Rollen aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Rollen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 11:02

Heyy

Mijn prom heeft iets leuks ontdekt.. als ik haar terug wil brengen naar de wei.. gaat ze opeens heel rustig stilstaan..zakt door haar benen heen en gaat rollen.. vervolgens staat ze ook heel rustig op, kijkt me een keer aan met een blik van: oeeh.. dat was lekker en sjokt vervolgens weer lekker verder...
Dit is nu de tweede keer dat ze dat deed, vorige week zaterdag deed ze het ook al.. ik denk dus dat ze het doet als ik haar een nacht op stal heb gehad..
MAAR wat moet ik hier mee.. afstraffen? Of lekker laten gebeuren zolang ze lief doet en het dus op deze relaxete manier gaat?
Op het moment zou ik niet weten hoe ik haar moet afstraffen.. en ik denk ook nite dat zij dan snapt waarom ik haar straf.. want ze doet het allemaal erg voorzichtig en ook heel rustig en lief..
Nou heb ik gehoord dat sommige paarden dus nooit rollen, omdat ze geen vertrouwen hebben.. en dus alleen rollen als er geen mensen bij zijn.. en iemand zei dus tegen me: lekker laten gaan want het is gewoon omdat ze vertrouwen in je heeft

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:06

Waar rolt ze dan? Op straat ofzo? Ik snap het niet helemaal....

Annemieke13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:07

eey ik zou het niet afstraffen maar als ze het doet bijv. als je een keer met haar gaat wandelen moet je gewoon 'Nee zeggen voor ze wilt gaan liggen maar als je der in de wei zet zou ik het maar gewoon toelaten...ik weet het eigenlijk ook niet echt

Kus

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 11:09

Nou sorry ja ik had het op haflingerforum gezet en daar weet iedereenwel zo'n beetje hoe ik naar de wei moet lopen
Maar als ik dus van stal naar de wei moet lopen, loop ik door stukje natuurgebied.. zandpaden zo'n tien minuutjes lopen.. Verder kunnen daar geen mensen komen, privé dus

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:09

Wat gek zeg Ik zou het ook niet weten.. En ik reageer dus ook even want ik ben best benieuwd naar het antwoord

ellepel

Re: Rollen aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:02

whehehe...ze denkt van hey lekker! ruimte om te rollen dus doe ik dat hier lekker.

waarschijnlijk rolt ze gewoon in t zand, hele normale reactie van je dier hoor, maar denk dat je toch heeeeel goed moet opletten dat je zodra je ziet dat ze door haar benen wil zakken haar eventueel met een zweepje voorwaarts blijft houden.

als je bij de wei bent zeg je gewoon van zo, nu mag je rollen.
gewoon goed opletten, zweepje mee, even aantikken op de benen desnoods en nee zeggen.
moet lukken zo!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:11

Ellepel heeft helemaal gelijk. Voor je het weet gaat ze ook met het zadel op haar rug rollen. Ze moet gewoon leren dat ze alleen met toestemming mag rollen als je haar aan de lijn hebt.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:29

Het ligt aan jouzelf of ze mag rollen of niet , dat kun je helemaal zelf bepalen

Vind jij het okee : dan is het okee.

Heb jij er geen zin in / vind je het vervelend / gevaarlijk dan mag het niet.

Heel simpel.

Zolang ze alleen gaat rollen als jij het okee vindt en het totaal geen kwaad kan op die plek op dat moment dan zou ik het zelf alleen maar heel gezellig en relaxed vinden , leuk juist !!

Maar ik zou het niet elke keer toestaan , gewoon om het dier te laten merken dat het niet altijd mag. Om te voorkomen dat ze er misbruik van gaat maken.

Als jij het een keer niet wil dan mag het gewoon niet en moet je geen gezeur krijgen. Dus gewoon in beweging houden , ze moeten eerst stilstaan om te gaan rollen

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:32

pmarena schreef:
Het ligt aan jouzelf of ze mag rollen of niet , dat kun je helemaal zelf bepalen

Vind jij het okee : dan is het okee.

Heb jij er geen zin in / vind je het vervelend / gevaarlijk dan mag het niet.

Heel simpel.

Zolang ze alleen gaat rollen als jij het okee vindt en het totaal geen kwaad kan op die plek op dat moment dan zou ik het zelf alleen maar heel gezellig en relaxed vinden , leuk juist !!

Maar ik zou het niet elke keer toestaan , gewoon om het dier te laten merken dat het niet altijd mag. Om te voorkomen dat ze er misbruik van gaat maken.

Als jij het een keer niet wil dan mag het gewoon niet en moet je geen gezeur krijgen. Dus gewoon in beweging houden , ze moeten eerst stilstaan om te gaan rollen

inderdaad, hier ben ik het wel mee eens

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:56

Ik zou het of altijd toestaan of juist altijd niet, anders word het zo verwarrend voor je paardje.
Ik sta het nooit toe, simpelweg omdat ik gewoon even wil wandelen, en dan word er niet gerold. Nu weet hij gewoon dat het niet mag en is het goed zo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:02

Je moet het of altijd toestaan of niet. Zorg anders dat ze flink doorloopt en niet kan gaan stil staan. Als ze wil rollen zeg je steng "Nee" en loop je zelf verder waardoor ze wel mee moet. Anders even een tikje met een zweep achter haar voorbeen. Of je neemt een plek maar ze mag rollen. Dat je stevig doorloopt tot je op die plek bent, stil gaat staan en met je stem toestemming geeft. Niet dat als je daar staat je gelijk door de benen zakt. Persoonlijk zou ik het gewoon niet toestaan, voor het zelfde geld komt er wel iets of iemand langs ondanks dat het prive is, of doet ze het straks onder het zadel ook.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:10

Nah , als je gewoon goed met je paard omgaat dan moet het best kunnen hoor , af en toe.

