Jullie ervaring met Vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

Jullie ervaring met Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 21:27

Ik wil mijn pony volgend jaar op Vlas zetten
maar wat is jullie ervaring de ene zegt allen de drole eruit de andere zegt de drolle en de nate pleken
mijn pony heeft een stal van 3 bij 3,5
dus er is mij gezegt dat ik met 5 a 6 ballen moet begine

En strooie jullie het over op land ?

stabik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:32

wij zetten de pony's niet op vlas aangezien onze welsh dampig is en er zitten een soort van weerhaakjes in het vlas die in haar longen blijven hangen, ze gaat er ontzettend van hoesten namelijk.. ze staat op zaagsel en in een buitenbox, de rest staan in de binnenstal gewoon op stro.

Steff_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:42

Beau staat op vlas en stro! Ik vind vlas erg fijn. Ik haal elke dag de drollen en natte plekken eruit.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:45

mijn paarden staan ook op vlas. haal iedere dag de drollen eruit, 1x in de week de natte plekken en doe er dan een nieuw pak bij. eens in de zoveel tijd haal ik hem helemaal leeg. iedere dag hark ik hem ook weer recht. voor een stal van 3 bij 3,5 is idd 5 tot 6 pakken goed om mee te beginnen.
ik vind het ideaal spul en het is niet zo snel nat, zaagsel is niet goed voor de hoeven.

Imker

Re: Jullie ervaring met Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:56

Mijn paarden staan er ook op. Ze staan op rubberen staltegels met daar overheen een flinke laag vlas.
Iedere dag gaan de mestballen eruit, eens per week haal ik de natte plekken eruit. Eéns per 3 weken haal ik heel de stal leeg en gaat er een verse laag in.

Mijn mesthoop is bij de buren, normaliter werd deze 2x per jaar over het maisland van de buren uitgespreid, maar aangezien ik deze dit jaar mag inzaaien, moet ik nog iets anders verzinnen. Misschien doe ik het nu ook nog wel, maar dan in het voor- en najaar licht uitspreiden als bemesting op het gras.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 21:58

En hoeland duurt het een beedje voor dat vlas is ingetroken in het land ?
na horen zeggen zal dit sneler gaan als strooi ?

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:00

Ik vind het zelf niet echt fantastisch, ik ben nu hij tijdelijk op vlas staat veel langer bezig met uitmesten als voorheen.
(op de een of andere manier krijgt mijn paard het voor elkaar de mest te versnipperen door het vlas heen..)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:02

Auky, hoe vaak mest jij dan uit? Misschien ben ik extreem, maar ik mest iedere morgen uit als de paarden buiten staan. 's Avonds voordat ik naar bed ga, voer ik nog een keer voor de nacht en dan haal ik met de mestboy nog even de drolletjes van de avond eruit.

Het vlas verteert veel sneller als stro, na 6 weken is het geheel vergaan.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:09

Mijn paard heeft er een poosje op gestaan. Beviel goed, veel beter dan bijv. hennep.
Ik begon met 3 pakken. Echt minimaal 1 x per dag de mest eruit halen, het beste is gewoon eerst met een vork en daarna gewoon met een hand(schoen). Voora niet in de vaste laag gaan prikken, alleen wat erop ligt aan mest, weghalen! Het moet wel een beetje een koek worden. Ik deed er elke 3 of 4 dagen een half pakje bij in. De onderlaag kon het bij mij 2 a 2 1/2 maand volhouden, dan begon hij te soppen en moest hij eruit.

Voordelen:
het is minder stoffig dan stro, dus beter voor allergie-paarden
het is ook goed voor de hoeven (itt krullen)
het composteert echt snel
het is niet veel werk om bij te houden.

nadelen;
het is wat duurder
je moet echt een zeepsopje ofzo over een nieuwe laag uitspuiten. als ze het gaan eten, kunnen ze er een hele nare verstoppingskoliek van krijgen.
ik vind het wat ongezelliger dan stro, maar het scheelt als je wat stro om te knabbelen geeft.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 11-03-06 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:11

imker schreef:
Auky, hoe vaak mest jij dan uit? Misschien ben ik extreem, maar ik mest iedere morgen uit als de paarden buiten staan. 's Avonds voordat ik naar bed ga, voer ik nog een keer voor de nacht en dan haal ik met de mestboy nog even de drolletjes van de avond eruit.

Het vlas verteert veel sneller als stro, na 6 weken is het geheel vergaan.

Een keer per dag (kan helaas niet vaker).

IceBabY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:13

Mijn verzorgpony staat op vlas. Ik vind het heel makkelijk met uitmesten enzo. Alleen ik haal elke dag de drolletjes eruit en het natte

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 22:14

beantsje ik spuit er altijd een laag azijn over heen ( het stroo nu dan ) en dat werkt pirma )

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:17

Citaat:
Beau staat op vlas en stro! Ik vind vlas erg fijn. Ik haal elke dag de drollen en natte plekken eruit.

Wat moet ik me hier bij voorstellen? Vlas en stro?

