Luzernebrok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Luzernebrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 13:19

Zo, ik heb de luzernebrok binnengekregen.

Met hoeveel water moet dat spul geweekt worden? Hoe lang moet ik het dan laten staan?

Moet ik nu ook minderen in de onderhoudsbrok?

Sorry voor de stomme vragen maar ik ben met deze voersoort dus echt niet bekend.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:22

Staat zuks niet op de verpakking dan?

Citaat:
Voederadvies:

2 x wekelijks ca. 2 kg Care Promise met water bevochtigen (bij voorkeur warm water gebruiken) en warm voeren.

HARTOG Care Promise kan evenwel ook droog gevoerd worden. Ook ter vervanging van het normale avondkrachtvoerrantsoen en als ideale aanvulling op HARTOG Lucerne

Dit staat op de site, is het Care Promise?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 14:29

Volgens mij is het 'eigen merk'. Er staat niks op de zak. Ik heb het zelf niet gehaald anders had ik het gelijk gevraagd maar goed, daar kan ik nu niks mee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:31

Hmmm, illegale luzerne......hahaha.
Dan weet ik het ook niet, bel anders even de winkel??

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 14:37

Dat moet mijn vriend dan morgen even doen, ik heb geen beltegoed. Ik kon op internet ook niet echt iets vinden dus ik hoopte misschien dat iemand op Bokt het ook voerde.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 14:57

Poeh, ik vond iets op internet over 6 liter water per kilo grasbrok, de avond van te voren al te weken zetten. Dat wordt een flinke emmer

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:46

Grasbrok heeft zowiezo veel meer water nodig dan lucernebrok. Ik doe op 800 gram lucernebrok ongeveer 1 liter koud water en laat het een nacht staan.
Als ik ga rijden zet ik het soms voor het rijden in het water en als we terug komen is het meestal al te doen. Een tweetal uur is dus volgens mij reeds voldoende.
Als je warm water gebruikt is het op een klein half uurtje al klaar. Dan kan je er ook een slobber/mash onder mengen.
Wat de voedingswaarde betreft: het bevat redelijk veel eiwitten van goede kwaliteit. Je dient de brok dus te minderen als ze niet dikker mogen worden. ter info:
VEP/kg lucernebrok = 558
VREp/kg lucernebrok = 118
DS = ongeveer 90%
Een krachtkorrel heeft gewoonlijk per kg 850 VEP, 80-120 VREp
Hieruit kan je concluderen dat 1 kg lucerne zoveel energie bevat als 3/4 kg brok maar evenveel eiwit als 1 kg brok.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:57

Ik dacht dat je lucerne brok gewoon droog kon voeren. Mijn voerleverancier raadde het aan voor mijn merrie. Heb het nog niet gehaald was ik van plan om van het weekend te doen. Ben ik blij dat ik dit lees.
EN als je gewoon lucerne koopt kan dat dan wel droog?

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:21

Gewone lucerne kan zeker droog.
De brok kan in principe wel droog maar ik doe het niet. De kans dat ze een (slokdarm)verstopping krijgen van de droge lucernebrok is veel geringer dan bijvoorbeeld droge bietenpulpbrokken of droge grasbrokken omdat deze lucernebrokken minder snel zwellen en minder water opnemen maar toch... Ik speel liever op veilig.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:12

kris_ schreef:
Grasbrok heeft zowiezo veel meer water nodig dan lucernebrok. Ik doe op 800 gram lucernebrok ongeveer 1 liter koud water en laat het een nacht staan.
Als ik ga rijden zet ik het soms voor het rijden in het water en als we terug komen is het meestal al te doen. Een tweetal uur is dus volgens mij reeds voldoende.
Als je warm water gebruikt is het op een klein half uurtje al klaar. Dan kan je er ook een slobber/mash onder mengen.
Wat de voedingswaarde betreft: het bevat redelijk veel eiwitten van goede kwaliteit. Je dient de brok dus te minderen als ze niet dikker mogen worden. ter info:
VEP/kg lucernebrok = 558
VREp/kg lucernebrok = 118
DS = ongeveer 90%
Een krachtkorrel heeft gewoonlijk per kg 850 VEP, 80-120 VREp
Hieruit kan je concluderen dat 1 kg lucerne zoveel energie bevat als 3/4 kg brok maar evenveel eiwit als 1 kg brok.

Het was idd toen ik klaar was met poetsen en longeren al helemaal opgelost. Ik voerde het juist omdat hij wat voller moet worden maar... hij lust het niet Ik heb het nu wat gemengd met zijn zemelen en maismeelpap in de hoop dat hij het opeet, anders moeten ze het dus morgenochtend uit zijn bak scheppen

kris_

Re: Luzernebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:19

Mijn paarden waren er in het begin ook niet zot van hor. Maar nu lusten ze het graag! Geef dus nog niet op.
Het is gewoon iets papperigs en dat is nu niet meteen iets wat ze gewend zijn denk ik. Tenzij ze bietenpulp kennen.
Ik draaide er eerst wat van hun biks in. Dan had het niet meer zo een papperig gevoel in hun mond en aten ze er wel van. Je kan ook wat warme slobber er door mengen, eventueel licht gesuikerd. Eens ze dat gewoon waren lusten mijn paarden wel pure lucerne.

P.S. Om wat gewicht bij te komen en ze in een betere conditie te brengen na de winter kan je ze ook elke dag 100 gram lijnzaad geven(wel wat meer werk aangezien je dit moet koken). Zeker nu ze weer gaan verharen kunnen ze dit goed gebruiken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 21:35

Bedankt voor de tip, ik zal er zeker gebruik van maken
Ik gooi er evt. morgen wel een pot appelmoes oid door als het niet op is, dan pakt hij het wel.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 17:02

Heb net een zak gehaald. Kan ik dus heyt beste bevochtigen voor ik het geef?
En dan met warm of koud water?