Haartjes wegbranden, wie doet dit wel eens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Haartjes wegbranden, wie doet dit wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:54

Van de zomer wil ik graag de oortjes van mijn pony's branden, nou ja,... de haartjes dan . heeft er iemand tips? en hoe doen jullie dat nou precies?

Lotti

Re: Haartjes wegbranden, wie doet dit wel eens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:55

euhm... ik heb er nog nooit van gehoord hoor...bij ons scheren ze de haartjes binnen in de oren ...

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:57

tja mensen doen dat met de " baard" en oren wel eens, maar de baard wil ik houden en de oortjes (binnenkant) wil ik dus wel een keer doen, knippen vind ik toch niet zo mooi

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:08

doe het dan iig niet zelf als je het nog nooit hebt gezien. je bent wel met een levend wezen en vuur bezig!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:28

Van de oren met een kaars uitbranden heb ik nog nooit gehoord. Van wie heb je dat gehoord?

Bij mijn weten wordt alleen de baard wel eens met een vlam weggebrand, maar ook dat moet wel door een ervaren persoon gedaan worden: haren branden vliegensvlug en als je niet weet wat je doet krijg je een grote vlam. Ik moet er niet aan denken wat een trauma je paarden krijgen als dat gebeurt... Ik zou zeggen: knip alleen de uitstekende haren weg. Oren dichtvouwen en alles wat uitsteekt afknippen. Beter is om er af te blijven.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:33

PeruaansePas schreef:
Van de oren met een kaars uitbranden heb ik nog nooit gehoord. Van wie heb je dat gehoord?

Bij mijn weten wordt alleen de baard wel eens met een vlam weggebrand, maar ook dat moet wel door een ervaren persoon gedaan worden: haren branden vliegensvlug en als je niet weet wat je doet krijg je een grote vlam. Ik moet er niet aan denken wat een trauma je paarden krijgen als dat gebeurt... Ik zou zeggen: knip alleen de uitstekende haren weg. Oren dichtvouwen en alles wat uitsteekt afknippen. Beter is om er af te blijven.

Volgens mij is dat onzin...

Paarden haren branden niet, die schroeien alleen.
Die van die Fjord (taco) had laatst nog een filmpje gemaakt hoe ze de baard wegbranden, en dat wordt toch echt niet alleen gedaan door ervaren personen...
Bij oren zou ik het ook niet doen hoor, dat kan je erg mooi scheren.

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:54

ik weet niet waarom die haren in de oren zitten, maar het zal wel niet voor niets zijn hoor.
ik ben het wel heel erg eens met marja1988

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:57

Iid, ik ga met hannatjuh mee.
De oren zitten er niet voor niets!
Kijk als je paard in de winter nooit buiten komt dan vind ik dat je de oren nog wel kan scheren. Maar als je paard in de regen staat enz. zou ik zeker de haren laten zitten!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:01

Gewoon ff met het scheermachine erdoor, is sneller en gemakkelijker.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:03

Haar uit de oren branden?
Branden wordt echt niet mooi omdat je allemaal lichte puntjes gaat zien. Scheren is daarom een beter idee. Met scheren krijg je de oren heel mooi strak en vliegt je paard tenminste ook niet in de fik.

De baard wordt inderdaad wel eens gebrandt. Dit schroeit dan weg maar je blijft nog weken lichte puntjes zien aan het einde van de haren.

Die haren zitten er om beestjes o.i.d. weg te houden uit de horen. Je ziet dan ook vaak paarden met geschoren oren met het hoofd schudden. Dit komt omdat ze dan iets in hun oor krijgen. Daarom ook nooit een dag voor de wedstrijd oren uitscheren. Sommige paarden kunnen hier last van hebben omdat er ineens allemaal dingen in hun oren kunnen komen en gaan met het hoofd schudden.

Nicky__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:03

gewoon lekker laten zitten!

Monster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:04

waarom
houd die kleine iritante vliegjes tegen om in hun oren te kruipen

jimdebrit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:11

Ik ken wel iemand die dat doet.

Het kan wel gewoon, het wordt niet opvallend lelijk en die haren gaan niet in de hens zodat je een steekvlam kijkt. Maar zoals wel een beetje te verwachten is is dat een paard het niet prettig vindt. Het gaat wel enorm stinken, maar volgens mij gaat dat echt niet branden.

Inderdaad niet zelf doen als je het nog nooit hebt gezien.

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:57

Toydoll schreef:
PeruaansePas schreef:

Die van die Fjord (taco) had laatst nog een filmpje gemaakt hoe ze de baard wegbranden, en dat wordt toch echt niet alleen gedaan door ervaren personen...
Bij oren zou ik het ook niet doen hoor, dat kan je erg mooi scheren.

Daar vergis je je ernstig in. De eigenaresse van mijn verzorgpony wilde het ook es proberen, dus die hield de aansteker er onder. De haartjes stonden toch echt in de fik. En toen was het nog kunst ze uit te maken. Mijn advies is dus gewoon: Niet doen.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:11

Toydoll schreef:

TEst maar even uit. Hou voor de lol even een aansteker bij een paar van de eigen haren. Doe je wel voorzichtig?

puntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 11:18

wij kregen altijd jaarlingen van de veiling met weggebrande oorharen. Het eerste half jaar kon je amper aan hun hoofd komen en sommige bleven de rest van hun leven kop schuw !!! Het is maar net wat je wilt natuurlijk !

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:05

Je kan de haren weg branden, daar voelen ze niks van. Ik heb zelfs mijn hele paard gebrand, ipv. te scheren, je krijgt een veel mooier resultaat en hij bleef er veel rustiger onder. Maar je moet het niet doen als je het nog nooit gedaan hebt. Zoek iemand die er ervaring mee heeft om je te helpen.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:06

nog even een toevoeging, had je topic niet helemaal goed gelezen....
de oren zou ik niet branden , maar gewoon uitscheren. De rest kan je wel branden.

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:25

ik brand de baard van mijn fjord ook weg,maar de oren never nooit niet!
die knip ik gewoon.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:27

Oren worden idd wel weggebrand, ik heb een cursus gedaan voor groom en daar werdt mij dat ook verteld, vooral stallen in engeland zouden dit doen.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:39

zorg ervoor dat er een emmer naast je shet ligt ik vind wel een mooie resultaat geven maar ik zou niet nadoen !!

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:49

Wij scheren altijd gewoon uit, de hoefsmid had t over uitbranden en die heeft even een demonstratie gegeven... Arme dier had de vellen aan z'n oor hangen en was direct flink kopschuw...

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:51

baard brand ik ook wel weg, maar oren.. nee.. die knip ik gewoon, en ook zeker niet helemaal leeg.. die haren moeten dingen uit de oren houden.. dus die zitten daar niet voor niets... bovendien lijkt t vaak ineens of ze ineens mega oren hebben als je al het haar er uit haalt...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:11

Die haren in de oren zitten er idd niet voor niks: ze houden water, kleine beetjes en wind tegen. Ik vind het dus belachelijk als mensen dat willen wegknippen voor het mooie.

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:25

De oorharen scheer ik weg, de baard heb ik wel een keer weggebrand
gaat goed, alleen het stinkt echt ontzettend
Dus ik houd het voorlopig weer op scheren