Wat ziet een paard in een spiegel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Wat ziet een paard in een spiegel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 22:32

Naar aanleiding van enorme toestanden vandaag tijdens een proef in een bak met een rare vervormende spiegel, vroeg ik mezelf af, wat ziet mijn paard in die spiegel?

Thuis hebben we ook spiegels, mijn paard is geen "schrik"paard maar hij was onverzettelijk in zijn angst voor deze spiegel. Is het de lichtval, ziet hij er iets "in", ik zou het niet kunnen zeggen. Wel heb ik mijn hippisch dieptepunt beleefd vandaag

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? Is het misschien te vergelijken met honden die wel of geen "tv" kunnen kijken? Mijn ene hond ziet dingen wel, mijn andere hond loopt als een kip zonder kop rond omdat die niet snapt waarom die andere zo opgewonden doet. Is het met paarden ook zo, de ene ziet van alles en de andere niets? Nogmaals, mijn paard kijkt nergens van op, voorbeeldje na de proeven bij de trailer lazerde een ander paard van de klep terwijl hij voor nog vastzat aan zijn halster. Blinde paniek, rondmaaiende benen en een paard wat onderuit ging, terwijl die van mij doodleuk om zich heen stond te turen

Nienke_kus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:36

ma pony ziet uit de verte al dingen en als ik bijv. in mijn 1tje in galop over het zandpat dender en aan het einde een witte kei iz, ziet ze die al van een kilometer ver ofzow teminste als het te zien is zoow raar me moeder zegt dat zij te vergelijken is met een hoogbegaafd meisje (bij mensen) dat kan heel erg irritant zijn en ze is ook een leider van een kudde (5 pony's) dus daar heeft ze ook ng het gedrag van

-xxx- Nienke

Nienke_kus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:37

Jasmijn (paardje waar ik het net over had) die heeft eenheeeel groot weiland samen met haar kudde als ze aan de ene kant iets horen rennen ze naar de andere kant van het land (irrie als je een pony wil vangen om op te zadelen)

kuzies Nienke

Phrono

Re: Wat ziet een paard in een spiegel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:46

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. De mijne kijkt elke rondje altijd hele geinteresseerd naar/in de spiegel.
Laatst kwam mijn zusje met haar pony langs en die had nog nooit een spiegel gezien, die schrok zich een hoedje.

Ik denk dat ze gewoon zien wat wij ook zien?

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:48

Als ik aan het uitstappen bent, vind die van mij het altijd leuk, om zich zelf kusjes te geven.. Of iig er naar toe lopen, om vervolgens de spiegel smerig te maken!

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:18

Ik heb geen flauw idee eigenlijk, Shine vind daadwerkelijk alles in ieder geval boeiend en in veel gevallen ook wel eng, maar spiegels heeft ze nog nooit moeilijk over gedaan

Maarre, dan meteen ook wel nieuwsgierig, hippisch dieptepunt ?!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:23

Een paard snapt niet dat het hunzelf zijn die ze zien.
Maar een ander paard.\
Daarom kunnnen bijvoorbeeld hengsten helemaal flippen op een spiegel.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:25

Heb ooit op een manege gereden waar een bont paard mee liep. Als die zichzelf in de spiegel zag ging hij aan de kletter. Dus ja, ze zien wel wat!
Ik heb nu een poes in huis ivm een wond die van stal komt, ziet hier nu voor het eerst spiegels en ramen as spiegels en raakt er danig van in de war.

Hoe zit het verder met je dieptepunt

Polly
Moderator Algemeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:53

Die van mij ging toen hij nog veulen was altijd heel hard hinniken als ie zichzelf in een raam voorbij zag lopen, spiegels heeft hij nog nooit gezien volgens mij.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:56

Mijn mag graag naar zichzelf kijken in de spiegel, maar oh wee als deze beslagen is. Nog nooit zulke enge dingen aan de muur gezien

wynoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:03

De spiegel in de binnenbak is tegen een muurtje op de hoek van de korte zijde. Iwan keek vroeger altijd snurkend achter het muurtje nadat hij in de spiegel keek.
Hij begreep er niks van

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:06

Ze zien een paard in de spiegel maar beseffen niet dat het hun eigen spiegelbeeld is. Dit constateerde ik nadat een jaarling merrie op stal gewoon dwars door het koord dat voor de spiegel gespannen was heenliep recht in de spiegel . Gevolg : lelijke kap in der hoofd waar je nu ze 4 is nog steeds een litteken van ziet

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 07:32

ik denk dat ze zeker wel wat zien! liep eens met mn shet langs huizen, en toen spiegelde een raam en kon je dr zien lopen, en dat moest ze toch even goed bekijken en begon zelfs te hinniken.
denk dus niet dat ze beseffen dat het ze zelf zijn maar ze denken dat het een ander paard is? moet er altijd wel om lachen

