bange pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandra1986

bange pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 14:11

hallo ik hoop dat iemand mij kan helpen.
ik heb mijn pony nu een jaar.
het is een nrpsmerrie van 8 jaar uit van 1m52
een jaar geleden was ze hardstikke bang en kon ik er bijna niks mee. ik heb ook een ongeluk in de zomer gehad. hier hebben we allebei niks aan over gehouden. ze ging hangen en heeft toen het een en ander naar beneden getrokken. eigwenlijk een halve muur en een half plafond
maar ik denk nu dat ze een trauma heeft. zodra ze denkt dat ze vast zit bijvoorbeeld laatst toen stond ze met haar kont tegen een hekje toen heeft ze dat hekje bijna uit de scharnieren gedrukt.
ik vind dit toch wel gevaarlijk want ze bezeert zich nog eens.

verder is ze ook heel erg bang. soms zelfs ook voor mij. als ik haar hoefjes uit wil krabben. ze gaat wel vooruit. en ik weet ook wel dat ze van de zomer weer veel rustiger zal worden. ze heeft ook ontzettend veel pit en is veel opgefokt. met het rijden is ze niet zo bang. en vaak is het ook wel als ik zeg dat het goed is ishet ook wel goed, maar lang niet altijd

ik hoop dat iemand een tip of iets bruikbaars heeft voor me

Nina_Chicka

Re: bange pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:14

Hai,

Wat rot zeg dat je pony zoiets naars heeft meegemaakt. Dat zal ze niet meer vergeten.
Het enige wat je kunt doen is haar onvoorwaardelijke vertrouwen proberen te winnen en heel erg rustig met haar omgaan.
Als ze jou vertrouwt zal ze al een stuk minder bang reageren in situaties als met het hekje.

Geef je pony veel aandacht en praat er veel tegen zodat ze vertrouwt raakt met je stem. Vertrouwen is echt de basis van de hele omgang met ieder paard dus ik zou zeggen, begin daarmee.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:16

Precies, eerst bouwen aan het vertrouwen, voordat je andere dingen van haar vraagt.
Mag ik trouwens vragen wat ze aan voer krijgt op een dag?

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 14:20

uhm iets van silo ofzo krachtvoer lijkt op hooi (weet niet of het echt zo heet of dat de boer het zo noemt)
en een handje brokjes omdat de rest ook brokken krijgt
cverder staat ze de hele middag in een loopstal en snachts in een boks

maar het rijden en alles gaat ook goed, ik kan der al steeds meer van maar soms....

pruyssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:27

Ik zie heel vaak de vraag: "Hoeveel voer" als een paard problemen heeft.
Ik ben van mening als professioneel trainer dat ik zelden heb gemerkt dat voer de oorzaak of oplossing was.

Ook in deze situatie denk ik niet dat voer het probleem is.

In paard denkt met zijn instinct. Zodra hij aangevallen zou worden door een dier dan gaat hij tegen de druk in. Oftewel bij angst gaat het paard tegen de druk in.
Willen wij een paard gaan rijden dan leren wij hem juist om te wijken voor druk en er niet tegenin te gaan.

Wat je pony dus doet: het tegen zaken in gaan hangen is dus gebaseerd op angst. Door training kan je je pony leren om niet bang te zijn en als je pony angst voelt omdat te wijken voor druk.

Hoe je dit doet is vrij eenvoudig alleen om het uit te leggen is bokt niet het geschiktste medium.

Wil je hier meer over weten neem dan even via PB met mij contact op.

Groet
Conrad van Pruijsen

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 22:37

Verplaatst naar VMR

EquiNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:00

In zijn algemeenheid geldt:

Als een bepaald gedrag van een paard effect heeft, kan het leren dat het gedrag dit effect veroorzaakt.
Als het dier beloond wordt voor zijn gedrag, zal hij het gedrag herhalen.

Als het paard dus gaat hangen (gedrag) is het effect: de vrijheid en de drukvermindering. Dit voelt het paard als beloning. Als het paard een paar keer gaat hangen leert het paard een relatie te leggen tussen zijn gedrag en het effect en gaat hij het dus herhalen

Een jong paard kan je beste het eerst leren dat het moet wijken voor druk achter zijn oren door een pas naar voren te doen. Als een paard dat aan de hand kan, kan het paard leren vast te staan:
- Gebruik een lange lijn
- Zorg voor een ring aan de muur
- Haal de lijn daardoor heen en houdt het uiteinde van de lijn vast.
- Zet druk op de lijn, het paard moet nu een stap naar voren doen,
richting de muur en zodra hij dat doet, laat de druk dan meteen los.

Zo leert het paard te wijken voor druk achter de oren door letterlijk een stap in de goede richting te zetten.

Een elastisch touw werkt vaak geruststellend bij een ouder paard wat inmiddels van hangen een gewoonte heeft gemaakt.

Als je een paard vastbindt in de stal dan kunt u een touw dwars over de breedte van de stal spannen waarmee het paard dus in aanraking komt als het gaat hangen.

Heel verhaal.. hoop dat je er wat aan hebt.. succes!

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:18

het is geen gerwoonte voor haar, ze hangt alleen als ze schrikt. verder heb ik geen stevige muur met een ring. ze heeft pas noig betonblokken en dergelijke naar beneden getrokken

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:59

je zou freestyle met haar kunnen trainen met veel grondwerk. Als je haar dan elke week weer nieuwe dingen laat zien, zoals over een zeil lopen, onder een paraplu, tussen twee balken, enz. wordt ze veel dapperder en heb je kans dat ze wat meer zelfvertrouwen krijgt.

Veel succes

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 17:27

Mijn merrie raakte ook erg in paniek vooral als iets om haar benen ging
ik heb toen een los touwtje gepakt en dit om haar been. zodra ze het voelde wilde ze eigenlijk in paniek raken, maar onze band was zo goed dat ze dan op mij vertrouwd, ik zette haar achteruit net zo lang tot het van haar been af was. Dit is nu een aangeleerd gedrag geworden
ze stond om te oefenen ook wel eens aan het seel (schijf ik het goed?) en als ze dan vast vast ging ze net zo lang in het rondje achteruit lopen tot het weer los was. Zo lief om te zien.

Eerst het vertrouwen in jou, vertrouwd ze jou, dan kan jij haar helpen.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 19:27

lailapri schreef:
Mijn merrie raakte ook erg in paniek vooral als iets om haar benen ging
ik heb toen een los touwtje gepakt en dit om haar been. zodra ze het voelde wilde ze eigenlijk in paniek raken, maar onze band was zo goed dat ze dan op mij vertrouwd, ik zette haar achteruit net zo lang tot het van haar been af was. Dit is nu een aangeleerd gedrag geworden
ze stond om te oefenen ook wel eens aan het seel (schijf ik het goed?) en als ze dan vast vast ging ze net zo lang in het rondje achteruit lopen tot het weer los was. Zo lief om te zien.

Eerst het vertrouwen in jou, vertrouwd ze jou, dan kan jij haar helpen.

begrijp niet goed wat jebedoeld met een seel en dat touwjte?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:34

Weetje, je hebt een pony met een flink probleem en om zoiets echt goed op te lossen voor je pony heb je hulp nodig. Dit is niet een probleempje dat via wat antwoorden op Bokt is weg te werken.
Naar mijn idee moet je dit op een aantal vlakken aanpakken, zowel in omgang en oefeningen als met wat gerichte middelen als Bachremedies. Waar in NL zit je?