Benen verzorgen: hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Benen verzorgen: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 21:56

Beste allemaal,

Mijn Gipsy'ke heeft al heel de winter last van mok.
Ze mankt er niet op, haar benen zijn ook niet dik, maar ze heeft wel op alle vier haar voeten serieuze korsten.
Probleem is dat ze er héél slecht (en dan bedoel ik dus echt héél slecht) laat aankomen.
Als ik er nog maar naar kijk (laat staan wijs), kapt ze, trapt ze, springt ze omhoog of achteruit, alles wat ze maar kan bedenken om mij van haar benen te houden.
Hoeven uitkrabben lukt wel (ze kent blijkbaar het verschil tussen hoevenkrabbers en zalftubes), maar ook daar begint ze vervelend te doen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Manu militari toch verzorgen heeft niet echt tot een oplossing geleid, was stresserend voor haar en ook voor mij en drie potjes zalf van de dierenarts later, zit de mok er nog steeds.
Deel van de zalf kwam ook op mij en in de stal terecht wegens veelvuldig gespring.
Ik weet het even niet meer.
Had zelf bedacht om de zalf voorlopig maar te laten voor wat ze is en haar eerst terug deftig voeten te laten geven, zonder aan de korstjes te prutsen, en te leren stilstaan als ik aan haar benen kom, maar zonder zalf en dergelijke.
(Dat lukt redelijk, mag dan heel haar been aanraken, maar in de buurt van de korstjes maar eventjes, niet genoeg om te kunnen zalven).
Dus hier een oefening van maken en de mok dan maar even laten zitten tot ze haar benen goed laat aanraken en dan stilaan met tube zalf in de hand (nog toe) en dan effectief met zalf?
Of kan ik dat niet maken, die mok gewoon zo laten zitten?
(Korsten zijn droog, huid ziet er niet ontstoken uit ofzo, alleen zullen die korsten er toch ooit afmoeten...)
En hoe pak ik dat dan best aan?
't Is nu dus zo dat ik haar benen mag borstelen tot aan de voorknie/sprong, maar als ik lager kom, begint ze lastig te doen.
Stilstaan is sowieso haar beste kant niet, ze staat bvb altijd op drie benen als ze eet.

Alle suggesties zijn welkom...

Groetjes,

Kaat & Gipsy

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:02

wij gaan met trekpaarden om en hebben al heel snel last van mok
je kan (zie ik leiver niet ) afgewerkte olie
in een soda bad zetten met haar voeten (emmer of ronde niet te hoge ton) gewoon lauw water met soda
naar zee gaan in de winter
1 keer in de maand wassen met (naam kwijt) rode shampo voor het schoon te maken
en dan zalf er op
kan je niet haar voetje pakken voor het uitkrabben en te gelijk wat zalf smeren ?:S is te proberen
zorg wel als je haar benen doet met water dat je ze een beetje drog maakt (liefst kurk droog)
der benen scheren helpt ook al veel zodat het goed kan luchten zeg maar

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:34

er zijn hier wel al heel veel topics over, maar mijne heeft al 1,5 jaar 1 plekje mok (wat ik ook al 1,5 jaar aan het behandelen ben) en wat maar niet weggaat.

het wondermiddel is tot nu toe helaas nog niet uitgevonden, en loopt ook helaas nog iedereen te expirimenteren.

uit je verhaal op te maken heb je je DA al ingelicht.
en zou ik al 1ste naar je DA luisteren, verder..

wat bij de 1 werkt vind de ander waardenloos.
maar er hoeven in allerlei badjes zetten met rara middeltjes (NIET DOEN). en rare smeerseltjes enzo.

wat mijn DA mij aanraad is:
- de koten scheren (pas op voor de plekken) en de kootplukken (zo noem ik het maar) ook knippen.
hoe korter het haar, hoe sneller zn koot droogt.
- ontsmetten
bacterien, schimmels en virussen doden, dus minder kans op infectie. ik doe betadine oplossing (bij de drogist te koop) in een plantenspuit met water, spuit het dan op de koten (en daarna weer metteen droogmaken met een niet te ruwe en schone handdoek)
- drooghouden, zodra je de kans heb om zijn koten af te drogen, doe het! (met een schone niet ruwe handdoek)
dus ook zn stal goed schoonhouden, eventueel als de
mogenlijkheid er is je paard verplaatsen naar bijv. een drogere paddock.
- verzachten en beschermen,
ik gebruik sudocreme (ook bij de drogist) omdat dat verzacht en erg vettig is en dus water afstoot, en het blijft bij mijn paard toch 24 uur zitten. wel royaal aanbrengen natuurlijk. (mijne gaat smorgens naar buiten en savonds weer naar binnen).

