Wie komt er boomloze zadels aan huis passen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Wie komt er boomloze zadels aan huis passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 13:21

Wij zijn van plan om binnenkort ook een boomloos zadel aan te schaffen. Nu zie ik bij heel veel verkopers op hun site staan dat je een testzadel kunt aanvragen. Maar hoe weet ik nu wat voor testzadel ik moet aanvragen? Je hebt van o.a. Barefoot en Torsion allerlei modellen. Ook kunnen bijv. de pommels verschillen. Daarnaast twijfel ik bij Barefoot of ik een maat 1 of maat 2 nodig heb. Het zou handig zijn als er iemand aan huis kwam met een aantal zadels om te kunnen kijken welke het beste op ons paard ligt. Weten jullie toevallig iemand die ook aan huis komt passen?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:23

Nou , bij mij op de site (Barefoot) zie je onderaan de openingspagina een aantal regio-wederverkopers waar je hiervoor contact mee op kunt nemen. Maar eerst moet je natuurlijk even zelf bedenken wat je aanspreekt , voor type zadel.

Wil je een zadel met knop ?
Wil je wedstrijden rijden en zo ja , wat voor wedstrijden ?
Waar wil je het zadel zoal voor gebruiken ?
Waarom wil je een boomloos zadel ?
Wat voor paard heb je , hoe hoog / groot / kort of lang in de rug ?
Hoe lang en zwaar (broekmaat) ben je zelf ?

Dat zijn alvast de basis-vragen om een eerste schifting te maken tussen alles wat verkrijgbaar is

Jol1

Re: Wie komt er boomloze zadels aan huis passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 13:32

Mijn dochter en ik willen samen met het zadel doen. Ik heb maat 36 en zij maat 40. Ik ben ongeveer 1.62 en zij is 1.76 lang. Volgens mij zit ik dan net tussen maat 1 en 2 in en heb ik 2 paar fenders nodig. Het is een rond paard met weinig schouder en schoft en een vrij korte rug. Alle zadels schuiven naar voren, vandaar dat ik over wil stappen naar boomloos. Het is de bedoeling dat ermee gedressuurt kan worden, maar ook enduranceritten moeten ermee gereden kunnen worden.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:38

Okee , op zich kun je natuurlijk met alle zadels dressuren , maar wil je een zadel waarmee je ook wedstrijden mag starten eventueel in de toekomst ?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 13:41

Het liefste wel, maar is lichtrijden niet lastiger met een boomloos zadel?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:58

Dat ligt eraan.

Ikzelf kon voor geen meter meer lichtrijden na overstap op een Torsion , m'n eerste boomloze zadel. Enorme stoelzit , geen kniewrongen , ontzettende wiebelbenen...voelde me net zo'n kindje van 6 dat de eerste lesjes lichtrijdt weet je wel

Maar na 2 weken werd dat beter en nu heb ik er totaal geen moeite meer mee. Veel andere mensen (testers / kopers) rijden er zonder problemen direct mee weg , veel mensen vinden het juist fijner lichtrijden dan hun eigen zadel , anderen moeten er weer aan wennen...is van persoon tot persoon verschillend. En ook van zadel tot zadel.

Bij Barefoot vallen de westernmodellen dus voor je af , omdat je daar geen proefje mee mag starten.

Blijft over de Cheyennes en de Dressuur Barefoots die eind april hopelijk voor het allereerst binnenkomen.

Maar daar weet ik dus nog niks van (heb er nog geen 1 in handen gehad) dus die zet ik ook even opzij

Op dit moment heb je dus de keus uit de standaard boomloze zadels zoals de Barefoot Cheyenne , en nog een handjevol andere merken.

Om verder te schiften : wat wil je eraan uitgeven , heb je al een bedrag in je hoofd ?

