erika (25) weer gaan berijden of niet????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

erika (25) weer gaan berijden of niet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 16:54

Erika is een 25 jarige arabier, die altijd erg veel energie had,
buiten rijden was niet mogelijk omdat mevrouw dan alleen maar deed dribbelen en niet te houden was, ze staat nu bijna 2 jaar stil, dit omdat ze kreupel liep, dit was na een tijdje weer over.
Toen zijn mijn zadels gestolen en heb ik besloten voor Erika geen meer te kopen en haar met pensioen te doen. Ze staat 24 uur per dag buiten en is dus vaak erg vies. Nu omdat de winter erg lang duurt begin je haar ouderdoms verschijnselen aardig te zien. Uit ervaring weet ik dat dit in de zomer weer helemaal verdwijnt en je haar nog geen 10 zal geven.

Maar ja nu zat ik dus te twijfelen.
Is het niet beter voor haar om haar een keer per week te laten berijden, zodat ze ook wat vaker gepoetst wordt omdat ik daar eigelijk bijna geen tijd voor heb. (heb het erg druk met poetsen van de andere pony) en haar spieren toch actief blijven??

Wat denken jullie??

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:03

Een rondje door het bos kan nooit kwaad, als je maar niet meteen met ritten van 10 km begint. En aankijkt wat je paard aankan.

Nicky_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:11

Ik denk dat je rustig rijden wel gaat, zolang je niet actief in de les gaat rijden maar puur recreatief. Erika zal er geen problemen mee hebben zolang ze niet meer kreupel wordt!

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:14

Is wandelen geen optie?

Vind het wel een beetje raar, dat je wilt gaan rijden, zodat ze weer gepoetst word .

Sanniej_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:15

Kijk hoe je paard het oppakt is mijn mening.
Lekker hobbelen door de bak en buitenritjes maken.
Als je maar naar je paard kijkt of die er plezier in heeft.

rick_erika

Re: erika (25) weer gaan berijden of niet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:16

Nee, ik weet niet of het beter is voor haar zodat ze weer wat meer bespiering krijgt, dat poetsen is bijzaak.

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:17

Fredt schreef:
Vind het wel een beetje raar, dat je wilt gaan rijden, zodat ze weer gepoetst word .

Vind ik ook!

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:19

Nee ik zei al dat poetsen is het probleem niet zo, maar ze wil altijd eruit als ik de andere pony eruit haal, dat is wel zielig.
En ik zal dan een verzorger moeten zoeken, die haar aankan, ze is namelijk erg heet.

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:21

Dat paard heeft natuurlijk ook aandacht nodig Je kan toch ook iemand nemen die gewoon een paar dagen in de week komt rommelen met dr. Met rommelen bedoel ik dan poetsen, wandelen, knuffelen etc. Hoeft dan niet per se te rijden toch.

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:22

Nee dat klopt zit ook wel weer wat in.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:35

Mijn oude merrie (20) staat nu ook een jaar stil ivm kreupelheid. Binnenkort ga ik proberen kleine stukjes te rijden. Kijken hoe het gaat. Maar ze wordt zo wiezo regelmatig gepoetst. Dat hoort er gewoon bij, oudje of niet. Zoek dan iemand die haar een beetje aandacht wil geven!

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:37

Ja ze wordt ook regelmatig gepoetst, twee keer per week, maar de andere pony wordt vaker gepoets, dat poetsen is voor de zoveelste keer bijzaak.

In de zomer gaat ze vaker mee aan een halster met rijden, maar het gaat zich mij om de spieren, is het niet beter voor haar dat ze wat meer beweegt, zodat ze weer wat meer spier opbouwt.
Laatst bijgewerkt door rick_erika op 14-03-06 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:38

Van 1x per week licht rijden zal ze geen bespiering meer krijgen hoor. En als het paard 24/7 in de wei staat, mist ze de beweging ook niet.
Als het echter een paard is dat graag aandacht wil, ja, waarom zou je haar dan geen verzorger gunnen die er zo af en toe ook eens een rustig ritje op kan maken? Maak je waarschijnlijk een paard EN een ruiter blij mee!

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:40

dat bedoel ik nu, ze wil die aandacht wel maar is het nog wel goed, mat 25 jaar?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:44

Tuurlijk, waarom niet? Je laat haar toch niet meteen weer dagelijks hard trainen? Zoek er lekker iemand voor die met 'r wil aantutten en zo af en toe een rustig ritje wil maken. Heerlijk juist!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:54

rust roest en zeker voor oude paarden.

een 20 minuten per dag, kan prima hoor, lekker stappen en een drafje erbij is super en supergoed voor oude paarden..

