Hoe laten wennen aan deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Hoe laten wennen aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 08:44

Mijn pony verhuisd binnenkort waarschijnlijk naar een andere stal en daar dragen bijna alle paarden een deken.
Op zich wil ik daar ook wel op overstappen, maar hoe kan ik mijn pony het beste aan een deken laten wennen? Hij heeft nu af en toe wel een zweetdeken op na het rijden, maar die gaat er op stal altijd weer af en hij heeft dus nog nooit een hele dag+nacht een deken opgehad.
Zouden jullie mij daarmee kunnen helpen?

En wanneer gebruik ik welke deken aangezien er zoveel verschillende zijn. In welke periode van het jaar bedoel ik dan dus eigenlijk.
Ik snap bijvoorbeeld wel een winterdeken in de winter en een zomerdeken in de zomer, maar wanneer andere dekens en wanneer maak je de overstap van de ene deken naar de andere.

Ik hoop dat jullie het nog volgen en in ieder geval alvast bedankt.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 08:51

Hoe je je pony aan een deken moet laten weten weet ik niet. Zou hem denk ik gewoon om doen en verder niet moeilijk over doen.

Als je pony deze winter tot nu toe zonder deken heeft gestaan zou ik er nu niet mee beginnen. Dan zou ik wachten tot volgende herfst/winter.

Overigens wel of geen dekens zijn eigen keuze die ik niet zou laten afhangen van wat de rest van de stal doet.

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:24

je zegt dat je pony al een zweetdeken op kan,mischien kan je hem telkens wat langer op houden???zodat ze er aan went,en dat je er dan wel bij bent om te zien hoe ze reageert.zo heb ik dat ook bij mijn paard gedaan.
maar waarom wil je een deken op als iedereen op stal een deken op heeft????dat moet je tog zelf weten,mijn paard is ook de enigste op stal die geen deken op heeft.je moet zelf weten of je een deken op doet en niet denken van die en die hebben ook een deken op dan doe ik dat ook maar bij mijn paard

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:25

Ik ga met lindsey mee. Als jouw paard nu geen deken op heeft hoeft dat op de nieuwe stal ook niet. En als het je bevalt zonder dekens zou ik dat de volgende winter ook gewoon doen hoor.

Verder verschilt het per paard hoeveel dekens je nodig hebt en welke. Sommige paarden redden zich al met een 300 grams deken, anderen hebben er twee over elkaar nodig bijvoorbeeld.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:27

waarom zou je het op de nieuwe stal wel doen? omdat iedereen dat heeft?
mooi niet doen...want verder heeft het geen "nut" als je het alleen doet "omdat iedereen het doet"

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:02

0ojannekeo0 schreef:
waarom zou je het op de nieuwe stal wel doen? omdat iedereen dat heeft?
mooi niet doen...want verder heeft het geen "nut" als je het alleen doet "omdat iedereen het doet"

Idd.. Helemaal mee eens, als jij jouw pony altijd zonder deken hebt laten staan, hoef je dat nyu niet ineens wel te gaan doen, omdat je naar een andere stal gaat.

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:05

gewoon hup een deken erop doen daar hebben ze niks tegen en dan vooral de jouwe niet want die draagt af en toe al een deken mijn pony had eerst ook nooit een deken op in de winter en nu wel en hij heeft er niks tegen xxxMij

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:10

Ik zou gewoon lekker niet aan dekens beginnen, je paard wordt er niet beter op, het kost je meer geld en moeite, en je maakt je paard er geheid ook niet blij mee

Gewoon lekker dekenloos laten.

Niet dingen doen alleen maar omdat 'andere' het doen, daar schiet je niets mee op. Omdat er zoveel mensen zijn die dingen alleen maar doen omdat ze het andere zien doen, gaat er zoveel onzin rond in de paarden wereld

Anoniem

Re: Hoe laten wennen aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:25

Ik zag in je profiel dat je je pony nog maar kort hebt. Als het dekenloos je niet bevalt door bijvoorbeeld te dikke vacht of om andere redenen dan zou ik wel aan dekens beginnen. Bevalt het wel erg goed zonder dekens en doet je pony het 'er goed op' dan zou ik het zo houden als het is.

Als je wel aan dekens begint, dan zou ik nu nog wachten en er pas eind van de zomer mee beginnen (eerst met een zomerdek en naarmate het kouder wordt steeds dikker inpakken). Als je nu al wel een dek op wilt leggen zou ik wel goed op letten dat je pony het niet te warm krijgt.

Silence

Re: Hoe laten wennen aan deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 11:04

Dank jullie wel.
Ik zou het zeker niet doen omdat andere dat ook doen, maar ik hoorde dat het beter was voor de paarden.
Aangezien ik geen ervaring had met dekens stelde ik dus mijn vraag hier op bokt.
Ik vind het zelf één van de stomste dingen die je kunt doen:
iets doen omdat een ander dat ook doet. Ieder paardje is per slot van rekening anders toch.