merrie ook laten keuren voor je gaat fokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

merrie ook laten keuren voor je gaat fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 20:04

Hengsten moeten wel goed gekeurd worden voor ze gaan dekken maar ik vind dat merries eigenlijk ook gekeurd moeten worden.Iedereen kan zomaar een veulen fokken terwijl dat de merrie ook een erfelijke afwijking kan hebben en die ook aan het veulen kan meegeven.Tegenwoordig hoor je toch veel over hoefkatrol of vreemde karakters van paarden.Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.Ik denk dat de hengstenhouders hier niet blij mee zouden zijn maar volgens mij krijg je er wel gezondere paarden door.Ben heel benieuwd

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:52

merries worden vaak al aan testen onderworpen.

EPTM, IBOP, gewone keuringen, PROK.
Er zijn dus al meerdere keuringen voor de merries.
Ik denk niet dat je mensen met een 'slechte' merrie kunt verbieden om te fokken, er zijn ook genoeg hengsten die slechte karakters doorfokken..
En van die hengsten is de halve paarden wereld doordrenkt.

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:11

ik denk ook niet dat de mensen van het stamboek naar het karakter kijken
maar alleen naar de beweging en de benen(trekpaard) enzo
en zover ik weet keuren ze de merrie's niet bij het haflinger en trekpaard
maar denk ook niet dat het zin heeft om merrie's overal op te laten keuren ze fokken tog wel

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:13

Ieder zijn eigen. Als ik fok, dan doe ik het voor mezelf. En als ik dat wil doen met een merrie die volgens sommigen niet geschikt zou zijn, dan doe ik dat. Er zijn mensen die paarden puur op bloedlijnen afwijzen zonder dat ze het paard ooit in werkelijkheid hebben gezien.
Een merriehouder moet zelf kunnen bepalen of de merrie goed genoeg is. En wat voor de 1 vermeerderen is, is voor de ander wel fokken. Niet iedereen hoeft een toppaard te fokken, er zijn er genoeg die voor zichzelf fokken en hier plezier aan beleven.

Enige wat je wel kunt doen is mensen duidelijk maken dat een veulentje niet alleen maar lief is, maar ook groot wordt. Je mag mensen wel op de consequenties wijzen van fokken.

Voor mijn paard ben ik ook aan het rondkijken. Maar ik ga pas met m'n paard fokken als de mogelijkheid er is om het veulen te houden. Is die er niet, dan ook geen veulen. Mijn merrie mag dan in mijn ogen een goede merrie zijn, maar fokken voor de verkoop wil ik liever niet doen.
Verder zit ik er ook nog mee dat je ook nog kans hebt op een hengst. En ik heb liever een merrieveulen. Dus ik ben er nog niet uit of ik wel of niet mijn merrie laat dekken.
Fokken moet een weloverwogen keuze zijn. En dan kan dat ongeacht de kwaliteit van de merrie (mits de merrie wel gezond is)

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:17

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:19

Lang niet alle hengsten zijn gekeurd. Er zijn zat niet gekeurde hengsten waar toch een keer een merrie bijgezet wordt om een veulentje. En de echte fokkers zorgen neem ik aan voor het beste van allebei.

Mijn merrie is ook gedekt voor "eigen" gebruik. De hengst is goedgekeurd, maar mijn merrie zal nooit goedgekeurd worden omdat ze te klein is. Ze is verder super gezond en heeft (voor het ras) ook een goede vader, dus ik vind het het proberen waard. En zoals ik als zeg, het is zowiezo de bedoeling het veulen zelf te houden.

Floress

Re: merrie ook laten keuren voor je gaat fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:59

Mogen dan ook alleen maar gezonde mensen een kindje krijgen?
Ik vind dat eender wie mag fokken als zij dat willen. Ik snap wel wat je bedoelt maar je kan uit een veulen fokken uit een gezonde merrie, gezonde hengst dat toch op een bepaalde leeftijd HKO krijgt.

Sizzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:06