Beenbeschermings-dilemma...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Beenbeschermings-dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 20:35

Stel:
Je paard strijkt behoorlijk, tikt zichzelf aan de voorkant regelmatig aan en maakt graag wat rare sprongen en bokken, zou jij dan voor bandages of peesbeschermers + strijklappen kiezen?

Ik heb mij namelijk laten vertellen dat bandages wel degelijk steun geven, maar niet echt bescherming. Bij het paard waar ik het over heb vind ik het vanwege bovenstaande 'normaal' dat hij dan met peesbeschermers en strijklappen loopt en daar heeft ie in principe ook altijd mee gelopen.
Alleen nou had ik laatst in de les leuke rode en gele bandages om zijn benen, stond prachtig daar niet van maar echt een lekker gevoel gaf het me niet...

Hoe denken jullie erover?

(oja het paard heeft ook nog voor en achter ijzers, ivm aanstoten pezen voorbenen)

Bedankt voor eventuele reacties want ik zit er best wel mee.

Ramiro

Re: Beenbeschermings-dilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:39

Ik heb zelf ook een paard wat zich regelmatig aantikt en veel strijkt. Ik heb daarom ook altijd peesbeschermers en strijklappen om, van BR dus stevige. Bandages om is idd wel mooi, maar bescherming biedt het niet echt, zeker niet in verhouding met kappen.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:47

ik ben het helemaal eens met Ramiro. Peesbeschermers en strijklappen omdoen

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:49

ik rijd ook op een paardje dat, dat doet.
ik heb daarom ook strijklappen en peesbeschermers van harry's horse.
als hij/zij het dan nog doet kan je ook nog springschoenen aan doen.
alleen dit pakt het probleem niet aan natuurlijk.
ik ben later ook veel netter gaan rijden en haar aan de teugel laten lopen enz...
na dat ze dit deed, ging ze ook veel minder tikken en strijken.
ik weet natuurlijk niet hoe jij rijd maar dit heeft bij mij geholpen.

ik hoop dat het over gaat want ik weet hoe vervelend het kan zijn

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:50

Bandages bieden wel bescherming, maar minder als peesbeschermers.

Ik zou dan ook kiezen voor peesbeschermers en strijklappen.
Ik heb zelf peesbeschermers van BR en Eskadron. Eenvoudige beschermers maar fijn in gebruik. De Eskadrons zijn mooier en steviger maar kosten dan ook 3 x zoveel. De strijklappen van Eskadron vind ik zeer fijn. Mooie en degelijke dingen die niet zo snel aan het eind van hun latijn zijn. Ik heb ook nog wel strijklappen van twee andere merken maar dat klitteband wil niet zo fijn meer blijven plakken na enkele natte ritten.

Voor de sier zou ik bandages nemen en voor de bescherming toch echt peesbeschermers.

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:53

Ik zou dus ook kiezen voor peesbeschermers en in combinatie met springschoenen, als het paard wel serieus z'n voorbenen aantikt.

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:53

Hmm.. erg lastig. Rijdt zelf meestal (dus niet altijd..) met peesbeschermers voor, en strijklappen achter. Bandages heb ik ook wel.. maar t geeft idd. niet zo'n lekker gevoel... (niet dat ik bandages slecht vind!!) rijdt er dus eigenlijks nooit mee.. Gebruik de peeskappenvan Br, omdat onze bak redelijk zwaar is, en ik ook zware arbeid van hem vereis

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:55

Ik zou beschermers omdoen.
Bandages zijn eigenlijk gewoon voor de mooiheid of voor mensen die denken dat het beschermt/steunt
I.V.M. met de kleuren: tegenwoordig hebben ze beschermers in alle kleuren net als bandages dus daar moet je niet over piekeren!
Alle beschermers zijn gewoon goed hoor, alhoewel sommige mensen voorkeur hebben naar een bepaald merk (ik dus niet )

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:07

Mijn jonge merrie strijkt ook. Ik heb laatst uit pure wanhoop voor pijpkousen gekozen (hele goedkopen), omdat de pony maat van br te klein is en de maat paard te groot is. Dus hele goedkope pijkousen waar ik aan kan knippen werkt prima. Ze strijkt gelukkig alleen voor en achter niet. Met strijken gebeurde het zelfs dat ze de bandages kapot streek.

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:10

Ik zou toch wel peesbeschermers en strijklappen gebruiken!
En zoals al gezegd is: Om de kleur moet je het niet laten, want beenbescherming is in alle kleuren verkrijgbaar!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:23

cranberry schreef:
Alleen nou had ik laatst in de les leuke rode en gele bandages om zijn benen, stond prachtig daar niet van maar echt een lekker gevoel gaf het me niet...

Ahum sorry, ik had ze (uiteraard, zie mijn mening) niet omgedaan, maar hij loopt in de les en daar had een lesklant ze omgedaan. Verder trouwens geen reacties gekregen van instructie, die toch ook op de hoogte is van het aantikken en strijken.... "Af en toe kan het best"

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:28

Wat een toffe reacties... begon al aan mezelf te twijfelen...

hannatjuh schreef:
ik ben later ook veel netter gaan rijden en haar aan de teugel laten lopen enz...
na dat ze dit deed, ging ze ook veel minder tikken en strijken.
ik weet natuurlijk niet hoe jij rijd maar dit heeft bij mij geholpen.

Dit paard loopt ook nog niet de sterren van de hemel, is nog niet goed in evenwicht met een ruiter erop en zijn lichaam is nog niet zo atletische en soepel als ik zou wensen.... Maarrrr, ben hard bezig en misschien dat het aantikken en strijken dan idd minder wordt, maar zelfs dan is dat voor mij een reden ze er lekker omheen te laten!

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:19

ik zou ook voor peesbeschermers gaan samen met strijklappen die beschermeren tog beter dan bandages

Arielle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:21

peesbeschermers is veel beter!!

Jodievanmij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:59

Indd.. peesjes + kappen.. bandages geeft steun mits je onderlappen gebruikt en goed bandageerd.. Maar het geeft nog niet de nodige bescherming.. tuurlijk tegen schaafwondjes wel maar als je paard zichzelf flink slaat dan komt dat nog wel hard aan..Ik heb ooit is een peesbeschermer van protec of escadron gezien (die in mijn ogen erg sterk zijn) die dus ter reperatie bij de zadelmaker lag.. Paard had zichzelf tijdens een training geraakt, peesbeschermer lag goed uit elkaar laat staat wat er met dat been gebeurt was als die gewoon een simpele bandage of niets omgehad had..tja precies dat wil je niet weten..

Ook las in een blad geloof het proef nummer van dressuur dat een bandages te warm kan worden ofzo maar pin me daar niet op vast..

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:40

Voor heb ik praktisch altijd peesjes om, tenzij ik in een creatieve bui ben

Mijn paard strijkt achter, dus ik heb de strijklappen vervangen door bandages in de kleur van het dekje. Dus niet een totaal nutteloos geheel.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:51

Een bandage biedt helaas geen steun dus daar heb je niet veel aan
Je kan strijklappen en pijpkousen gebruiken.Ik gebruik de 3 in 1 beschermers achter en gewone peesjes vooraan

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:57

Ik zou er 3 in 1 beschermers bij om doen. Of van die pijpkousen die helemaal rondom het been gaan.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:08

3-in-1, aan alle kanten bescherming en ook steviger dan bandages. Je hebt ook 3-in-1 met een springschoen er standaard al aan, worden veel in de westernsport gebruikt.