Gouden tip gezocht tegen mesten in de voerbak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Novice

Gouden tip gezocht tegen mesten in de voerbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 19:32

Ik heb sinds een week of 5 een nieuw paardje, super leuk dier maar 1 heel vervelende gewoonte;

Ze mest minimaal 4 x in de week een keer in de voerbak.

Is er een gouden tip die dat probleem kan verhelpen???

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:36

De voerbak hoger hangen? Misschien kun je de voerbak verwijderen en tijdens het voeren zo'n lossen voerbak gebruiken?
Wij hebben dat probleem overigens ook met 1 paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:44

Beugel eromheen zodat 'ie niet met z'n kont boven de bak kan komen.

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:03

Oké komt ie dan he, die gouden tip

Misschien helpt het, om een hoop mest van een ander paard (waarsch. ruin) in de hoek van haar stal te leggen.
Waarschijnlijk heeft zij dan de behoefte om ook daar te mesten.

Ik weet niet of het helpt.. het is het proberen waard. Bij een paard van mij heeft het ooit eens geholpen!

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:59

Dit topic hou ik even in de gaten. Ik heb ook een merrie en dit poept overal in de stal! Dus om de paar dagen of in de voerbak of in de drinkbak. Ik ga dat met die mest proberen!

Tinky12

Re: Gouden tip gezocht tegen mesten in de voerbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:10

Eens kijken...zorg dat de voerbak zo hangt,dat ze altijd met haar snufferd in die richting kijkt.Bv naast de deur,de meeste paarden hangen een groot gedeelte van de dag met hun neus boven de deur
Je kunt hem ook hoger hangen en anders is een uitnembare bak ook een optie.
je kunt ook kijken of je je paard "zindelijk"kunt krijgen...hebben we bij die van ons ook gedaan alles ligt netjes achterin

Groetjes,Tinky

DianneM

Re: Gouden tip gezocht tegen mesten in de voerbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:20

Geen voerbak gebruiken, maar het voer van de grond af op laten eten. Ik heb altijd op 3/4 van de stal stro liggen de rest is schoon, daar krijgt ze haar eten en haar hooi. Ze mest daar nooit, omdat daar geen stro ligt.

ygoeseye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:46

idd voerbak hoger hangen

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:49

Mijn paard poepte in zn drinkemmer... Wist echt niet meer wat ik moest doen, totdat ik erachter kwam dat hij soms vastzat met zn staart aan de emmer en er dan in poepte. Sindsdien heb ik zn staart in een losse vlecht en is het nooit meer gebeurd... Weet natuurlijk niet of dit bij jouw paard helpt.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 11:58

willem poept ook regelmatig in zijn voerbak. een enkele keer heeftie het in zijn drinkbak gedaan.
alle2 hangen ze aan de kant waar hij naar buiten kijkt en hij is vrij zindelijk, hij doet ales in 2 hoeken, maar af en toe een verdwaalde hoop alstie staat te slapen, dat doetie weer met zijn neus in de linkerhoek. en dan zitie vlakbij de voerbak.

ik vind het niet zo erg, want hij legt gelukkig niet zijn hele hoop erin alleen bij ons op stal kijken zeniet of er iets inligt, waardoor hij regelmatig zijn eten er gewoon over heen krijgt. maar meneer eet er niet minder van hij schuift het heel behendig gewoon opzij.

dus ik heb zoiets van maakt niet uit... ik check het toch 2 keer daags

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:01

Een paard dat ik ken deed het puur vanwege vitaminen te kort, hij vrat het dus ook op. Als het dat is een lik steen ophangen, en kijken of het dan over gaat.

Anders zou ik een beugel om de voerbak monteren zodat ie er met zijn kont niet boven kan hangen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:15

Gewoon voer geven in een meer die je na het eten weer meteen uit de stal haalt (emmer is de stal is namelijk niet zonder gevaar) of zo´n losse voerbak over de deur gebruiken en ook na het eten verwijderen.
Veel paarden hebben een voorkeurshoek voor mest en blijkbaar hangt bij jou net de voerbak daar. Ik had een paard dat over het schot poepte, juist om de stal schoon te houden.

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 21:42

Iedereen bedankt voor zijn/haar tip,

helaas kan ik het merendeel niet uitvoeren omdat ze op een manege staat waar niet veel gewijzigd kan worden aan de stal.
Losse voerbak, hoger ophangen en beugels er omheen zijn dus helaas geen opties.
Wel ga ik haar binnenkort eens een grote vitamine stoot geven, ik heb nl het vermoeden dat ze idd ook wel eens mest aan het eten is , bij het uitmesten kan ik nl bijna geen mest vinden in de box.
Daarna probeer ik de andere mogelijke tips nog uit en mocht dat niet helpen...dan weet ik het ook niet meer.

Meer tips zijn natuurlijk nog altijd welkom!