Groepshuisvesting jonge paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

andafries

Groepshuisvesting jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 14:21

Wie heeft er ervaring met jonge paarden in groepshuisvesting ? Ik zou graag de voor-en nadelen van jullie willen weten . En op welke manier , hoeveel paarden en de grootte van de stal.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:21

Ik zal mijn paard zowiezo in een opfok willen houden, als ik een eigen had. Sommige gaan in enorm grote groepen en als je ze wilt opzoeken krijg je een transponder en dan wijzen ze naar een groot land met 20 friezen erin, met de woorden, ik hoor het wel als je hem gevonden hebt Dat zal ik niet willen. Met de kleinschalige opfok ben ik meer bekend, want op mijn stage hebben ze dat. Daar stonden ze in groepen van max. 8 een weide met een (uitloop) loopstal, die kon worden afgesloten. Ze kregen 3x daags een flinke porsie hooi en 2x daags brokken. Het enorme voordeel hiervan vind ik dat het direct opvalt als ze ziek zijn. Als ze niet zo fanatiek als anders op de brokken afkomen, dan valt dit meteen op. Daarnaast lag de stal naast het woonhuis, dus vreemde geluiden vielen ook gelijk op. Het nadeel ervan, tjah.... Bij grote opfokken komen ze helemaal niet in de hand en bij kleine opfokken is die kans groter. Tevens denk ik dat ze bij kleine opfokken toch nog vaker een aai over de bol krijgen daardoor wat minder mensschuw zijn

andafries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:23

Ik zou ook geen grote groepen willen.Inderdaad de controle is dan beter. Groep van 8 paarden welke afmeting zou een stal dan moeten hebben? Gaat om 1-en2 jarigen.

Lermy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:27

Ik heb geleerd: 8 vierkante meter per paard.
Dat is een minimum......hoe meer hoe beter.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:31

Ik dacht 5 vierkante meter per jaarling, mits ze in groepsverband staan.