Voltage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Collinnnnn

Voltage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 11:00

Wij zijn bezig de wei weer zomer klaar te maken, maar we hebben wat problemen met de voltages.
Hoeveel volt staat er bij jullie op het draad?

RUBYWHITE

Re: Voltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:09

het enige wat me van school is bij gebleven is dat je bij aanraking van het draad 500ohm spanning hebt Wij hebben volgens mij thuis een totale spanning van 3000v ohjee ik volg dit topic even

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:49

Ik zou het werkelijk niet weten Die van ons zit gewoon op het lichtnet aangesloten bij huis. Zal eens aan mijn vader vragen als ik erom denk. Ben wel benieuwd naar de overige antwoorden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:04

Pfff, ik zou het niet weten, volgens mij hangt het aan hety 220 Volt netwerk en zit er geen transformator tussen.
Overigens maakt het voltage geen bal uit voor hoe sterk de stroom is en hoe harde klap je ervan krijgt. Dat hangt namelijk af van de amperage.

Beesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 15:31

Schrikdraad is een relatief hoge spanning en een hele lage stroom.
Een ezelsbruggetje om te onthouden wanneer het gevaarlijk word:
spanning ( in Volt) x stroom (in Ampere) = vermogen (in Watt)
Hoe hoger de uitkomst van dat sommetje, hoe gevaarlijker het word.

Voorbeeldje: als je na het borstelen van je haar een opdonder van de deurklink krijgt, kan dat best (schrik niet) 50.000 volt zijn. Vandaar dat je in het donker ook vonken ziet (vooral uitproberen ) Maar het aantal amperes is bijna nul dus 50.000 x bijna 0 = bijna nul.
Andersom kan een spanning vanaf 42 volt gevaarlijk zijn zolang er maar veel stroom is...je rikketik kan er dan al snel mee stoppen. Maar die situatie komt al minder snel voor.

Maar een schrikdraad apparaat heeft dus een heeeeeeel hoog voltage en maar heel weinig stroom. Door dat hoge voltage zal de spanning al heel snel overspringen op een natte weipaal of boomtak, vandaar die porceleinen of rubberen ringetjes.
Schrikdraad kan uit een accu (12volt) gemaakt worden of uit het stopcontact (230 volt)