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:06

Toen mijne nog hengst was en ik een stukje langs huizen reed met glimmende ramen waar hij zichzelf inzag, maakte die zich groot en ging ie showen. In de rijhal gaat ie altijd zichzelf uitgebreid bekijken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:15

Mijn paarden "denken" altijd erg knap te zijn, als we ze na het rijden in de bak loslaten om te gaan rollen lopen ze ALTIJD als eerste naar de spiegels om zichzelf te bekijken En dat kan UREN duren

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:28

Lotti schreef:
Ze zien een paard in de spiegel maar beseffen niet dat het hun eigen spiegelbeeld is. Dit constateerde ik nadat een jaarling merrie op stal gewoon dwars door het koord dat voor de spiegel gespannen was heenliep recht in de spiegel . Gevolg : lelijke kap in der hoofd waar je nu ze 4 is nog steeds een litteken van ziet

Klopt. Paarden zijn soms een beetje dom. Ze zien wel een paard, maar denken dat dat een ander is.

Je zei een vervormde spiegel. Wat bedoel je daar precies mee?

Het kan zijn dat ie het gewoon eng vind, omdat het anders is dan "normaal" of zoals je zelf zegt, de lichtval.

Een paard ziet anders dan wij doen. Maar een paard ziet de dingen ook minder scherp. Dat is ook niet echt nodig, maar een paard kan wel kleine bewegingen zien op kilometers afstand. Als een paard nu wel iets beter wil bekijken dan kan hij kleine spiertjes in zijn oog aanspannen. Of hij brengt zijn hoofd omhoog en soms draait zijn hoofd iets opzij. Vaak gaat zijn hoofd omhoog en omlaag om maar een goed beeld van iets te krijgen.
Als een paard aan de teugel loopt, ziet hij voor zich ook niks. Als er dan plotseling een spiegel in beeld komt, schrikken ze.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 09:37

Een paard ziet ongeveer een meter voor zich helemaal niks, door de stand van de ogen.
Mijn pony hinnikt ook altijd naar haar reflexie in de ruiten (spiegel hebben we niet )

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:08

Wij moeten bij het losgooien de gordijntjes voor de spiegels trekken aangezien menig jong (onervaren) paard denkt dat er een ander paard 'in de spiegel' zit en er naar begint te klauwen. Mijn driejarige draait ook bij het longeren zijn hoofd echt een kwartslag om zodra hij langs een van de spiegels komt. Ik weet niet of hij inmiddels snapt dat hij het zelf is.
*deze week hadden ze de spiegels gepoetst *

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:22

De spiegel was al erg groot, en hij vervormde zo dat je het net was of je in een soort waterpoel keek, met van die ribbels naar buiten vloeiend. Misschien dat dat het was, ik weet het echt niet. Gek is wel dat ik tot nu toe bij ons thuis nog nooit wat van de spiegels gemerkt heb en Alfons eigenlijk ook bekend staat als errug cool.....

Ehhhmmm hippisch dieptepunt: 128 punten! In de nieuwe proeven levert je dat een verliespunt op!!!!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:24

daffodil schreef:
De spiegel was al erg groot, en hij vervormde zo dat je het net was of je in een soort waterpoel keek, met van die ribbels naar buiten vloeiend. Misschien dat dat het was, ik weet het echt niet. Gek is wel dat ik tot nu toe bij ons thuis nog nooit wat van de spiegels gemerkt heb en Alfons eigenlijk ook bekend staat als errug cool.....

Ehhhmmm hippisch dieptepunt: 128 punten! In de nieuwe proeven levert je dat een verliespunt op!!!!

Ik denk dat hij schrok, omdat het een hele andere spiegel was dan dat hij gewend was.
Als alles zo vaag wordt, wordt het voor hem natuurlijk nog vager, omdat hij van dichtbij natuurlijk niet zo goed ziet.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:27

Mijn vorige pony hinnikte elke keer dat hij langs de spiegel kwam. Is in een les en in dressuurproefjes best irritant

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:42

Miriano schreef:

Ik denk dat hij schrok, omdat het een hele andere spiegel was dan dat hij gewend was.
Als alles zo vaag wordt, wordt het voor hem natuurlijk nog vager, omdat hij van dichtbij natuurlijk niet zo goed ziet.

En toch is dat raar, ik denk dat we het afgelopen jaar toch wel in heel veel verschillende bakken geweest zijn, ik heb nog nooit één reactie ergens op gehad van hem! Ook niet op vlaggen, bloemstukken of iets dergelijks hoor, het is echt een hele coole kikker! [size=9][Behalve gisteren/size]

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 10:43

Hmm. Ik zou het dan niet weten.
Weet je zeker dat het de spiegel was?
Was er niks naast ofzo?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 10:50

Nee het was echt de spiegel, ik vond het ook wel een rare spiegel hoor, groot en zo "bewegend" maar dat hij er zo van overstuur was verbaasde mij enorm!

Stoeptegel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:37

Paarden zijn toch niet zo slim als jij, ze kennen het fenomeen 'spiegel' niet.