kopschuw! Welk hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monique3

kopschuw! Welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 17:44

Mijn paardje is verschrikkelijk kopschuw. Ik heb hem nog niet zo lang maar ik kan wel een halster omdoen maar dat moet ik wel losmaken en over de hals vastmaken. Als ik met een halster of hoofdstel aankom en ik probeer dit over zijn hoofd (op de normale manier) te doen raakt hij in paniek. Ik kan als ik rustig en voorzichtig doe wel aaien maar ik mag niet in de buurt van zijn oren komen. Ik heb al geprobeerd het hoofdstel uit elkaar te halen maar dan duurt het heel lang voor het weer in elkaar zit en daar wordt hij nog nerveuzer van. Mijn vraag is nu is er een hoofdstel dat ik niet over zijn hoofd om hoef te doen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:52

Een hoofdstel zonder frontriem is sowieso al fijn , vaak is het moment van de oren die tussen kopstuk en frontriem moeten , best vervelend voor een paard.

Ikzelf ga voor een bitloos hoofdstel vanwege de vrijheid aan het hoofd van het paard , gewoon een touwhalstertje.

monique3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 17:56

Dit had ik inderdaad zelf ook bedacht, misschien ga ik hier eens mee beginnen. Ik ben ook veel aan het kroelen en aaien in de hoop dat het beter zal gaan. Ik weet helaas niets van deze kanjer dus heb ook een bericht geplaats in paarden gezocht. Ik zou graag willen weten waarom hij zo kopschuw is.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:57

Tja er is een manier van rijden met alleen een touw om zijn hals.Maar ik neem aan dat je toch op de normale manier wil gaan rijden.Dan rest je eigenlijk maar een oplossing,en dat is je paard het vertrouwen in de hand teruggeven.Er is vast iets gebeurd waardoor hij er zo bang voor is.Veel met je handen over zijn hoofd aaien en uitbundig belonen(eventueel snoepjes erbij)Pas als je hem een halster om kan doen,zonder dat hij bang wordt,aan een hoofdstel beginnen.Wil je toch een bit in,kan je ook een bit aan een halster doen, met wartels(Die dingen die ook aan een halstertouw zitten)maar ikzelf zou daar even mee wachten tot het vertrouwen er weer is.Succes.

Authentic

Re: kopschuw! Welk hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:58

Is alleen een leren bitje een optie? Dat is gewoon een bitje van leer met een kinriempje eraan, dus je hoeft niet in de buurt van de oren te komen. Er is ook een springruiter die daarmee rijdt vanwege een vergelijkbaar probleem.

EDIT: website: http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... t_bea.html

Jits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:01

Ik heb je een pm gestuurd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:07

ik heb een merrie gehad die heel erg kopschuw was.
op aanraden van een boertje bij me in de buurt ben ik maar liefst bijna een uur met haar bezig geweest en toen was het over

wat hij zei zette me wel aan t denken, hij zei namelijk, van:
"je probeerd het bij dat dier, en zodra het je lukt laat je het hoofdstel/halster zitten en je houd op."

hij zei, dat moet je niet doen, ga maar es ermee bezig, hoofdstel om, hoofdstel af, doe dan wel 100 keer achter elkaar,beloon je dier helemaal dol met knuffels en aaien en eventueel een brokje..

ben dus wel zowat een uur met madam bezig geweest, halster om,halster af, om,af...pff werd er helemaal simpel van,maar op een gegeven moment had ze wel door dat ik helemaal niks engs van plan was. en was t eigenlijk wel klaar.

t gaat er natuurlijk om dat het om blijven zitten is het probleem niet, maar het omdoen! werkte bij mij dus absoluut wel, al had ik er haast spierpijn van en was het paard inmidels zowat in slaap gevallen bij het zien van een halster....

geen idee of het bij jou ook werkt, maar t valt te proberen.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:30

ellepel : zit op een gegeven moment dan niet de hoef van het paard in de weg ?

Als die op z'n voorhoofd tikt

Maar dat helpt inderdaad wel vaak , zo'n soort aanpak.

monique3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:42

Ik moest erg lachen om je opmerking, maar ik vind het niet eens zo,n gek idee. Als je het maar vaak genoeg doet wordt het al snel gewoon. Ik dacht zelf meer aan 2 keer per dag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:29

whehehehe. ze begon echt te gapen als ik met een halster aankwam.

dat was echt een drama merrie hoor....ze was al schuw, en toen kreeg ze ook nog een ongelukje waarbij ze met d'r mond tegen een ijzeren stang knalde....

snap je wat dan een bitje betekende voor haar toen die mond eenmaal geheeld was?

meestal bleef het bij mij ook bij proberen, en als t eenmaal zat dan stopte ik ermee, maar na die keer ging t toch heeel wat makkelijker
en idd zowiezo meerdere keren per dag, en dan ook het halster een keertje of 20 om en af doen...