Grasbrok

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Grasbrok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 14:34

Mijn paard blijft wat te dun naar mijn zin. Nu krijgt hij al extra brok bij en ook zemelen met maismeel. Van de brok wordt hij wat te heet (hij is nog niet onder het zadel dus hoger in het werk zetten kan nog niet), maar nu kwam vandaag iemand met het idee om grasbrok te voeren. Ik ken het uiteraard wel van naam maar heb het nog nooit gevoerd. Wie kan me iets meer vertellen over grasbrok, hoe je het voert en of het daadwerkelijk extra aanzet?

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:52

Geen idee, maar ik blijf het wel even voeren omdat ik hetzelfde probleem heb. Alleen wordt die van mij niet heet, maar een kilo brok vind ik voor haar gewoon het maximale.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:49

Grasbrok is gewoon hooi in brokvorm. Er zit dus niets méér in waardoor hij dikker zou worden.
Gewoon meer hooi voeren is het beste.

Als het nog een jong paard is (nog geen 3) dan kun je hem ook nog gewoon veulenbrok of opfokbrok blijven voeren.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:56

Hij moet dit jaar drie worden (als je van januari uitgaat is hij al drie). Meer hooi wil hij verder niet eten, hij kiept alles door de stal heen. *zucht, ik hoopte zo dat dit de oplossing zou zijn*

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:59

Je hebt ook Luzerne brok; dat is een grasbrok met enkele toevoegingen er in o.a. olie. Maar als het puur om de olie gaat kun je dit ook gewoon zo over zijn voer doen.

Is de kwalliteit van het hooi goed ?? Want wat wij lekker vinden ruiken kan een paard wel heel anders over denken qua smaak

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 19:06

Ja, het is erg goed hooi. De andere paarden lusten het ook erg graag. Hij krijgt eerst het hooi en dan pas zijn brok en eet om en om een hapje zodra de brok er is. Als de brok op is, heeft hij ook genoeg van het hooi verder. Het is net of hij gewoon niet zoveel lust want hij vertrapt de rest gewoon. Hij eet ook langzaam en redelijk gestressed (luchtzuigen).
Tandarts komt ook binnenkort nog eens zien of hij misschien last heeft met wisselen maar verder zou ik het niet meer weten. Misschien dat die Luzerne brok dan iets is want inmiddels wordt hij heter en heter van de brok maar hij is nog net zo mager als een maand geleden, ondanks de extra brok en het maismeel. Het is trouwens gewoon onderhoudsbrok wat hij krijgt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:11

Dus hij zuigt lucht...
Dan zou het maar zo kunnen dat hij last heeft van zijn maagzuur en een dun darmwandvlies. Hierdoor doet het aangemaakte maagzuur zeer in zijn maag/darmen. Vergelijk het met een maagzweer.

Lees eens iets op internet over maagzweren bij paarden. Het komt nl vaker voor dan je denkt.
Ik heb ook een merrie die een sterk schommelend maagzuur heeft en die geef ik dan een kuur Pronutrin (Paardendrogist). Na een week eet ze weer met smaak en ook geen bijverschijnselen meer (zij is snel aan de dunne er door).

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 19:14

Ja, de maagcompositum is een week geleden al besteld, dus ik hoop dat het een beetje wil werken.
Pronutrin is dat ongeveer hetzelfde?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:26

Pronutrin leegt een beschermend laagje over de maag/darmwand, waardoor deze beter bestand is tegen maagzuur en verlaagd tevens de zuurgraad van het maagzuur, zodat het minder scherp inwerkt.
Een dubbele werking dus.