Gebroken boom in zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Margarita_

Gebroken boom in zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 08:42

hoi!

Ik vroeg mij af hoe je kan voelen aan een zadel of de boom of iets anders binnen in gebroken is?

Groetjes!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:59

Hoe precies zou ik niet helemaal weten. Maar als je twijfelt of de boom van je zadel gebroken is zou ik je aanraden om ermee langs een goede zadelmaker o.i.d. te gaan..

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:00

Volgens mij is dat heel moeilijk uit te leggen via internet Misschien kan je het beter vragen aan iemand die het je kan laten zien ?

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:03

je pakt met twee handen de kamer vast en beweeg je handen uit elkaar. Als de boom gebroken is zit er speling op, als dit niet zo is, kan je je handen niet uit elkaar bewegen.
Verder: laat er een goede zadelmaker naar kijken als je je twijfels hebt! Met een gebroken boom kan je je paard kapot rijden!

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:24

zammetje schreef:
je pakt met twee handen de kamer vast en beweeg je handen uit elkaar. Als de boom gebroken is zit er speling op, als dit niet zo is, kan je je handen niet uit elkaar bewegen.

Dit is ten dele waar. Ik kom vaak zadels tegen die ook op andere plaatsen zijn gebroken en ,geloof me, ik twijffel ook wel eens. Bij twijffel maak ik het zadel open zodat ik de boom kan bekijken.

Het enige advies dat ik kan geven zoals hierboven al wordt aangegeven: Ga naar een goede zadelmaker voor controle!

marianne16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:00

heej als je wilt weten hoe een gebroken zadel voelt pak je de voorkant van het zadel de achter kant als goed kan je het zadel in het midden zien bewegen tenminste ik heb ook zo zadel meegemaakt kusjes marianne

YoJcE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:35

ja en je kunt het ook wel voelen, je voelt dat er wat gebroken is. soms zelfs steekt er wat ijzer uit.

weet iemand hier toevallig wat het kost om dit te laten maken? ik zit namelijk zelf met hetzelfde probleem

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:39

Yojce, wat voor zadel (merk, hoe oud) heb je?
Een boom vervangen is een erg intensief en duur karwei.
Reparatie wordt door de meeste zadelmakers afgeraden.
In elk geval nooit een zadel met een kapotte boom op je paard leggen!

In sommige gevallen is duidelijk te zien / voelen dat een boom gebroken is, maar soms is het twijfelachtig.
Ik zou zeggen: niet zelf tobben, maar meteen naar een goede zadelmaker gaan.
De gevolgen van rijden met een gebroken boom zijn niet te overzien, dat is echt iets waar je absoluut geen enkel risico mee moet nemen!

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:54

Als alleen de kop gebroken is zou je die kunnen repareren. Er is een manier om dit goed te doen, en veilig. Daarvoor haal ik de kop eraf en plaats een nieuwe. Kosten afhankelijk van het merk zadel en type

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:57

harnessmaker schreef:
Als alleen de kop gebroken is zou je die kunnen repareren. Er is een manier om dit goed te doen, en veilig. Daarvoor haal ik de kop eraf en plaats een nieuwe. Kosten afhankelijk van het merk zadel en type

Waar ongeveer moet ik me voorstellen dat die kop zit?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:04

Je kunt het niet altijd voelen. Ik had een 2e hands zadel gekocht op marktplaats en laten controleren door de zadelmaker. Pas toen die het openmaakte zagen we dat de boom gebroken was en ook al een keer ondeskundig gerepareerd. Reparen en meteen op de goede maat laten zetten kostte mij 100 euro. Maar is nog altijd goedkoper dan een nieuw zadel.

unamie

Re: Gebroken boom in zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 08:15

ik ga met harnessmaker mee
soms lijkt een zadel heel, maar als je hem open maakt blijkt er een barst/scheur in de boom te zitten
dat is niet altijd aan de buitenkant te zien
dus laat het zadel open maken om te kijken of de boom nog heel is

