Eerst dekken, daarna castereren, nog steeds hengste streken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Eerst dekken, daarna castereren, nog steeds hengste streken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 18:00

Ik ga misschien mijn jaarling hengst op een land zetten samen met een merrie. Nu weet hij nog helemaal niet hoe alles werkt enzo, maar ik denk dat hij daar snel genoeg achter gaat komen. Dat vind de eigenaar van de merrie geen probleem want die vind mijn hengstje erg leuk en wil wel graag een veulen. Alleen ben ik bang dat het dan een 'echte' hengst gaat worden. Ik bedoel met kuren en al.

Heeft er iemand ervaring mee dat een hengst eerst dekt en daarna gecastereerd wordt? Wordt hij dan een echte ruin of blijft hij z'n hengste streken houden als hij eenmaal een keer gedekt heeft?

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 18:56

Niemand?? Das ook voor het eerst

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:13

Ik geef em nog ff 1 keer een schop naar boven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:14

Dat mag niet, maar ja ik denk dat de hengstenstreken niet blijven. Want zijn ballen zijn er af. ik denk dat het daar om gata en niet dat ie wel een gedekt heeft.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:15

Hij wordt niet meer hengst door het dekken hoor! Hij zal ook wel (moeten) leren dat het niet zo werkt: merrie = dekken. Als het seizoen nog niet is aangebroken en de merrie niet hengstig (genoeg) is, slaat ze wel af en dat kan heel opvoedkundig werken.

Mijn ervaring is dat een hengst die geruind is echt wel rustiger wordt. Veel van het typische hengstengedrag is nu eenmaal hormoon (testoteron) gestuurd: geen testikels, geen testosteron. Het kan wel een paar maanden duren.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:17

Ik denk dat hij wel weet wat hij moet doen zegmaar als hij een keer gedekt heeft. Dat hij bijv. als hij een merrie ziet, denkt van: hee! *jump* .
Mijn hengstveulen heeft lang bij mijn merrie gelopen, maar werd op het laatst ook echt wel heel erg springerig dat ik dacht: het duurt niet lang meer, voordat hij door heeft hoe hij het moet doen .

Bij hem is het iig dit voorjaar hakkietakkie . Ik heb geen zin in (nog meer) hengstenstreken .

SonarRenee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:21

waarom zou je hem eerst late dekken en wat hij nie meer kan doen na het castreren als jij nu sex hebt en je kan het daarna nie meer dan ga je het kei erg misse wrm castreer je hem nie gwn dan weet hij nie wat hij mist
Maar dat vind ik

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:22

Toen onze merrie in het land stond is ze perongeluk gedekt door haar ong 1 a 2 broertje terwijl ze die week erna gedekt zou worden maar ik merk het niet bij dat paardje nu hij is nu 4 en echt een sgat je zou nooit denken dat het een hengst of ruin was

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:34

SonarRenee schreef:
waarom zou je hem eerst late dekken en wat hij nie meer kan doen na het castreren als jij nu sex hebt en je kan het daarna nie meer dan ga je het kei erg misse wrm castreer je hem nie gwn dan weet hij nie wat hij mist
Maar dat vind ik

Ook dat gedrag (zijn libido) is vooral hormoongestuurd. Dus geen testosteron geen zin. Hoewel ... er bestaan ook ruinen die dekken. Ik ken zelfs ruinen die erg jong gecastreerd zijn en toch dekken. Maar mijn ervaring met een ruin die op 9 jarige leeftijd gecasteerd werd en wel gedekt had, is toch dat hij erg veel rustiger werd.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:39

SonarRenee schreef:
Maar dat vind ik

Zo werkt dat bij paarden niet.
Die kunnen niet zo denken als wij mensen denken en worden ook niet gefrusteert van geen sex.

Als je je hengst laat castreren na het dekken zal hij de eerste maanden nog wel hengstengedrag vertonen. Het duurt n.m.l. even voordat al het testosteron uit z'n lichaam is en hij helemaal gewent is aan het ruin zijn.

Al zou ik je hengst absoluut niet bij een merrie zetten. Straks dekt hij de merrie wel, maar het veulen... Wat moet je daar mee? Het heeft geen GGK vader en er kan, als het een merrie is, dan vrijwel niet mee gefokt worden omdat de papieren niet bepaald super zijn.
Ik weet niet wat voor paard het is. (KWPN?)

Demian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:34

Om de toekomst van het papierloze veulen even buiten beschouwing te laten; ik zou iig zorgen dat de afspraak op papier staat. Stel dat de eigenaar het veulen uiteindelijk toch niet wilt of de merrie raakt gewond door de probeersels van jouw hengst, dan geeft ie jou de schuld dat je je hengst erbij hebt gegooid. Ga dan maar eens bewijzen dat het was afgesproken dat ze bij elkaar zouden staan en hij haar mocht dekken.

Op je vraag durf ik geen antwoord te geven

wouterpaard

Re: Eerst dekken, daarna castereren, nog steeds hengste stre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:59

Het ligt aan de hengst/ ruin Mijn eigen paard is voor zijn 2e geruind en heeft behoorlijke hengstenstreken, o.a merries dekken.
Mijn vriendin haar paard is op zijn 7e geruind en vertoond absoluut geen hengstenstreken...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:48

Het hangt volledig van het paard af, je kunt het niet van tevoren zeggen. Ik ken ruinen die als hengst gedekt hebben en na het ruinen absoluut geen hengstengedrag meer vertonen, en ook ruinen die als hengst nooit hebben gedekt en het als ruin gewoon wel doen.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 10:34

Ok bedankt allemaal!

