vraag over beenbescherming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

vraag over beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:23

hey,

ik heb een vraagje: wanneer gebruik je nou eigenlijk peesbeschermers, strijklappen, bandages? bijv. alleen bij springen of altijd of ligt dat aan de bouw/benen van het paard?

en wat ik begrepen heb, als je met beschermers rijd, dat je de benen "zwakker" maakt, omdat ze eraan gewend raken. is dat zo?

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:19

Ik gebruikt eigenlijk welke dag beschermers.
Gewoon voor het geval dat mijn paardje eens strijkt of zich zelf aantikt.
Voor springen zou ik het al helemaal aan doen!

Of je de benen er zwakker mee maakt weet ik niet.
Wat bedoel je eigenlijk met zwakker?

Emmaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:21

Ik gebruik ook elke dag peesjes en strijklappen.
gewoon voor de bescherming .

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:23

Ik gebruik altijd peesbeschermers.
Met springen of polocrosse gebruik ik peesbeschermers, strijklappen en springschoenen. Voor polocrosse ben ik een beetje opzoek naar 3-in-1 beschermers

*edit* benen worden echt niet zwakker van beschermers hoor !

fjordjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:27

met zwakker bedoel ik als je zonder reden met peesbeschermers of bandages gaat rijden, en je gebruikt dat een tijdje, en daarna niet meer dat de benen ze "nodig" heeft omdat ze dan ineens niet meer zonder die steun kunnen

Dee_Es

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:31

voor zover ik weet geven gewone peesbeschermers geen steun, ze beschermen alleen de kogel als het paard die aantikt. ik rij zelf nooit met beschermers met mijn verzorgpaard (we rijden alleen recreatief). voor springen en longeren en als een paard heel gek doet met losgooien zou ik wel even beschermers om doen.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:39

Ohw hier heb ik laatst iets heel snel over gelezen in de paard en co.
Krijg je die niet binnen, anders zou je er eens in kunnen kijken.

Ik gebruik bij mijn pony geen beenbescherming, ik vind het nu niet echt nodig. Pas als we weer volop gaan trainen en we leren de nieuwe oefeningen, wil ik haar voor beschermers omdoen, zodat ze zichzelf niet aantikt of pijn doet bij een oefening.

floor01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:37

ze wordne er neit zwakker van omdat vrijwel geen een beenbeschermers ondersteuning geeft...

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:39

Ik gebruik alleen peesjes in de marathon. Ik ben ze ook wel eens vergeten, dan maar marathon zonder peesjes. Nooit problemen mee gehad.

Authentic

Re: vraag over beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:41

Bandages zorgen wel degelijk dat de benen zwakker worden als je ze gebruikt terwijl je ze niet nodig hebt. Bandages ondersteunen namelijk de hele boel, en bij regelmatig gebruik raken de benen gewend aan die steun van de bandages.

elmiran

Re: vraag over beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:59

M'n pony's rijd ik meestal zonder. Als ik buiten ga rijden of ga springen doe ik meestal wel iets om.

Mijn paard doe ik meestal peesbeschermers om. Heb ze ook wel eens een paar keer afgelaten. Heel soms bandageer ik .
Ze tikt verder niet erg aan maar heb de peesbeschermers vaak om als ze wat lastiger is en rare sprongen maakt (paard is nog jong)

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:43

Beenbeschermers geven geen steun!
Ze geven alleen bescherming tegen invloeden van buitenaf zoals aantikken, strijken etc.

Het gevaar van bescherners is alleen dat de pezen de warmte niet goed kwijt kunnen. Bij arbeid komt warmte vrij die afgevoerd moet worden, met beschermers zoals Prof. Choice e.d. zit het been zodanig ingepakt dat dit niet kan.
Het zou eventueel kunnen dat de pezen dan te warm worden en oplopen.

Maar mijn paard heeft al 10 jaar deze 3-1 beschermers om, ook bij ritten van 4 tot 6 uur en heeft er nog nooit last van gehad.

Gewoon doen wat voor jouw gevoel het beste is!