Knauwen tijdens wandelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yabloko

Knauwen tijdens wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 23:18

Ik wandel regelmatig (ong. 4x p/week; anderhalf uur) met een shetlander. Hierbij loop ik natuurlijk lekker lang los, maar ik laat haar ook stukken draven in de berm. Goed voor haar conditie, en de mijne. Nu loopt ze eigenlijk vrij ver achter mijn arm. Ze heeft ergens de neiging achter me aan te gaan lopen. Ik zorg dat ze een actief stapritme behoudt, maar op het moment dat ik haar aanmoedig wil ze nog wel eens knauwen. Vandaag zette ik haar in draf en kreeg een rake beet in mijn linkerarm alvorens/tijdens ze aansprong. Dit was zodanig erg dat ik haar heb gecorrigeerd met een tik.

Heeft iemand dit vaker meegemaakt? Ervaringen? En misschien kan er worden gespeculeerd over een oorzaak? Ik hoor het graag.

hiltje1973

Re: Knauwen tijdens wandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:28

Hoi,

Lijkt mij protest, geen zin om te gaan draven of het niet leuk vinden dat je haar aanmoedigt om wat meer werk te verzetten.
Zou ook tik geven; is ie nou helemaal bedonderd. Wel een beetje respect graag en een rake beet past daar helemaal niet bij.

Knauwt (zeg maar gewoon BIJT) die duvel ook op andere momenten?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:34

Dankjewel voor je reactie!
Dat duveltje is verder echt een schatje, doet geen stap verkeerd. Gisteren heeft ze me voor het eerst flink te pakken gehad.
Ze geniet wel echt van het wandelen, maar het zou inderdaad kunnen dat ze gewoon geen zin heeft om te draven. Of het medisch is weet ik niet. Ze springt met gemak aan (draaf ook door de wei) en met galop is ook geen moeite. Misschien is het wat karakter, aangezien haar moeder soms ook wat nukken had.

Vandaag gaat er even een zweepje mee, is toch wat discreter dan een halstertouw, mocht ze nog een keer bijten.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:52

Lijkt me dat ze er dan gewoon geen zin in heeft of erger nog, pijn heeft. Hij bijt niet zomaar.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:19

Ik twijfel heel sterk of ze pijn heeft. Los in de wei draaft en gallopeert ze er lekker op los.

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:26

Ik denk dat het een dominantie kwestie is.

Wat bij veulens erg goed helpt is als ze de eerste keer bijten gewoon terug bijten. Maar denk dat die van jou daar een beetje te oud voor is.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:29

Verplaats naar vmr

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:31

is gewoon dominantie indd.. doet mijn shet ook wel is. Slaan vind ik niet de juiste oplossing, ik wijs naar zijn neus en zeg heeeel boos: 'NEE!!!' dan schrikt hij vaak al. Of als ik hem dan toch een tik geef, mocht ik hem al vaak gewaarschuwd hebben dan geef ik hem een tik op de hals, zeker niet op zijn neus of hoofd want daar ben ik zowieso tegen

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 21:33

Dank voor de reacties. Ik kijk het nu gewoon even aan, misschien had ze haar dag even niet.

En rudi; ik loop nog met een dikke bloedblaar op mijn arm. Als een paard me zó hard bijt, "bijt" ik terug. Ik ben ervan overtuigd dat ze daarmee beter begrijpt wat ik bedoel (dat het absoluut niet wordt getolereerd). Ik ga niet met mijn vinger nee zitten zwaaien tegen haar. Ze heeft een flinke mep op haar hals gehad.

Sindsdien is het overigens niet meer gebeurd.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 21:34

[quote="Pink_Horizon"]Verplaats naar vmr[/quote']

Dankjewel!

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:40

Paraat schreef:
Dank voor de reacties. Ik kijk het nu gewoon even aan, misschien had ze haar dag even niet.

En rudi; ik loop nog met een dikke bloedblaar op mijn arm. Als een paard me zó hard bijt, "bijt" ik terug. Ik ben ervan overtuigd dat ze daarmee beter begrijpt wat ik bedoel (dat het absoluut niet wordt getolereerd). Ik ga niet met mijn vinger nee zitten zwaaien tegen haar. Ze heeft een flinke mep op haar hals gehad.

Sindsdien is het overigens niet meer gebeurd.

Ok, hier ben ik het wel mee eens hoor, het is niet dat ik niet consequent ben! In het wild is het namelijk net zo, hap.. krijgt hap terug heel simpel. Dat doe ik ook maar als hij een keer in de lucht naar me hapt is het iets anders. Als hij inderdaad doorhapt of zelfs echt bijt dan is het heel terecht hoor succes er verder mee

crownjumper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:33

je moet er gewoon voor zorgen dat ze niet achter je loopt,maar je loopt naast haar schouder.
Dan heeft ze ook minder kans om je te bijten.
En mischien helpt het als ze niet in de draf wil een zweepje mee te nemen.
Bij mijn paard werkt dat namelijk harstikke goed.
Als ik ga wandelen met me paard zonder zweep dat blijft ie overal gewoon stil staan.
En met niet.

Ik zeg niet dat je met die zweep moet gaan slaan hoor!
Maar meestal is het al genoeg als je de zweep heen en weer beweeg,dat je zo´n zwiepend geluid krijgt

veel sucses

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:45

Wees blij dat ze achter je loopt!Zo laat ze zien dat je de leider bent
Als ze het echt niet wilt gaat ze heus wel voor je lopen hoor!
Ze bijt omdat je haar toelaat,je laat haar toe in je ruimte.
En als je nou enkel het halstertouw vasthoudt?Als ze in je arm bijt is het teken dat die dicht bij je is?Verwijder eens je arm,hou gewoon je touw vast.En anders block je haar,dwz je beschermt je ruimte en een weldenkend paard knalt niet voor zijn plezier tegen je elleboog

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:21

die van mij doen het ook, en ze kijken er niet eens altijd boos mij, soms wel, dan krijgen ze ook een tik of ik knijp terug. soms dan lijkt ze het niet kwaad te bedoelen en dan corrigieer ik alleen met mijn stem.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:18

ik ken er wel meer ja ik verzorg zelf ook 2 shetjes en die willen soms ook niet vooruit (we wandelen er ook altijd mee ) of ze gaan eten, of proberen stil te staan.. meestal nemen we dan een zweepje mee zodat we ze kunnen bij tikken enne, een hoofdstel helpt ook tegen het bijten, en je pony kun je dan makkelijker begeleiden (als hij/zij bijv. gaat eten wat niet mag)