Dat ligt eraan.
Ikzelf kon voor geen meter meer lichtrijden na overstap op een Torsion , m'n eerste boomloze zadel. Enorme stoelzit , geen kniewrongen , ontzettende wiebelbenen...voelde me net zo'n kindje van 6 dat de eerste lesjes lichtrijdt weet je wel 
Maar na 2 weken werd dat beter en nu heb ik er totaal geen moeite meer mee. Veel andere mensen (testers / kopers) rijden er zonder problemen direct mee weg , veel mensen vinden het juist fijner lichtrijden dan hun eigen zadel , anderen moeten er weer aan wennen...is van persoon tot persoon verschillend. En ook van zadel tot zadel.
Bij Barefoot vallen de westernmodellen dus voor je af , omdat je daar geen proefje mee mag starten.
Blijft over de Cheyennes en de Dressuur Barefoots die eind april hopelijk voor het allereerst binnenkomen.
Maar daar weet ik dus nog niks van (heb er nog geen 1 in handen gehad) dus die zet ik ook even opzij 
Op dit moment heb je dus de keus uit de standaard boomloze zadels zoals de Barefoot Cheyenne , en nog een handjevol andere merken.
Om verder te schiften : wat wil je eraan uitgeven , heb je al een bedrag in je hoofd ?
Er zijn hele mooie zadels van bvb. Torsion , Star-trekk , Heather Moffet , Ansur , enz. die ook dressuurtypes erin hebben. Voordeel ervan is het uiterlijk , lijkt meer op een "normaal" zadel. Ook zitten er kussens onder het zadel. Dat is voor de 1 een voordeel , voor de ander een nadeel Nadeel zijn de prijzen , je zit al snel boven de 1000 euro voor alleen het zadel zelf.
Over de Barefoot weet IK uiteraard het meest.
Ik heb zelf een maat 38-40 broek , ben 1m60 lang en weeg ruim 60 kilo. Ik pas prima in de huidige maat 1 Cheyennes qua kont.
De ene persoon met maat 40 vind de maat 1 fijner , de ander de maat 2.
Zo ook met de lengte : de ene persoon van rond de 1.75m vindt de maat 1 fijner , de ander de maat 2.
Dus wat dat betreft is het puur een kwestie van wat jullie zelf fijn vinden zitten.
Kom je qua Barefoot dus bij het volgende punt uit :
De maat 1 heeft in verhouding de beugels wat verder naar achteren zitten dan de maat 2.
Is dus erg fijn als je graag met een lang been rijdt , dat netjes onder je zit (hak onder heup en schouders zeg maar , die lijn) , in die houding zit het zadel in elkaar. Ideaal voor dressuur dus.
En voor de mensen die graag met zo'n lang been buitenrijden.
De maat 2 heeft de beugelophanging in verhouding net ietsje verder naar voren , waardoor je benen eerder ietsje voor je heup liggen.
Veel mensen vinden dat juist erg fijn , vooral als je graag met wat kortere beugels rijdt zit dat over het algemeen net wat prettiger.
Nouja tot zover wat betreft Barefoot.
Voor de andere merken kun je ook op deze manier advies inwinnen zodat je alvast vantevoren weet tussen welke modellen je de beste kan vinden.
Gezien de eventuele dressuurwedstrijden vallen bij alle merken alvast de western / spaanse modellen af , dat scheelt al heel wat