paard bijt op hout

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pivanti

paard bijt op hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:04

Hoi,

We hebben hier een jong paard (bijna 4 jaar) en die bijt steeds op hout en hap ook vaak (met z'n lippen). Kan het zijn dat ze dit doet ivm wisselen ofzo van de tanden of is er een andere reden voor??

_Sammy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:06

heb gehoord dat je er dat een soort houtverf op moet doen lich op me puntje van me tong maar weet de naam niet meer andere bokkers??

Fairytail

Re: paard bijt op hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:07

paard van het zusje van mijn vriend doet het uit verveling ik dacht dat ze bij de 5/6 jaar toch wel waren uitgewisseld snijtand kwam bij 3,4 dacht ik.

zuigt hij ook?

als het aan de tanden ligt kun je zelf even kijken en een beetje schuiven anders even de tandarts vragen als je echt helemaal er van ocertuigd bent dat het de tanden zijn. Verveling kan ook aandacht vragen en gewoon puberen zou ook goed kunnen(eigenervaringen zijn dit dan)

moniquebosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:08

crabbit er o smeren vinden z vies

loesje688

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:33

Mijn paard eet ook de omheining op als ze de kans krijgt maar die doet het gewoon voor de leuk (ze moet gewoon wat te eten hebben )

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:49

Onze paarden deden het door mineralen-gebrek. Een liksteen neerleggen/hangen helpt, hoef je ook niks smerigs op de deur te smeren.
Als dat het probleem niet oplost, helpt mosterd op de deur smeren ook, leren ze het heeeeel snel af

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:23

Nee ze zuigt geen lucht. Ik dacht zelf misschien aan het wisselen van de tanden omdat ze bijna 4 wordt...

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:46

Mijn ruin doet het ook. die is alleen wel wat ouder.. Tanden zijn nagekeken en gevijld ect, maar hij doet het nog steeds.. Hij trekt ook aan je jas en stopt alles in z'n mond.. ik dacht ook mineralen etc, maar na toevoeging van een supllement doet hij het nog steeds, ik denk dat het een soort tic van hem is ofzo..

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:00

Veel paarden doen het ook uit verveling! Kijk eens of de wei of de stal wel leuk is voor je paardje!

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:22

teer op smeren

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 17:25

Mijn veulen doet het ook wanneer ze een dag binnen moet blijven, alleen maar uit verveling. Ik heb Bio-carbolineum er op gesmeerd en dan blijft ze er wel even af (gewone carbolineum is giftig, de bio schaadt geen mens noch dier).
Je kan ook wilgentakken geven om op te bijten, stukken gezonder en speelplezier gegarandeerd.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:03

Mijn jaarling eet ook het hek op maar die heeft het denk afgekeken van twee ruinen die het ook altijd doen. Ze staan dan in een hele grote paddock, dus uit verveling lijkt me onwaarschijnlijk. Ik weet niet waarom ze het doen :S

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:07

kribbebijten, mineralen gebrek,... Heb je een liksteen?

Sommige paarden vinden trouwens hout gewoon lekker, die van mij krijgen af en toe wat takken en dat vinden ze heerlijk

loveprince

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:13

je kan ook gewoon teer op het hout smeren dan blijft ie er zeker vanaf dat deden wij altijd hielp prima

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:29

anti bijt op smeren is die er zo klaar mee hoor onze haflinger deed het ook die heb de hele dag met een hanglipje gelopen omdat haar lipje er naar smaakte

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:51

gewoon stroomdraad er boven spannen (alleen buiten in de wei, zeker niet in de stal)
voor de rest kun je ze ook takken geven..
en als je denk dat hij iets te kort komt kun je hem miss dit bij voeren..
http://www.paardendrogist.nl/cache/prod ... ctID=25589
er staat dat het voor kribbebijter is, maar het word ook vaak bij houtknager gebruikt..

_joellover_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:31

op onze manege doen alle paarden het maar kan ook van verveling zijn

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:45

Alytuiere schreef:
Sommige paarden vinden trouwens hout gewoon lekker, die van mij krijgen af en toe wat takken en dat vinden ze heerlijk

Die van mij is ook echt gek op hout. Hij krijgt elke ochtend een stukje hazelaartakje van mij. Verder eet hij de wilgen op en ook vindt hij de houtsnippers in de tuin heerlijk. En ook andere (niet gevaarlijke) planten zijn niet veilig voor hem.
Tekorten heeft hij niet. Hij krijgt voldoende binnen (sportbrok, kruidenmuesli, maxH en hij heeft een likblok) en zijn tanden worden regelmatig nagekeken.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:00

classic_life schreef:
teer op smeren

Op mijn jas? nou liever niet.

Ik vraag me af of er hier sprake is van een probleem? Ik zie namelijk allemaal oplossingen langskomen die ik nogal drastisch vind. Cribbox, teer, stroomdraadjes....
Volgens mij is de vraag wat de reden kan zijn, nou dat kan zijn verveling, troost, gewoon lekker, snoepkont zonder snoep.
Een soort duimzuigen, het is ook nog maar een baby van 4.
Zolang het paard zichzelf en zijn omgeving niet beschadigd mogen ze van mij lekker in hun orale fase blijven zitten. Bij de meeste paarden gaat dit over naar mate ze volwassener worden.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:38

mrie schreef:
classic_life schreef:
teer op smeren

Ik vraag me af of er hier sprake is van een probleem? Ik zie namelijk allemaal oplossingen langskomen die ik nogal drastisch vind. Cribbox, teer, stroomdraadjes....
Volgens mij is de vraag wat de reden kan zijn, nou dat kan zijn verveling, troost, gewoon lekker, snoepkont zonder snoep.
Zolang het paard zichzelf en zijn omgeving niet beschadigd mogen ze van mij lekker in hun orale fase blijven zitten. Bij de meeste paarden gaat dit over naar mate ze volwassener worden.

zeg alleen maar dat ze een stroomdraadje kan spannen dan gaat haar afrastering er niet aan.. aangezien sommigen aan kapitalen aan hout hebben.. (dus gewoon een tip)

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:39

ik denk dat het verveling is...

had mijn pony ook..

hebben toen een band in de stal gehangen..

en het hout blijft heel

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 20:53

mrie schreef:
classic_life schreef:
teer op smeren

Verveling denk ik persoonlijk niet, ze staat overdag altijd buiten met nog 15 anders paardjes. Dan denk ik inderdaad wat classic_life zegt, dat het een soort duimzuigen is omdat ze nog maar 4 is (bijna 4). Ze hap ook altijd naar je en hap in het halstertouwen zit daar mee in de mond en de teugels neemt ze in d'r mond e.d.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:13

Zou inderdaad ook een soort 'orale fase' kunnen zijn. Die van mij is ook zo ontzettend nieuwsgierig naar zakjes, kruiwagens, ballen, koordjes,... en telkens maar met die tandjes er in.

Vroeger dacht ik ook meteen aan een tekort, omdat ze ook af en toe zand likt, maar na likstenen, zeewier, kalkstenen, himalayastenen, lucerne, darmbacterieën, enzymen, veulenbrokken van verschillende merken,etcetera ben ik nu wel langzaam tot het besluit gekomen, dat het in mijn geval niet om een tekort gaat.

P.S. bio-carbolineum vindt ik nu niet echt drastisch hoor. Gewoon een kwestie van het bijtgedrag op iets anders richten, in mijn geval op wilgentakken.