Tella de oude merrie bij mij op stal van 29 liep nog wekelijks zo'n vier buitenritjes en ze deed het met plezier, kwamen de verzorgsters niet dan zag je dat ze stijf werd..helaas is tella er niet meer, afgelopen wineter wegens koliek overleden maar ze vond t superfijn al die aandacht!

Nicky_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:04

rick_erika schreef:
Nee ik zei al dat poetsen is het probleem niet zo, maar ze wil altijd eruit als ik de andere pony eruit haal, dat is wel zielig.
En ik zal dan een verzorger moeten zoeken, die haar aankan, ze is namelijk erg heet.

Ik wil haar wel rijden hoor
haha, rooster ik wel in met Bianca

En je weet hoe ik rijd

adnil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:58

Hoi Selma, Ik heb Erika natuurlijk al heel lang niet meer gezien, maar ik denk inderdaad dat rust roest bij een oud paard!
Af en toe een buitenritje zal haar alleen maar goed doen!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:12

ellepel schreef:
rust roest en zeker voor oude paarden.
een 20 minuten per dag, kan prima hoor, lekker stappen en een drafje erbij is super en supergoed voor oude paarden..

Tella de oude merrie bij mij op stal van 29 liep nog wekelijks zo'n vier buitenritjes en ze deed het met plezier, kwamen de verzorgsters niet dan zag je dat ze stijf werd..helaas is tella er niet meer, afgelopen wineter wegens koliek overleden maar ze vond t superfijn al die aandacht!

af en toe een ritje 1 a 2 x per week gedoseerd zal der eerder goed dan slecht doen , mits haar spieren pezen en botten het aan kunnen
gedoseerd dus

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 19:24

love_Bianco schreef:
Ik wil haar wel rijden hoor
haha, rooster ik wel in met Bianca

En je weet hoe ik rijd

Haha Marijke,
Ik denk dat je wat groot en zwaar bent, ik kan er zelf namelijk ook niet meer op, raken mijn benen een beetje in de knoop met die van haar, Erika is maar erg smal he

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:48

Rust roest, zeggen ze en ik denk dat dat wel klopt. Dus als je de mogelijkheid hebt om weer een beetje meer beweging te gaan geven, beginnen met wandelen en uiteindelijk weer af en toe een buitenritje (mits ze dit lichamelijk aan kan) is dat in principe beter dan niks doen. Maar omdat ze niet meer de jongste is en ze een tijdje niks gedaan heeft, moet je er wel wat langer de tijd voor nemen om het weer op te starten dan je bij een jong(er) paard zou doen.

sammetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:49

Rust roest, absoluut!!!

Je moet het wel rustig aan opbouwen. Wij hebben bij ons op stal meerdere oude paarden staan (ouder dan 25) en je merkt ontzettend verschil qua vitaliteit enzo bij de paarden die wel en niet meer werken.
(de wel"werkers" hebben een veel betere gezondheid)

BarbaLala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:52

Sjonniej schreef:
Een rondje door het bos kan nooit kwaad, als je maar niet meteen met ritten van 10 km begint. En aankijkt wat je paard aankan.

idd!

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:02

Ik ben vroeger ook twee keer opnieuw begonnen met oudere pony's (halfbloedarabiertjes). Deze pony's waren 27 toen ik rustig ben begonnen met rijden. In het begin bestond het rijden alleen uit een beetje stappen en een paar rondjes draf (ze waren minstens 6 jaar niet meer bereden). Na een aantal maanden konden ze alweer een rustig uurtje lopen (wel veel afwisseling met stapwerk en geen hoog dressuurniveau). De pony's vonden de aandacht geweldig en werden een paar keer per week bereden. Uiteindelijk is één pony met 29 jaar aan koliek overleden. De andere pony moesten ze op 32-jarige leeftijd laten inslapen, omdat ze aan chronische baarmoederontsteking leed. Ik denk dat je aan de pony wel kan merken of ze het werk aan kan of niet.

PS. één van 'mijn' oudjes was ook zo'n heethoofd, is ze altijd gebleven

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:09

Haha Leuk om te lezen.
Ik heb de knoop doorgehakt en heb een advertentie geplaatst op marktplaats, Ik heb erbij gezet dat het eerst alleen verzorgen is en later ook eventueel rijden, ben benieuwt of er mensen reageren.
Ik denk dat Erika graag weer aan het werk gaat.

En inderdaat nu ik erover nadenk Rust roest, Jullie hebben zeker gelijk.