Citaat:
beantsje ik spuit er altijd een laag azijn over heen ( het stroo nu dan ) en dat werkt pirma )

Eten ze het bij ons nog op, ze krijgen elke dag (appel)azijn door hun voer dus dat weerhoud ze niet..............

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 22:24

Tavanta die van mij de dat ook maar ik heb er dus eerst magie en azijn in gedaan en nu alleen azijn die van mij eet ook geen appel azijn dus dat scheelt

denk dat ze bedoelt dat er ook een plakje stro door de stal gaat om te knabelen dat wil ik ook gaan doen

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:45

Tavanta schreef:
Citaat:

Wat moet ik me hier bij voorstellen? Vlas en stro?

Citaat:

Eten ze het bij ons nog op, ze krijgen elke dag (appel)azijn door hun voer dus dat weerhoud ze niet..............

Vlas als onderlaag, en daarover stro zodat hij wat te knabbelen heeft

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:34

Ik herken het probleem van Auky. Onze paarden staan ook op vlas. De één houdt de boel netjes, maar de ander versnippert haar drollen zo erg dat het een grote bende wordt. Ik heb nu een soort paardenmatras liggen en daaromheen strooi ik vlas. Verder een plakje stro voor het knabbelen en de gezelligheid. Het matras veeg ik gemakkelijk schoon, zodat er altijd een deel van de stal schoon is. Het vlas kan ik niet "oppotten" omdat het gewoon te vies is. Het meeste moet ik er elke dag weer uitscheppen. Bij een schoon paard werkt vlas super, maar bij een vies paard valt het wat tegen. Stro is in ons geval ook geen optie, omdat ze haar hele stal leeg eet. Het voordeel van vlas is wel dat je mestvaalt echt veel kleiner is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:33

beantsje: 1 van jou nadelen klopt voor mij niet ik ben met vlas namelijk goedkoper uit dan met stro! Dat ligt er denk ik geheel aan hoe het paard op stro staat: eet hij/ zij veel stro of weinig, is hij/ zij erg vuil in het stro? dan kost het dus meer stro en ben je al sneller goedkoop uit met vlas!

Ik vind het vlas ideaal gewoon! de eerste keer dat [paard] erop stond was het helemaal niks, maar ik heb ze er nu weer op staan en het bevalt super!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:39

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:45

Bij ons staan ze ook op vlas, werkt erg goed maar dan moet je wel een flinke laag in de box gooien zodat de onderste 10cm niet doorwoelt wordt als het paard rondloopt, dus ongeveer 30cm. Groot nadeel van vlas vind ik wel dat het erg glad is als het nog helemaal schoon is, ontstuimige paarden willen er weleens op uitglijden. Ook geeft vlas vrij veel stof maar dat los ik altijd op door de paarden naar buiten te doen en dan de boxen schoon te maken, ze komen dan pas weer binnen als het stof gezakt is.
Ik haal iedere dag de drollen en de natte plekken eruit, je moet dan de bovenlaag opzij schuiven totdat je onderin de natte plekken vind.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:50

Het probleem van vieze paarden is hier ook al erg, die staan dan nu ook op stro want er is geen beginnen aan, ze stampen alles door elkaar heen en er is geen heel keuteltje meer te vinden. Daar moest dan ook iedere week alles uit en weer nieuwe in, en dan kost het een hoop geld! Die staan dus nu op stro en dat bevalt heel goed, scheelt ook tijd met uitmesten omdat ik iedere dag alleen de drollen eruit haal die 'voor het oprapen liggen' en er dan een paar plakken schoon stro overheen gooi.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 08:11

Anique_Vaandrig die ha ik gelzen maar daar staat nietecht voor en na delen en hoe het paard voor eerst regeerd
en hoelang het zicht baar blijft als je het op land gooit ?

Isabella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 08:25

bij ons staan ze ook op vlas.(verzorgpony's)

voordelen vind ik:
het is veel besparender dan stro
je hoeft niet zo heel veel erin te doen(niet iedere dag 1 baal ofzo)

nadelen: sommige mestballen blijven een beetje zitten waardoor je iets langer tijd nodig hebt.
en je hebt er wel last van als je het net er goed inlegt een paard er helenmaal zich in gaat zitten wurmen(alles weer door elkaar)
onze verzorgsters(o.a. ik) noemen het'flash' 1 iemand is er mee begonnen en sinds toen zijn wij er mee begonen.
onze paarden hoesten er ook niet van ofzo maar bij ons mogen ze in en uit de stal lopen.
en we leggen in iedere stal 1 plak hooi en dan op nog wat çentrale' plekken dus ze hebben geen last van het hoesten.

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:24

Mijn paarden staan sindskort ook op vlas; ik moet wel zeggen dat het er niet echt schoon uit blijft zien (niet zo "wit" als het is als je het erin gooit) terwijl ik toch écht elke dag uitmest. Verder vind ik het wel fijn spul hoor, ik kan er prima mee

Isabella_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:26

ja dat is wel zo maar voor de rest nee...

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:03

Mijn pony staat ook op vlas. Supér.
Weinig troep, makkelijk mesten, verteert makkelijk (bij ons hoeft de mest dus ook niet afgevoerd te worden, wat met stro wss wel zou moeten)