fris = schoon, voor ons gevoel).

Paarden kunnen door kuil snel donkerbruine tanden krijgen, maar dit kan geen kwaad. Tandsteen kun je met je nagels verwijderen: een tandenborstel is te zacht. Werk van het tandvlees af als je met je nagels het tandstaan verwijderd. Meestal zit er alleen tandsteen op de 'hengsten'tanden.

PS hondentandpasta is alleen bedoeld om honden het tandenpoetsen gemakkelijker te laten accepteren. Het heeft danook een VLEESsmaak. Niet geschikt voor paarden. Kindertandpasta is ook ongeschikt.

KimDai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:34

Gewoon de paardentandarts bellen. Die maakt de tanden weer mooi Wit en blinkend! Als je dit elk jaar doet dan hoef je nooit tanden te poetsen of iets dergelijks..scheelt weer een hoop gepruts op niks af. Oke het kost je wel iets van 50 euro maar je kan al die arbeidsuren tandenpoetsen en tandpastakosten weer in je zak houden.