@cornelie dat doe ik ook altijd als ik een zadel koopt
dan weet je in ieder geval zeker dat je niet met een gebroken boom rijdt

veel bomen breken door dat het zadel niet past
als de boom nl te klein is komt ie onder grote spanning te staan en kan de boom breken/scheuren

ik kan het niet vaak genoeg zeggen
blijf niet tobben en ga naar een goede zadelmaker en daar zijn er maar heel weinig van ....
informeer anders hier op bokt naar een goede zadelmaker

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:39

ik ga even uitzoeken hoe ik hier foto's kan plaatsen.
In mijn werkplaats heb ik een paar voorbeeld bomen. Een heel de ander op 5 !! plaatsen gebroken... De laatste is van een county competitor van een jaar oud. De boom is vervangen om dat dat nog rendabel was.

ik kom hier dus op terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:44

harnessmaker, ik ben heel erg benieuwd! 5 plaatsen is wel heel ernstig voor een merkzadel van een jaar oud, zeg....

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:46

paard had op zijn rug gelegen..... geen fout in de boom hoor!

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:42

cornelie schreef:
Je kunt het niet altijd voelen. Ik had een 2e hands zadel gekocht op marktplaats en laten controleren door de zadelmaker. Pas toen die het openmaakte zagen we dat de boom gebroken was en ook al een keer ondeskundig gerepareerd. Reparen en meteen op de goede maat laten zetten kostte mij 100 euro. Maar is nog altijd goedkoper dan een nieuw zadel.

Volgens mij was ik ongeveer eenzelfde bedrag kwijt (is al weer effe geleden) voor reparatie. Scheelt toch wel veel met een nieuw zadel aanschaffen en ik weet nu dat ik een goed, sterk zadel heb met goede boom (heb ik laten maken bij een bekende en goede zadelmaker in Zuid-Holland).

YoJcE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:06

Oscar schreef:
Yojce, wat voor zadel (merk, hoe oud) heb je?
Een boom vervangen is een erg intensief en duur karwei.
Reparatie wordt door de meeste zadelmakers afgeraden.
In elk geval nooit een zadel met een kapotte boom op je paard leggen!

In sommige gevallen is duidelijk te zien / voelen dat een boom gebroken is, maar soms is het twijfelachtig.
Ik zou zeggen: niet zelf tobben, maar meteen naar een goede zadelmaker gaan.
De gevolgen van rijden met een gebroken boom zijn niet te overzien, dat is echt iets waar je absoluut geen enkel risico mee moet nemen!

het is een forestier van ong 1 a 2 jaar oud

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:22

van forestier zijn de bomen goed te repareren. zelfs door lassen. Ik laat alleen de boom op een andere manier lassen dan gebruikelijk. ik haal de zittng los zodat er boven en onder de ijzeren versteviging van afgaat en plaats een nieuwe. Bij normaal gebruik en passend bij het paard is dit een prima oplossing.
Let wel: deze manier van vervangen en lassen kost een 3 uur werk. De snelle slechte manier is een plaatje over de breuk heen lassen en de boel weer dicht naaien. Laat dit laatste nooit doen alsjeblieft. Je paard zou er niet vrolijker van worden.

Hetja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:27

Bij mijn zadel was de boom gescheurd, daar waar de voorste popnagels zitten, is er dan nog iets aan te doen?

Ik merkte het doordat het zadel van de een op andere dag enorm begon te "piepen" met rijden en een dag later lag het zo goed als plat op zijn schoft....

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:42

De boom van mijn zadel was ook gebroken eind vorig jaar. Hij begon enorm te piepen en heb er dus meteen een zadelmaker bijgehaald. Ja hoor, boom gebroken. Er was zo'n pinnetje uitgetrilt. Ik heb een Hulsebos zadel. Ik was geloof in zo'n 250 euro kwijt om hem te laten maken.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:53

Hetja schreef:
Bij mijn zadel was de boom gescheurd, daar waar de voorste popnagels zitten, is er dan nog iets aan te doen?

Ik merkte het doordat het zadel van de een op andere dag enorm begon te "piepen" met rijden en een dag later lag het zo goed als plat op zijn schoft....

zeer waarschijnlijk is dit goed te repareren maar dat is via mail moeilijk te beantwoorden helaas. Dan heb i meer gegevens nodig en evt foto's.