Anders kun je ook wel zeggen dat je beter of nooit , of altijd kunt galopperen...omdat het niet altijd mag

Als je gewoon lekker aan het wandelen bent dat stukje en ze gaat stilstaan , dan is het aan jou om aan te geven of het mag of niet.

Mag het dan sta je ook stil en laat je d'r rollen , mag het niet dan laat je d'r weer verder stappen.

Als ze dan gaat lopen zeuren dat ze TOCH wil rollen , terwijl het van jou niet mocht , dan zou ik daar na een paar keer wel m'n conclusies uit trekken en het gewoon helemaal verbieden om gemiep te voorkomen.

Zo heb ik het bij die van mij met grazen. Soms mag ze grazen , soms niet. Meestal niet. Dan probeerd ze het wel maar zeg ik dat het niet mag , en dan is het ook klaar , loopt ze gewoon weer gezellig verder mee aan dat losse touwtje.

Op het moment dat ik merk dat ze van mijn "nee" een discussie gaat maken dan is het gewoon helemaal over met grazen , dan houdt het op , is ze dat privilege dat het af en toe wel mag gewoon kwijt.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:13

@Pmarena, dan zou ik er wel een commando aan koppelen. En niet de ene keer gaat het paardje rollen en het is goed, en de andere keer mag het niet en sla je hem met de zweep vooruit bij wijze van.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:30

Gewoon : paard wil stil gaan staan (wil dus rollen) , baasje laat hem :

a] rollen , door stil te gaan staan en eventueel te zeggen "toe maar" ofzo

of b] niet rollen. Door gewoon door te lopen en eventueel "nee , komop" ofzo erbij te zeggen. Heel simpel.

Net als ik 's ochtends met Rena , neem d'r altijd samen met andere pony mee naar de wei aan de overkant aan een touw in een boogje , dan gaat ze wel eens graaien naar het gras onderweg , ik zeg "nee , doorlopen , in de wei mag je eten" en dan weet ze dat het klaar is. Gaat ook niet verder zeuren want nee is nee. Misschien heeft ze de volgende keer meer geluk

Zolang je maar wel consequent bent verder , dan snapt een paard het best.

Dus niet "nee" zeggen als ze wil rollen , en dat ze het dan 5 stappen verder nog eens vraagt en het wel ineens mag ofzo

Nee is nee , als je gewoon consequent daarin bent dan weet je paard als je nee zegt dat het deze keer gewoon echt niet mag , en dan zeuren ze ook niet verder ook.

Rena weet dat als ze niet mag grazen dat loopje , het ook echt niet gaat gebeuren. En als ze zou zeuren dat ze het dan voortaan helemaal wel kan vergeten , dus die kijkt wel uit

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:34

idd, waarom doen sommige zo moeilijk hierover...

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 22:02

Haha dan is het oke.. het is dus niet echt als we wandelen.. alleen als ik haar terugbreng naar de wei.. maar ik zal er wel een woord aan koppelen.. misshcien dat ze het dan gaat snappen en het zelfs op commando doet

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:07

Ik had het laatst ook eens. Rollen doet mijn merrie wel in mn bijzijn, maar aan de hand heeft ze het nog nooit gedaan. Ik liep ook door de wei met haar, aan het hoofdstel met longeerlijn en er lag een dik pak sneeuw. Ze stopt, gaat met haar neus naar de grond. Dus ik dacht, gek als ze is, die moet sneeuw eten! Mee dat ik dat dacht ging ze door der voorbenen. Ik schrok me wild! Ik 'trok' haar omhoog, en dacht meteen ook bij mezelf, laat ook maar!!! Dus ik zei 'toe maar' en daar lag ze weer, met 4 bene de lucht in! Ze deed het ook erg voorzichtig en keek me ook zo aan van he toch, da was effe lekker!

__Marije__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 23:33

Ja zoals jij het beschrijft zo ging het bij mij dus ook kit_for_evr

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:59

ik ken ook een pony, mijn verzorgpony, tis een shetlander, en die doet dat ook in het bos als we aan het wandelen zijn! zij heeft het 2 keer gedaan, 2 keer bij m'n vriendin maar we/ze zorgt nu wel dat het niet weer gebeurt, gelukkig doet ze het de laatste tijd ook niet erg

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:39

Ik zou het zelf niet toestaan denk ik. Liever consequent zijn en nee is nee, niet af en toe ja. Zodra ze wil gaan stilstaan aan sporen om voorwaarts te blijven. Helpt dat niet dan een tikje met je voet onder de buik om duidelijk te maken dat je dat niet toestaat of inderdaad een zweepje. Niet om te straffen, maar om te corrigeren.

Afhankelijk denk ik van de dominantie van je paard, of het verstandig is om toe te laten. Een behoorlijk dominant en jong paard zal het niet verstandig zijn. Een ouder en gemoedig type paard zal het minder kwaad kunnen.

Evt. kun je een bepaalde plek/ pad toestaan om wel te rollen bv en verder consequent niet toestaan ofzo.. Wat jij zelf wil, maar toelaten omdat het rustig en lief gaat is geen goede graadmeter denk ik. Steigeren of bokken ed zijn ook dingen die je niet goedkeurt neem ik aan, hierbij maak je dan ook geen uitzondering tussen laag en hoog.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:43

Mijn paard rolt tijdens het rijden, met zadel, ruiter en al in het water. Daar kun je in de zomer echt niet normaal mee door een plas lopen, dan ligt ie binnen een paar seconde om zn snufferd. Uhm ja, en degene die erop zit ook. Minder fijn...
Maar zolang ze het alleen doet als je haar terugbrengt zou ik er niks tegen doen.