Er zijn hele mooie zadels van bvb. Torsion , Star-trekk , Heather Moffet , Ansur , enz. die ook dressuurtypes erin hebben. Voordeel ervan is het uiterlijk , lijkt meer op een "normaal" zadel. Ook zitten er kussens onder het zadel. Dat is voor de 1 een voordeel , voor de ander een nadeel Nadeel zijn de prijzen , je zit al snel boven de 1000 euro voor alleen het zadel zelf.

Over de Barefoot weet IK uiteraard het meest.

Ik heb zelf een maat 38-40 broek , ben 1m60 lang en weeg ruim 60 kilo. Ik pas prima in de huidige maat 1 Cheyennes qua kont.

De ene persoon met maat 40 vind de maat 1 fijner , de ander de maat 2.
Zo ook met de lengte : de ene persoon van rond de 1.75m vindt de maat 1 fijner , de ander de maat 2.

Dus wat dat betreft is het puur een kwestie van wat jullie zelf fijn vinden zitten.

Kom je qua Barefoot dus bij het volgende punt uit :

De maat 1 heeft in verhouding de beugels wat verder naar achteren zitten dan de maat 2.

Is dus erg fijn als je graag met een lang been rijdt , dat netjes onder je zit (hak onder heup en schouders zeg maar , die lijn) , in die houding zit het zadel in elkaar. Ideaal voor dressuur dus.
En voor de mensen die graag met zo'n lang been buitenrijden.

De maat 2 heeft de beugelophanging in verhouding net ietsje verder naar voren , waardoor je benen eerder ietsje voor je heup liggen.
Veel mensen vinden dat juist erg fijn , vooral als je graag met wat kortere beugels rijdt zit dat over het algemeen net wat prettiger.

Nouja tot zover wat betreft Barefoot.

Voor de andere merken kun je ook op deze manier advies inwinnen zodat je alvast vantevoren weet tussen welke modellen je de beste kan vinden.

Gezien de eventuele dressuurwedstrijden vallen bij alle merken alvast de western / spaanse modellen af , dat scheelt al heel wat

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 16:56

Dank je voor je informatie, hier word ik een stuk wijzer van. Ik ben wel erg benieuwd naar de dressuurversie van Barefoot dus ik denk dat ik daar toch nog even op wacht.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:26

Ik ben ook erg benieuwd wat het precies is , die dressuur versie.

Heb zelf nog heel veel wensen ter verbetering van boomloos en hoop dat Barefoot het 1 en ander in dit model verwerkt heeft.

Zodra ze binnen komen gooi ik er ook direct 1 op Rena , ben razend nieuwsgierig

Vooral of ik er zelf ook een beetje op zit omdat ik maar 1 meter 60 ben en er toch waarschijnlijk iets van een kniewrong op zal zitten.

Ben benieuwd of ik daar bij kom dan met die korte pootjes

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 17:29

Je hebt toch ook van die pads die je onder je zadel legt, waar je met klittenband kniewrongen aan vast kunt maken?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:31

Ja , die zijn er inderdaad.

Worden heel weinig besteld , ik vind het zelf helemaal niks.
Maar komt ook omdat ik geeneens in de buurt van die wrong kom met m'n knie dus tsja

Je hebt in principe ook helemaal geen wrongen nodig.
Maar in het begin missen veel mensen ze toch wel even de eerste paar ritten. Later merk je het geeneens meer dat ze weg zijn.

Vandaar dus ook dat ik erg benieuwd bent hoe het voelt met een pietsje wrong (daar ga ik vanuit dat dat erop zit) , als ik er al bij kom dan natuurlijk.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 20:18

Wil je mij een pb'tje sturen als het nieuwe dressuurzadel van Barefoot te koop is? Tot welke klasse mag je in de dressuur met een boomloos zadel starten? Maakt het daarbij nog uit of je een dressuuruitvoering van Barefoot hebt of bijv. een Cheyenne?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:43

Volgens mij maakt het niks uit , maar het beste kun je de KNHS zelf even bellen om het na te vragen , zij bepalen het dus kunnen je de meest betrouwbare en actuele info geven