zadel gevuld, nu vulling klonterig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

zadel gevuld, nu vulling klonterig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 18:21

in de kerstvakantie heb ik een stubben scandica gekocht, deze moest nodig gevuld worden en dat heb ik laten doen bij een goed bekend staande zadelmaker. het zadel is qua vulling in orginele staat terug gebracht... nu zo'n 3 maanden later is de vulling echter aan het klonteren. ik gebruik geen olie, alleen stubben hamanol om mee in te vetten en dan doe ik nog bijna niets op de kussens.
het zadel ligt droog opgeborgen in een zadelkamer waar het niet al te koud wordt.

iemand enig idee hoe deze klonters zijn onstaan (ze voelen echt als bobbels) en of ik hiermee gewoon terug kan gaan naar de zadelmaker (garantie oid??)

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:22

Mm, hier heb ik nog nooit van gehoord.
Ik zou terug gaan naar de zadelmaker!!
Wsl zal hij kunnen zeggen wat het is, en mss heb je geluk, als ie garantie geeft op z'n werk!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 18:23

de bobbels zitten trouwens in het midden van het zadel, dus echt het deel wat de rug raakt

Kido

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:24

Mischien zweet in t zadel gekomen...
Maar dan nog mag t niet gebeuren lijkt me!
Bel anders een andere zadel maker dan de jouwe voor advies!

monsera

Re: zadel gevuld, nu vulling klonterig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:46

Geen idee hoe het komt maar ik zou snel even terug naar de zadelmaker en advies vragen.Tot die tijd zou ik niet meer op het zadel rijden lijkt me niet erg fijn voor de rug van je paard.Balen zeg het is nog niet eens zo lang geleden dat je hem hebt laten opvullen.

beukiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:49

K zou terug gaan en advies vragen en vragen hoe hij erover denkt hoe het kan.. eventueel opnieuw laten doen *zonder dat je betaald dan he..* Of je geld terug maar daar word het zadel niet beter op..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 19:15

monsera schreef:
Geen idee hoe het komt maar ik zou snel even terug naar de zadelmaker en advies vragen.Tot die tijd zou ik niet meer op het zadel rijden lijkt me niet erg fijn voor de rug van je paard.Balen zeg het is nog niet eens zo lang geleden dat je hem hebt laten opvullen.

urissa moet bijna bevallen, heb er vandaag voor het laast opgezeten, dus dat komt mooi uit

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:53

Mee terug gaan, dit mag niet gebeuren!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:24

Het lijkt haast wel of er dan 2 soorten vullin in je zadel zitten...

Dus dat de oude vulling anders is dan de nieuwe. Bijv echte wol en kunstwol ofzo.
Dan schijn je klonten te kunnen krijgen...

Ik zou er even mee terug gaan en vragen of ze even kijken wat er aan de hand is.
Dit kan niet de bedoeling zijn...

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:28

gewoon niet goed gevuld maar opgestopt waarschijnlijk. Zie je onder je zweetblad vul openingen (sneetjes in het leer)? Dat kan al veel verklaren als dat zo is.

mirginoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:41

ik heb hetzelfde met een Kieffer gehad
ik kocht dit zadel bij mijn paard,en de vrouw had het pas daarvoor op laten vullen.
er zaten allemaal bobbels in en het paard had er last van ,ik ben toen naar en zadelmaakster gegaan en toen bleek ook dat er 2 soorten vulling in zaten.

ook vertelde ze dat je de oude vulling er eerst uit moet halen en dan alles opnieuw erin.
de oude is nl al gevormd en de nieuwe zal heel anders aanvoelen.
alles is gelukkig goed gekomen,ze heeft alle oude vulling eruit gehaalt en het zadel opnieuw opgevuld.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:50

mirgino schreef:
ik heb hetzelfde met een Kieffer gehad
ik kocht dit zadel bij mijn paard,en de vrouw had het pas daarvoor op laten vullen.
er zaten allemaal bobbels in en het paard had er last van ,ik ben toen naar en zadelmaakster gegaan en toen bleek ook dat er 2 soorten vulling in zaten.

ook vertelde ze dat je de oude vulling er eerst uit moet halen en dan alles opnieuw erin.
de oude is nl al gevormd en de nieuwe zal heel anders aanvoelen.
alles is gelukkig goed gekomen,ze heeft alle oude vulling eruit gehaalt en het zadel opnieuw opgevuld.

Leuk verkoop praatje. Vaak is het beter om de gevormde vulling te behouden.... Wel is het raadzaam om eens in de drie tot vijf jaar de vulling te laten vernieuwen. Twee soorten vulling maakt niet uit, zolang er geen ongereinigde schapenwol wordt gebruikt. Deze gaat snel vervilten en daarmee klonteren.

mirginoJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:00

het was al een wat ouder zadel,en 2 soorten vulling die niet bij elkaar pasten waardoor het ging klonteren.
ik mag toch wel aannemen dat ze weet waar ze over praatte!

in ieder geval was mijn zadel weer okee,en dat was het belangrijkste.
ze heeft de goede oude vulling wel weer hergebruikt
en de kosten waren 50 gulden!!dus ook daarom heeft ze het niet gezegd[voor de winst bedoel ik]

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 10:12

harnessmaker schreef:
gewoon niet goed gevuld maar opgestopt waarschijnlijk. Zie je onder je zweetblad vul openingen (sneetjes in het leer)? Dat kan al veel verklaren als dat zo is.

de kussens zijn aan de achterkant bij de lepel geopend

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:37

Ook dan, als alleen de achterkant open is kan je niet van alle kanten de vulling goed verdelen.
Maar dat is mijn mening en met mijn manier van werken onderscheid ik mij.
Even voor de duidelijkheid: Ik kraak anderen niet af maar heb soms wel mijn bedenkingen bij hun werkwijze.
De genen die op dezelfde manier te werk gaan worden hier ook regelmatig genoemd...

Nog even ter informatie: Klontvorming ( eigenlijk is het vervilten) ontstaat als de vulling er in propjes in wordt gebracht, veelal met de groote van een golfbal.
Ik vul in lange banen waardoor dit verschijnsel niet voorkomt. Om op deze manier te vullen moet het hele zadel los.