Citaat:
Al zou ik je hengst absoluut niet bij een merrie zetten. Straks dekt hij de merrie wel, maar het veulen... Wat moet je daar mee? Het heeft geen GGK vader en er kan, als het een merrie is, dan vrijwel niet mee gefokt worden omdat de papieren niet bepaald super zijn.
Ik weet niet wat voor paard het is. (KWPN?)

Het wordt dan een veulen zonder enig papier want mijne heeft geen papier en die van haar is een tinker. Maar daar gaat het ons niet om. Zij wil het veulen dan gewoon houden.

Citaat:
Om de toekomst van het papierloze veulen even buiten beschouwing te laten; ik zou iig zorgen dat de afspraak op papier staat. Stel dat de eigenaar het veulen uiteindelijk toch niet wilt of de merrie raakt gewond door de probeersels van jouw hengst, dan geeft ie jou de schuld dat je je hengst erbij hebt gegooid. Ga dan maar eens bewijzen dat het was afgesproken dat ze bij elkaar zouden staan en hij haar mocht dekken.

Daar zit wat in. Bedankt voor de tip!

Mijn hengstje springt al wel op andere paarden maar laatst stond hij naast een hengstige merrie en die zag hij amper staan. Maar het is allemaal niet zeker hoor, maar dan weet ik iig wat mij ongeveer te wachten staat.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:55

ik heb ook n verzorgpaardje, die heeft vanaf zn 1e jaar gedekt, eigenaar ging er ook te makkelijk mee om, maar iig heeft ie vorig jaar toen hij 3 was nog een keer gedekt (merrie was uitgebroken), en nu is hij met 3,5 jaar gecastreerd. zn hele pit is weg, net alsof ie al jaren geruint is

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:27

wouterpaard schreef:
Mijn vriendin haar paard is op zijn 7e geruind en vertoond absoluut geen hengstenstreken...

mijn vriendin r ruin ook maar die was tot zijn 7e dekhengst maar verttonde als ruin nog steeds hengstengedrag,

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:38

Het wordt dan een veulen zonder enig papier want mijne heeft geen papier en die van haar is een tinker. Maar daar gaat het ons niet om. Zij wil het veulen dan gewoon houden.

Pfoe denk hier goed over na! Mijn hengstje heeft een merrie gedekt waarvan de eigenaars beloofden dat het veulentje bij hun zou blijven. Nog voordat het veulen een jaar oud was is ze verkocht..
Ik heb oa. mijn pony laten castreren omdat ik niet wou dat mede dankzij mij nog meer papierloze ponys zouden komen.

Hij springt overigens nog steeds op mijn merrie en staat dus nog steeds apart (castratie ong 2 maand geleden).

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 07:00

Ik vroeg het gister aan een instructrice en die vertelde me dat hengsten over het algemeen pas met 2/ 2.5 jaar kunnen dekken. Uitzonderingen natuurlijk daar gelaten

En dat als je ze daarna castereerd dat ze ongeveer nog een half jaar hengste gedrag vertonen.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:19

ik denk niet dat de hengsten streken blijven, mijn haflinger heeft voordat hij bij mij kwam ook enkele merries gedekt, en daarna gecastreerd, hij is echt heel braaf, ja oke, nu is die op het moment heel vervelend, maar dat komt doordat hij in de pubertijd zit.
verder heb ik echt nooit problemen met hem. hij zal nooit met opzet iemand bijten,trappen,eraf gooien. het ligt ook helemaal aan hoe je hem opvoed.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:00

Mijn ruin is gecastreerd rond zijn tweede jaar en dekt nu dus nog wel!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:37

der zijn toch hopen pony's zonder papieren,waarom zou dan die tinkermerrie laten dekken door dat hengstje zo'n probleem zijn?
papieren maken voor mij het paard niet hoor,wel het karakter en of je het zelf mooi vind of niet!

en van het castreren,dat hangt af van het paard,persoonlijk zou ik hem niet op zo'n jonge leeftijd laten ruinen,want dan is het helemaal een doetje zonder uitstraling,laat hem nog wat langer hengst zijn,gaat hij zowiezo ook al meer uitstraling hebben van een hengst(en van de manieren die hij eraangaat overhouden heb je altijd het raden,dusja)

maar een hengstje van 1 jaar kan dekken hoor,veel vroeger dan 2-2.5 jaar kunnen de meeste dekken

niemandies

Re: Eerst dekken, daarna castereren, nog steeds hengste streken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:04

nou ik denk dat de hengstestreken juist alleen maar erger worden want zo was het ook met cartan we hebben hem een merrie laten dekken en toen gecrastreert en nu zit hij nog steeds achter de merries aan en probeert ze te dekken en zijn hengstestreken zijn heel erg geworden

maar het licht eraan hoor want die pony was van zigzelf al een beetje schrikkerig en heel heeft heel er veel energie dus

groeten en succes

Anoniem

Re: Eerst dekken, daarna castereren, nog steeds hengste streken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-07 19:07

Mijn shetruintje heb ik op 4 jarige leeftijd laten castreren nadat hij bij de vorrige eigenaar als dekhengstje was gebruitk, de enigste hengstenstreek die hij heeft is dat hij af en toe wel eens wil happen en heel erg agresief is tegen andere mannelijke paarden.. verder is hij in de omgang heel braaf, ook onder het zadel met een kindje erop langs ene hengstige merrie doet hij niks! is dus echt een kwestie van opvoeding Knipoog