als het kan de korsten eraf halen, maar let op dat het niet gaat bloeden, weer kans op infecties.

wat ik zou doen bij jouw paard is:
iemand vragen je te helpen. de een smeert en de ander geeft iets lekkers.
óf 1 iemand tilt (bijv. zijn achterbeen op) en de ander smeert snel iets op zijn voorbeen.
of 1 iemand krabt de hoef uit, en de ander smeert op diezelfde hoef.
probeer er aandacht te trekken door bijv een knalroze sjaal op de grond te leggen, en zorg ervoor dat jij ook rustig ben.

maar probeer er wel wat aan te doen, want het kan van kwaad tot erger worden.

heel veel succes!!

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:36

owjah, en latex wegwerp handschoentjes.
niet duur, en superhandig!! (ik jat ze van thuis, maar volgens mij gewoon te koop bij de supermarkt)

Sily

Re: Benen verzorgen: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 00:43

Als je nou gewoon voor zorgt dat de zalf al op je handen zit, voetje vragen en meteen in 1 veeg de zalf in de kootholte smeren, niet netjes gedoseerd zoals we dat graag zouden willen, maar wel zo klaar.

Verder doet het natuurlijk een beethe pijn, maar hoort ze wel gewoon even die twee tellen stil te blijven staan, als ze eens een keer wat heeft wat echt gebeurd moet worden zal ze toch ook even geduld moeten hebben en niet mogen trappen, dus zal er toch maar hard op oefenen, als ze haar been weg wil trekken niet loslaten en even een grote mond opzetten.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:49

misschien niet de meest pedagogische oplossing, maar als het echt te erg wordt een beetje sederende pasta op voorhand?
Zou ik natuurlijk niet elke dag doen!

Kan je niet vragen of de zalf gemaakt kan worden op vloeibare basis (parafine?), kan je het er op 'spuiten'.

Ben maar wat aan het brainstormen...

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:59

Weet je ook hoe de mok veroorzaakt wordt? Bij mijn Tinker ging het de laatste x niet weg na t smeren en achteraf bleek dat ze mokplekken van schurft mijt had. Ze moest toen helemaal gewassen worden.

Ook is onze Flan vreselijk moeilijk met haar achterbenen begint ook te trappen en te springen...
Wij hebben met heel veel geduld het toch voor elkaar gekregen om ook de sokken eraf te knippen.
Begonnen met haar benen te aaien en steeds iets verder naar beneden te zakken en na een poos gaf ze haar gedraai op..

Ik had overigens ook mok thee van www.chevalcare.nl Met de gewone mok werkte dat prima, hoefde niet te smeren. Alleen met de mok v.d. mijt werkt het niet. Wie weet kan het voor jou wel uitkomst bieden.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:00

misschien niet de meest pedagogische oplossing, maar als het echt te erg wordt een beetje sederende pasta op voorhand?
Zou ik natuurlijk niet elke dag doen!

Kan je niet vragen of de zalf gemaakt kan worden op vloeibare basis (parafine?), kan je het er op 'spuiten'.

Ben maar wat aan het brainstormen...

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:42

Alvast bedankt allemaal.

Ik zoek dus geen middeltjes (daarzijn idd al topics rond), maar idd tips over hoe ik het spul erop krijg...

@ Liesje Waal: we zijn naar zee geweest, was een pak beter, maar is ondertussen terug...
Voet in een emmer zetten gaat nooit lukken.

@ Sily: de zalf die ik gekregen heb van da DA moet ik eigenlijk inmasseren, dus dan is "snelsnel" niet echt een goede oplossing, en die zalf is heel erg lopend, dus druipt dan nog eens van je hand af ook. Maar zo heb ik het dus een poos gedaan, maar mok niet helemaal weggekregen. Zalf is ook vrij duur en zit in een klein potje, dus zou wel een manier moeten vinden om iets of wat te kunnen doseren... Toch bedankt.

Sokken knippen hoef ik gelukkig niet...
Ze heeft er geen.
Oorzaak is volgens mij gevoelig wit velletje en natte wei...
Vorig jaar had ze het ook, maar minder.

Als ik hulp heb, dan lukt het wel, maar meestal ben ik alleen op de wei en dan heb ik dus een probleem. Kan ook niet alle dagen iemand speciaal laten komen...

Mij kwaad maken helpt niet, dan wordt het alleen erger.

Als er mensen nog ideetjes hebben om het verzorgen ALLEEN voor elkaar te krijgen, steeds welkom!