Hallo allemaal. Ik ga mischien naar een andere stal en daar moet je zelf Je bodembedekking uit zoeken Nou wil ik mijn pony op vlasstrooisel zetten maar wat zijn de voor en nadelen hier van en wat is de prijs ongeveer.. Zou het graag willen weten. En anders wat jullie anders gebruiken wat goedkoper is dan stro
goede ervaringen heb ik er mee! thuis hebben we het ook en is echt een stuk makkelijker met uitmesten. Het neemt vocht ook geod op! ik vind het alleen maar handig. Kwa prijs weet ik het niet precies...*betalen mijn ouders*
zoek even via de zoekfucntie, er zijn al heel wat topics over geweest. mijn ervaringen zijn trouwens goed; zuinig in gebruik en makkelijk uit te mesten.
ik heb er ook alleen maar goede ervaringen mee, we zijn vorig jaar overgestapt van stro naar vlas en dit is echt veeeel beter en minder werk, en minder zwaar
Zeer goede ervaring. Mijn paard eet het niet op, de stal is altijd kurkdroog (de bovenlaag dan, onder niet, maar dat zie je pas met uitmesten) en als je het bijhoudt, dat wil zeggen elke dag de drollen er ff uit, werkje van 10 minuten, altijd een brandschone stal. Het enige nadeel vind ik de prijs. Het is ontzettend duur, maar ik koop het los per pak. Ik kan geen hele container opslaan. Een pak kost hier 6,80 en daar kan ik 1 week mee doen.
Ja, waar dat aan ligt weet ik ook niet. Maarja, daarom vind ik het ook wel erg duur. Maar mijn pony is echt een smeerlap op stal en kreeg zelfs hoefrot van de drek. Dus dan liever wat meer geld, en geen hoefrot
Okej .. ja ik ga naar een nieuwe stal en k moet alles zelf kopen en op internet stond dat het goedkopen was dan stro en beter dus daarom.. maar weet iemand ook hoeveel je voor hooi betaalt en waar je dat haalt
Mijn ene paard staat op vlas en m'n andere op stro. Voordelen vlas - Makkelijk en snel te onderhouden. - neemt het vocht op, waardoor het oppervlak droog blijft. - terrein blijft net - je doet heel lnag met de onderlaag (soms 3 maanden!)
nadelen vlas: - paard wordt er érg vies van (ligt in z'n stal) - als je niet dik genoeg "opstrooit", wordt het soppig. - Het is niet dik ofzo. Het is geen zacht bedje.
voordelen stro - paard blijft schoon - zacht bedje, lekker dik - goedkoper (ookal.. als je het vergelijkt met vlas; je hebtveel minder balen vlas nodig natuurlijk) - ze kunnen het eten. (niet altijd voordeel)
nadelen stro - terrein wordt er érg vies van. - je hebt overal stro: je haar, je neus, je kleding.. - je moet heel vaak en dik opstrooien, het uitmesten uurt ook langer (als je het goed doet)
Hier maak je niet echt op uit wat ik fijner vind laat ik het zo zeggen: Per paard vind ik het fijnst wat ze hebben.
Mijn paarden staan ruim 1 1/2 jaar op vlas-leem. Prijs per 130L is € 5,70 en ze kunnen het in pallets bij je thuis brengen. Het potten in de stal gaat perfect, gaat lang mee (min. 3 maand) en is vele malen goedkoper dan stro/zaagsel/hemparade en het is niet arbeidsintensief, ja die ene keer per zoveel maanden met geheel uitmesten
Voordelen van vlasleem (verschilt wel van gewoon vlas) - Stof vrij - Geen nare geurtjes - Makkelijk te onderhouden/verwerken (ook op t land) - Isoleert - Geen natte vieze plekken meer.
De enige 2 nadelen die ik kan bedenken zijn: - paarden hebben niets te knabbelen wat ze bij stro wel hebben (al snuffelen die van mij er snachts op stal wel in om) - bij verkoop van een paard oogt de bodembedekking niet super mooi. Ondanks dat je paard mooi schoonblijft oogt het vlas vaak wat gekleurd.
Ik heb geeeeen idee wat het kost. Ik sta op een pension stalling en kopen ze een enorme toren zakken in. Ik moet er trouwens nog wel bijzeggen dat onze paarden alleen 's winters 's nachts op in de stal staan. Dus het is uiteindelijk echt supergoedkoop.
Hier in brabant kost een pak vlas ongeveer tussen de 4 en 5 euro (bij 1 volle pallet van 42 stuks, 4 euro per pak) En als je een goede basislaag hebt, heb je daarna genoeg aan 1 pak per week
Hier op stal staan ze ook op vlas. Ze betalen 4,50 per pak. We gebruiken per stal ongeveer 1 pak per week of anderhalve week. Dus zo'n 3 a 4 per maand. Het ene paard houd z'n stal schoner dan de ander. Je moet gewoon kijken wanneer je het nodig vind er een nieuw pak bij te gooien (wel moet je als je een nieuw pak erbij gooit eerst een aantal kruiwagens eruit halen). En natuurlijk elke dag even de mest eruit. Ik vind het echt heel fijn! Veel minder werk! En hebben altijd wel een droge stal. De eerste keer dat je er vlas in gooit moet je er natuurlijk wel even 2 balen in gooien omdat er nog niets in je stal ligt. Inderdaad zoals iemand hierboven al zei, dat het wel glad is als je er net een nieuw pak in hebt gegooit, maar het mengt heel snel hoor als je paard op stal staat.
fijn spul, eerste keer in de stal wel eventjes glad, maar zo gauw het paard erin n dag instaat, is het erg fijn. is goed uit te mesten, alleen je kunt het beste als je er een nieuw pak ingooit het een beetje mengen met het wat oudere vlas, zodat het niet zo glad is;)