Ruin bij merrie en veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Ruin bij merrie en veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:04

Misschien een beetje een domme vraag maar ik heb nog nooit een ruin gehad, alleen merries. Ik heb dus een ruin en een merrie met pasgeboren veulen. Als ik de ruin alleen buiten zet staat hij de hele dag bij het hek te hinniken en is hij blij dat ik hem weer kom halen. Als ik de merrie met veulen naar buiten doe staat de ruin de hele dag in de stal te gieren. Kan ik ze bij elkaar zetten? Ik ben een beetje bang dat ze wat gaan slaan en het veulen een trap krijgt. Het zou fijner zijn als ze gewoon tegelijk naar buiten konden maar ik weet het dus echt niet, voel me echt zo blondT...

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:06

Weet niet hoe het normaal onderling gaat?
Maar als merrie en ruin redelijk met elkaar overweg kunnen of de merrie iig duidelijk de baas is lijkt het mij geen probleem.
Heb dit wel vaker gezien.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:52

Merrie en ruin waren altijd kop en kont, maar sinds het veulen er is, is madame behoorlijk pinnig naar de ruin. Ze staan wel naast elkaar op stal

ellepel

Re: Ruin bij merrie en veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:55

bij de eertse keer gewoon zorgen dat ze genoeg ruimte hebben om weg te komen.
en weet wel heel erg zeker dat merrie met veulen de baas zal zijn

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:59

Das mijn idee ook, zolang de ruin zich maar niet blijft opdringen en de merrie met het veulen de ruimte heeft zal het wel goedkomen, en langzamerhand zal ze wel weer een beetje ontdooien richting je ruin.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:38

Zet ze bij elkaar en kijk hoe het gaat. Op zich kan het geen kwaad als het weiland ruim genoeg is. Voor het veulen is het sowieso goed als hij direct ook andere paarden leert kennen. Mijn ruin heeft ook bij een merrie met veulen in het weiland gestaan, hij was zelf sbij de bevalling. Het is heel leuk om te zien hoe het veulen later (na een paar weekjes) met de andere paarden gaat spelen en daarna weer naar zijn moeder gaat.

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:55

wij hebben ook ruinen en een merrie met veulen buiten staan, gaat tot nu toe altijd goed!!