Tips voor het bouwen van een stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nancy1979

Tips voor het bouwen van een stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 20:20

Wij zijn recentelijk verhuisd naar een huis met weide. Nu ben ik op zoek naar tips over hoe ik een goede stal kan maken. Er is al een groot bijgebouw aanwezig waar ik e.e.a. kan aanpassen. Nadeel is dat dit bijgebouw grenst aan de garage van de buren.
Deze muur is niet enkel, de buurman heeft een muur en het gebouw van ons ook.
Zou dit stevig genoeg zijn, of kan een pony hier doorheen trappen?
Er zullen 2 stallen in komen, voor een E-pony en een voor een shetje. Wat is de minimale hoogte voor het dak?

Zijn er nog meer bokkers met een zelfgebouwde stal, en hebben jullie misschien ook foto's?

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:08

Je zult vooral rekening moeten houden met milieu regels voor afstand tot buren... Dat zou ik even navragen voordat je de stallen inbouwt, en eventueel overleggen met de buren zodat je weet hoe zij er tegenover staan. Je kunt met dik plaatmateriaal de muur beschermen tegen schoppen (bijv. betonplex)

Minimale hoogte is meestal 2.20m

BJuwel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:51

Ik zou erg goed letten op regels en wetten omtrent stallen en eventuele vergunningen. Voor de stal zelf moet je opletten op afwerking dat er geen scherpe onderdelen zijn en muren bekleden.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:30

Ik zou het dak boven de boxl hoger dan 220 cm maken, liever 3 meter. Dit als ze hun hoofd eens omhoog gooien. Verder moet je op de ventilatiemogelijkheden letten: in een stal/box met een laag plafond blijven ammoniakdampen hangen en wordt het 's winters veel te warm. Verder is het zeer verstandig, zoals BJuwel al zegt, de vergunningen in orde te hebben. Zouden de buren last van stankoverlast kunnen krijgen van stal en/of mestplaats? M.a.w. waait de wind naar de buren toe of ervan af?

De afmetingen van de box(en) moeten ruim genoeg zijn (zelf vind ik 3x3 m te klein, ook voor een E-pony ), je hoeft natuurlijk niet over het gehele staloppervlakte bodembedekking te leggen...
Let erop dat de draai vanuit de box naar het gangpad te maken is en dat het gangpad breed genoeg is, zovel voor een paard als voor een dikke kruiwagen met mest. Zorg dat er een kraantje in de stal is en kijk of het mogelijk is automatische drinkbakken aan te leggen. Dat scheelt emmers slepen. Bedrijven die stallen bouwen kunnen je ongetwijfelt veel meer vertellen. En ga bij veel mensen kijken en schrijf op wat je handig vindt.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:44

wij hebben ook zelf een stal 'ontworpen' veel plaatjes van internet gejat en zelf gaan tekenen.
Hier wat foto's!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nancy1979

Re: Tips voor het bouwen van een stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 19:41

Bedankt voor alle tips! Qua vergunningen verwacht ik geen problemen, het is heel landelijk en bijna alle buren hebben paaren, maar ik ga morgen wel even met de buren overleggen hoe zij er t.o. staan.
Bergkraai, jullie hebben erg mooie stallen ontworpen zeg! Mag ik vragen hoeveel het ongeveer gekost heeft om deze zelf te bouwen?

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:09

Ehm ja we hebben een groot deel zelf gedaan en ook wel timmerman gehad. Maar qua hout ik dacht zo ong. 3000 euro (met fikse korting) en dakleer ook zo ong. 1000 euro>?! Wij hebben ook nog een betonnen vloer moeten leggen (weet niet prijs daarvan)

Dit is uit mijn hoofd --> ik heb mezelf niet zo in de financieen verdiept maar dit was het zo ong. volgens mij! Anders kan ik het ook nog wel even navragen!