Er werd mij onlangs zadels aangeboden van het merk Fleur de Lys. Deze worden volledig op maat gemaakt. leveren bijvoorbeeld aan ruiters met rugproblemen en mensen met slechte zithouding.
Ook voor het paard wordt het zadel helemaal op maat gemaakt vanaf de boom. Ze claimen dat ze helemaal een zadel produceren dat op het paard is gemaakt. Hebben jullie hiermee ervaring?? Zeker als je een paard hebt met een wat moeilijke rug hoor ik graag de ervaring.
Gaat om flinke prijzen tussen de 1650 en 2500 euro (afhankelijk van het model) dus graag reactie.
ja neem maar contact met mij op..... Ik denk dat wij elkaar namelijk gesproken hebben. Wij zijn namelijk importeur voor Nederland en Noord Duitsland van deze zadels.
Het zijn inderdaad zadels die volledig vanaf de boom (en zelfs de boom) op maat van de ruiter en het paard gemaakt worden. Prijstechisch zijn wij enorm sterk en daarnaast zijn de kussens ook heel bijzonder.
www.sellerie-fleurdelys.com hier staan een aantal zadels op van de producent, maar site werkt eigenlijk niet. De site voor de nederlandse markt wordt binnekort gestart (nog een paar daagjes) maar info gaat ook op ander manieren
Ja, is me bekend maar ik wilde ervaring van anderen en oordeel over deze zadels enz. Dus wie nogmaals wie kent dit merk en daarnaast hoe vinden jullie ze er uit zien.
Ik heb geen erveing, ,maar ben wel benieuwd naat het bijzondere van dit zadel en de kussens... Er zijn wel meer zadels die vanaf de boom worden opgebouwd, toch?
ja die zijn er geloof ik wel meer, alleen ik zie en hoor hier nooit zo vaak wat over. Maar deze zadels lijken me absoluut wat zeker aangaande die kussens. Ik weet er alleen eenzijdig iets over en het is toch een boel geld.......... misschien niet veel voor wat er geboden wordt maar toch.
Misschien wil Micha anders verhaal nog eens uitleggen over die kussens en de drukverdeling enz..
en ze zien er zo mooi uit ondanks die bijzondere eigenschappen.
Ik heb er diverse in handen gehad. Zijn nette zadels maar voor wat ze bieden vind ik ze veel te duur. Wat pasvorm betreft: zo heel bijzonder zijn ze niet. In mijn ogen is dit meer een marketing verhaal om de prijs te kunnen beargumenteren. Maar dat is mijn mening.
Waar heb je ze in de handen gehad?? ben benieuwd..... Wat weet je van de pasvorm aangaande maatwerk? of waren dit standaarden en bij/ op welke paarden lagen deze? Indien gegrond dan moet hier direct wat aan gedaan worden.
Kussens Normaal gesproken worden kussens onder een zadel gemaakt van leer en worden deze opgevuld met wol en kapok en daarop gelijkende zaken. Een wijze die al vele jaren wordt toegepast. Indien dit goed gebeurd door een vakman die op de hoogte is van het paard en ruiter waarvoor hij/zij dit maakt is er bij aflevering een perfect zadel. Echter na enige tijd zullen de kussens “verplaggen” en gaat de vorm er uit. Opnieuw opvullen is dan de enige optie wat indien je dit goed wilt bijhouden jaarlijks moet laten controlleren en laten uitvoeren door de vakman.
Kussens zadels van Fleur de Lys De kussens van de zadels worden niet opgevuld zoals dat normaal bij zadels vaak plaatsvind. Ze worden gemaakt van een speciaal schuim dat na gelang de vorm van de rug van het paard exact op maat gesneden wordt.
Het schuim is een product dat komt uit de auto-industrie en geleverd wordt in verschillende stijfheden. Op deze wijze kan de druk van het zadel exact en ideaal verdeeld worden over de rug een paard ook als een ruiter scheef gebouwd is, zwaarder of lichter is dan gemiddeld enz. De op maat gesneden schuimstukken worden overtrokken met een wol waarna er precies pas een leren kussen van gemaakt wordt. Het materiaal is zo uniek dat het een extreem veel langere levensduur geeft dan normale kussens.
Bij dezelfde boomgrootte van de rug van een ander paard kan er altijd nadien nieuwe passende kussensets gemaakt worden onder een bestaand zadel. Zo past het nadien weer ideaal op de rug van het andere paard. Wel moet dit uitgevoerd worden door ons daar wij anders niet kwaliteit blijvend kunnen garanderen.
