Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Misschien kan je het beter vragen aan iemand die het je kan laten zien ? zammetje schreef:je pakt met twee handen de kamer vast en beweeg je handen uit elkaar. Als de boom gebroken is zit er speling op, als dit niet zo is, kan je je handen niet uit elkaar bewegen.
harnessmaker schreef:Als alleen de kop gebroken is zou je die kunnen repareren. Er is een manier om dit goed te doen, en veilig. Daarvoor haal ik de kop eraf en plaats een nieuwe. Kosten afhankelijk van het merk zadel en type
cornelie schreef:Je kunt het niet altijd voelen. Ik had een 2e hands zadel gekocht op marktplaats en laten controleren door de zadelmaker. Pas toen die het openmaakte zagen we dat de boom gebroken was en ook al een keer ondeskundig gerepareerd. Reparen en meteen op de goede maat laten zetten kostte mij 100 euro. Maar is nog altijd goedkoper dan een nieuw zadel.
Oscar schreef:Yojce, wat voor zadel (merk, hoe oud) heb je?
Een boom vervangen is een erg intensief en duur karwei.
Reparatie wordt door de meeste zadelmakers afgeraden.
In elk geval nooit een zadel met een kapotte boom op je paard leggen!
In sommige gevallen is duidelijk te zien / voelen dat een boom gebroken is, maar soms is het twijfelachtig.
Ik zou zeggen: niet zelf tobben, maar meteen naar een goede zadelmaker gaan.
De gevolgen van rijden met een gebroken boom zijn niet te overzien, dat is echt iets waar je absoluut geen enkel risico mee moet nemen!

Hetja schreef:Bij mijn zadel was de boom gescheurd, daar waar de voorste popnagels zitten, is er dan nog iets aan te doen?
Ik merkte het doordat het zadel van de een op andere dag enorm begon te "piepen" met rijden en een dag later lag het zo goed als plat op zijn schoft....