figuren om in de bak te rijden,ideetjes gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chely

figuren om in de bak te rijden,ideetjes gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 08:53

hey,

omdat mijn paard snel verveeld is moet je hem verrassen met zo veel mogelijk gekke figuren.....
Natuurlijk rijd ik alle basisfiguren (gebroken lijn 5/10m, voltes kleiner/groter, rechte lijnen, van volte wisselen,diagonalen)
Ook heb ik daar al een paar variaties/combinaties van gemaakt:
-diagonaal en bij x volte 5m beginnen
-afwenden bij a/c en dan overgaan op een volte 5m of een rechte lijn naar K bijvoorbeeld
-afwending uit een hoek naar b/e en vanuit daar op een volte gaan
-van volte wisselen
-lijnen met een 'knik' rijden (bijv, beginnen met gebroken lijn 5m, en dan bij de 'top' er een diagonaal rijden richting de H)

deze oefeningen doe ik op alle handen, met tempoverschillen, overgang, halthouden, achteruitgaan.....

hebben jullie nog ideetjes?

nikkiejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:04

wat ik ook wel eens doe is, een gebroken lijn, bijvb bij de f en dan onder x een volte naar B rijden en als je weer bij de x bent gewoon weer door naar de M.
of veel slangenvoltes met zoveel mogelijk bogen en proberen om dan de heletijd rond te rijden, dus voltes met 7,8 bogen.
ga eens op de binnenhoefslag rijden een tijd en doe dan allemaal gekke dingen zoals voltes of afwenden overgang naar stap, en meteen door naar draf zo hou je hem wakker.

een leuke is ook nog om gewoon te proberen of je een overgang van stap naar galop kan maken, blijf eerst een tijdje op een volte, en maak hem wat kleiner en druk hem dan naar buiten, maak een overgang naar de stap, maar hou hem wel wakker zodat je bijna in draf zit, geef dan de hulpen voor galop en kijk eens wat er gebeurt ( ik weet niet precies hoe ik het doe maar vraag het anders aan een instructrice)

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:22

links of rechtsomkeert

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:29

Slangenvoltes met op de A-C lijn een volte links en rechts en in het middenpunt een overgang?

Lientjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:31

Je kunt ook een samen met iemand anders gaan rijden en dan bv. naast elkaar a afwenden-splitsen(rechts en links) en dan bv. allebei van hand veranderen... enz. Hadden wij een keer gedaan met 6 friezen..was super gezellig!!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:33

Euh ja een gewetens vraag zeg, ik denk er eigenlijk nooit zo veel bij na... Ik rijdt en als ik voel dat we moeten buigen dan maak ik er iets van

Je noemt zelf al het eea aan voorbeelden en er worden ook al dingen genoemt die ik doe, er zla vast nog wel meer zijn, ik zal eens opletten.

(ohw euh door een S van handveranderen en de eerste of de 2 de boog doorrijden in een extra volte of em weer rechtstellen en op de binnen hoeslag door, dat soort dingetjes)

ellepel

Re: figuren om in de bak te rijden,ideetjes gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:34

klavertje vier!!!

ik heb dit ooit gelezen op een topic hier op bokt, gaat erom dat je in alle 4 de hoeken van de bak een kleine volte rijd, precies uitleggen word een beetje moeilijk, maar zal t proberen.

t komt erop neer dat je dus tussen a en f een kleine volte rijd, dan steek je op x( tussen B en E?) over en maak je weer een kleine volte.
dan weer op x oversteken en zo verder.

snap je em nog?

heeeele goede oefening
Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-03-06 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:35

Ik maak ook vaak 3 voltes changement.
Bijvoorbeeld aan komen rijden op de rechterhand, kleine volte tot de middenlijn bij M, gebroken lijn inzetten naar X, bij X een kleine volte linksom naar de hoefslag en vanuit de X gebroken lijn afmaken naar F en bij F weer een kleine volte naar de middenlijn.
Dus kleine volte rechtsom, kleine volte linksom, kleine volte rechtsom.
Als je dit een paar lange zijdes achter elkaar doet is je paard gegarandeerd een stuk losser (en duizelig )

Verder is een slangevolte ook prima om voltes in te verwerken. Aan het einde van een boog een volte draaien en dan weer verder. Kan ook bijvoorbeeld met 3 bogen in draf en dan de middelste boog een volte bij B/E, maar dan in galop, en de rest van de slangevolte weer in draf.

miepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:36

Oja, je kunt de 3 voltes changement nog leuker maken door de schuine stukken bijvoorbeeld te wijken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:20

8tjes rijden van a naar c en dan weer door naar a..snappie ?
en slangenvoltes met 3/5/7 bogen, wijken, pionnen in de bak zetten en slalomen wil soms ook een goed oefening zijn!

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 21:37

idd, heel leuke ideetjes....alleen ik mag de eerste tijd alleen nog maar halthouden/stappen/draven(wegens eigen gezondheid)...dus die heerlijke changementen moet ik toch nog laten...
Het klavertje 4 klinkt echt geweldig! ga het zeker proberen!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:11

Rijd eens een vierkantje in plaats van een volte
Kijk naar een punt waar je naartoe rijd, en als je daar bent, omstellen (90graden dus) en naar het volgende punt. Volte vind mijn paardje ook snel saai, dus ik ben ook altijd met van dit soort dingen bezig.
Klavertje 4 is een leuke! Die ga ik ook eens doen! (Ik heb wel een bak van 20x60 tot mijn beschikking dus ik kan alle kanten op)

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 23:14

Vorig jaar in het 3 jarige topic stonden leuke oefeningen in. Idd ook het klavertje 4