Standaardmaten niet zo standaard
Ook als het zadel op standaardmaten (standaardmaten zijn altijd afhankelijk van ras en natuurlijk de wensen van de klant) geleverd wordt, zijn ze voorzien van deze unieke kussens. Op deze manier liggen ze dan ook veel beter dan normaal. Op deze wijze heeft u ook het voordeel van de veel langere levensduur en de vrijheid van onderhoud. Zeker als u meerdere paarden rijd met ongeveer gelijke kenmerken kan dit een intressante oplossing zijn. Daarnaast bestaat er bij deze wijze altijd de mogelijkheid om het zadel op uwzelf wel volledig op maat te laten maken.
Andersom is natuurlijk ook mogelijk; het zadel op een paard speciaal te laten aanmeten en op standaard maten te houden voor de ruiter.
Met andere woorden; eens dit zadel gemaakt hoeft er geen zadelmaker meer bij om kussens te vullen of te ontdoen van vulling zodat het mogelijk iets beter ligt of de vulling inzakt na gelang de leeftijd en gebruik. Een ander paard met ongeveer gelijke boommaat dan laat u eenmalig opnieuw kussens maken en wederom heeft een ideaal liggend zadel zonder omkijken op zowel uzelf als uw paard.
Met andere woorden; eens dit zadel gemaakt hoeft er geen zadelmaker meer bij om kussens te vullen of te ontdoen van vulling zodat het mogelijk iets beter ligt of de vulling inzakt na gelang de leeftijd en gebruik
Eeehh, hoe zie je dat dan met verandering van bespiering? Een paard behoud niet zijn hele werkende leven dezelfde spiermassa.
Beste harnessmaker, Je kunt ook je ervaring en dergelijke geven zonder de naam van je klanten te geven.
Daarbij is het ook van belang om te weten of het goed aangemeten is en tevens of het zadel op de ruiter en paard is gemaakt of alleen op gewenste standaarden?
Als ik heel eerlijk ben heb ik het idee dat je mogelijk de modellen wel eens gezien hebt maar verder nog nooit met iemand over het gedachtengoed achter de zadels hebt gesproken.
Aangaande verandering in de bouw, Harnessmaker heb je volledig gelijk. Ook andersom geld het stel dat de ruiter sterk veraderd in bouw en/ of gewicht.
We hebben bijvoorbeeld ook in onze brochure duidelijk staan dat men zich er bewust van moet zijn dat men aangaande de pasvorm allert moet blijven. Als een paard intensief in het werk gezet wordt zal de bespiering veranderen dus moet er ook naar de kussens gekeken worden.
We stellen dan ook altijd de vraag bij het aanmeten wat de huidige conditie is en kijken hier ook goed naar. Verder hebben we een aftersales functies om hier ook naar verloop van tijd natuurlijk weer goed na te kijken.
Ook bij verkoop geven we een negatief advies als het gaat om een nog erg jong paard. (niet volledig ontwikkeld) Tenzij de klant het niet erg vind om hiervoor extra kosten te hoeven maken.
Dan even terug op de kussens, inderdaad zou het betekenen dat er niet meer een zadelmaker bij hoeft. het schuim is vorm vast, alleen allert blijven op de vorm van het paard en natuurlijk de ruiter. En natuurlijk alles kan kapot alleen neem dan contact met ons op voor reparatie en herstel bij de fabrikant op juiste wijze met behoud van garnaties enz.
Verder is een groot voordeel dat het schuim niet gevoelig is voor vocht en olieen zoals een zadel zoo vaak mee in contact komt.
Om dit te onderschrijven heb ik vaak een zadel bij me dat al intensief in gebruik is om zo dit verhaal voor de klanten zichtbaar te maken.
Ik heb over luchtkussens al eens mijn uiteenzetting gedaan, kijk daarvoor eens naar http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1 ... sk=t&sd=a. Hierin geef ik mijn bevindingen heel kort weer. Ook reageert hier Harnessmaker met zijn onderbouwing waarom juist wel een gesloten luchtsysteem.
Ok ik zal het hier ook maar duidelijk maken, Ik koop de symphonia van fleur de lys. Gewoon geweldig het demo zadel zit nu al meer dan geweldig ben benieuwd hoe mijn eigen dan zal zitten. En ik heb goed gekeken maar voor zo'n geweldig zadel betaal je bij de andere betere merken ook het zelfde. nogmaals bedankt "micha"
Ok harnessmaker, ik heb wederom op dit topic gereageerd. Misschien moeten we eens iets afspreken om eens van gedachten te wissellen, het lijkt ander zo of we elkaar in de haren zitten terwijl onze grondgedachte mogelijk het gelijke is en kunnen we elkaars kennis mogelijk aanvullen.