Ieder zijn eigen. Als ik fok, dan doe ik het voor mezelf. En als ik dat wil doen met een merrie die volgens sommigen niet geschikt zou zijn, dan doe ik dat. Er zijn mensen die paarden puur op bloedlijnen afwijzen zonder dat ze het paard ooit in werkelijkheid hebben gezien.
Een merriehouder moet zelf kunnen bepalen of de merrie goed genoeg is. En wat voor de 1 vermeerderen is, is voor de ander wel fokken. Niet iedereen hoeft een toppaard te fokken, er zijn er genoeg die voor zichzelf fokken en hier plezier aan beleven.
Enige wat je wel kunt doen is mensen duidelijk maken dat een veulentje niet alleen maar lief is, maar ook groot wordt. Je mag mensen wel op de consequenties wijzen van fokken.
Voor mijn paard ben ik ook aan het rondkijken. Maar ik ga pas met m'n paard fokken als de mogelijkheid er is om het veulen te houden. Is die er niet, dan ook geen veulen. Mijn merrie mag dan in mijn ogen een goede merrie zijn, maar fokken voor de verkoop wil ik liever niet doen.
Verder zit ik er ook nog mee dat je ook nog kans hebt op een hengst. En ik heb liever een merrieveulen. Dus ik ben er nog niet uit of ik wel of niet mijn merrie laat dekken.
Fokken moet een weloverwogen keuze zijn. En dan kan dat ongeacht de kwaliteit van de merrie (mits de merrie wel gezond is)