Help, schuurplekken wat moet ik doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeke

Help, schuurplekken wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:56

Ik heb een probleem en hopelijk kunnen jullie me daar advies bij geven.
Vinga heeft schuurplekken op haar rug van de HH Curly dekjes die ik gebruik, en niet zo maar schuurplekken, de huid is gewoon kaal. Ik heb wel andere dekjes maar ook die schuren.
Nu is het zo dat haar zadel niet helemaal goed meer ligt vanwege de bespiering die ze kwijt is (vanwege 8 maanden revalideren van peesblessure)
Vandaar dat de dekjes schuren want hiervoor heb ik dat probleem nooit gehad

Maar wat moet ik nu doen? Ik heb een schapenvacht onderlegger die op het dekje ligt, misschien dat
ik alleen die moet gebruiken, alleen heeft ze dan geen bescherming onder de zadelbladen.
Of ik moet zonder zadel gaan rijden (buiten) in de hoop dat het haar snel aangroeit.
Met dekje rijden is geen optie want dan ben ik bang dat het tot bloedens toe open schuurt.

Graag jullie ideeen en meningen hierover gevraagd.

Littlee_one

Re: Help, schuurplekken wat moet ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:03

Hoooi k heb dit ook!
bij mij ligt het niet aan het zadel , maar aant dekje die schuift gewoon dat komt omdat de winterharen heel erg afbreekbaar ziijn het gaat dus vanzelf weer over, als t egt heel erg is zou k gewoon met dat schapenvachtje gaan rijden en uierzalf op de plekken smeren.

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 15:22

Bij mij komt het ook door het dekje.
Ik smeer er nu levertraanzalf op.

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:34

Ik zou aleen met schapenvachtje rijden. de zweetbladen sluiten toch wel netjes aan op het paard zelf, dus dat kan niet zoveel kwaad.

Uierzalf erop werkt wel goed.

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:37

Ik heb het ook.
2 kleine rondjes zijn gewoon helemaal kaal.
Komt ook door het dekje want die schuurt met de wintervacht lekker heen en weer,
Maar groeit vanzelf wel weer aan want zomers heb ik er nooit last van.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:40

Niets aan doen, groeit wel weer bij. Tot bloedens openschuren gebeurt alleen als je de dekjes niet schoonhoudt.
Zonder dekje rijden is ook niet echt fijn voor je zadel. Wat je kunt proberen is een leren schabrak, maar dat kost een paar centen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 15:49

Dat je dekjes gaan schuren vind ik een minder probleem dan dat je met een slecht passend zadel gaat rijden.

Zitten de plekken onder het zadel of erachter? Je hebt van die zadelvormige dekjes van (nep)bont, die schuren niet. Wat je anders kan proberen is een gewone wollen deken opvouwen en onder het zadel leggen. Mijn ervaring is dat wol niet schuurt.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:14

Mijn ervaring is dat wol er wel degelijk voor kan zorgen dat haren afbreken. Helemaal in een periode waar de meeste paarden in de rui zijn kom je dit soort dingen vaker tegen.
Ik zou wel proberen om de merrie zo snel mogelijk weer in de bespiering te laten komen, maar ik begrijp dat je net aan het oppakken bent na een peesblessure, dus het voorzichtig aan moet doen.

Mocht het zadel ondanks de goede bespiering nog steeds slecht passen, zou ik even gaan kijken naar wat anders. Tot zover kun je gewoon doorrijden, de afgebroken haren komen vanzelf weer terug als je paard door de rui heen is.

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:06

evitatinkle schreef:
Dat je dekjes gaan schuren vind ik een minder probleem dan dat je met een slecht passend zadel gaat rijden.

Zoals ik al zei heeft mijn paard nu al 8 maanden een hele zware peesblessure, en ze is nog niet 100% genezen verklaard we zijn nog
steeds aan het revalideren. Doordat ze haar bespiering is kwijt geraakt
vanwege het bijna niks doen kiept mijn zadel iets naar voren.

evitatinkle schreef:
Zitten de plekken onder het zadel of erachter?

De schuurplekken zitten langs het naadje van het dekje dus niet onder
het zadel zelf. Maar doordat mijn zadel iets naar voren kiept is het bewegelijker dan normaal en schuurt het over het dekje en het dekje schuurt weer over de vacht.

Zodra we weer alles mogen doen verwacht ik dat als de bespiering terug komt het zadel ook weer goed ligt.

_JL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:10

ik zou even zonder zadel rijden,
dan kunnen de haren teruggroeien en zij terug wat emer bespierd raken...

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:40

Lijkt me helaas geen goed plan, want we moeten op de weg stappen en draven dus ik moet met haar naar buiten. En soms heeft ze wel eens heel veel perpertjes in dr poepertje.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:09

Ik wil even iets zeggen over de wollen deken.
Op de manegepaarden liggen altijd echte wollen dekens onder de zadels,nog geen een paard met een kale rug gehad.En ze lopen een paar uur per dag.
Volgens mij moet je iets onder de voorkant van je zadel leggen,zodat het niet meer kiept.Lijkt me niet zo moeilijk ,toch.

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:15

als je zo snel mogelijk er haren op wil doen , moet je na het rijden er hoevvet op smeren .. dat bevorderd de groei

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 01:42

Gatver.... wat zal dat een vieze boel worden! Nou ,dan zijn er nog wel betere middelen. Denk ook eens aan het paard!

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:30

Dreeke schreef:
De schuurplekken zitten langs het naadje van het dekje dus niet onder
het zadel zelf. Maar doordat mijn zadel iets naar voren kiept is het bewegelijker dan normaal en schuurt het over het dekje en het dekje schuurt weer over de vacht.

Dan zou je met een zadelvormig dekje kunnen rijden. En ik blijf bij mijn tip van een wollen deken. Die schuren echt niet tenzij er iets boven op ligt, bijvoorbeeld een zadel, waardoor het wel gaat schuren. Dan bedoel ik natuurlijk een zadel dat niet past of een riem die te strak zit..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:33

Ja hoor ,een wollen deken vind ik ook een goeie oplossing!

Jolandaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:33

@ gootje 12 : de hoefvet valt mee hoor . tis maar net of je het er goed opsmeert ..
@TS : Succes verder !