brok voor energie of maagvulling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

brok voor energie of maagvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 19:23

Mijn paard waar ik 3 a 4x per week recreatief rijdt. Krijgt onbeperkt hooi en 2 kilo basisbrok per dag. Ze haalt genoeg energie uit haar brok. Nu is ze wat schaal en willen ze op stal meer brok gaan voeren.
Maar is dat wel verstandig? Ze haalt genoeg energie uit haar brok.

Nu ben ik met deze vraag ook naar de voerhandel geweest. En die raadde mij aan om de brok zo te laten. En dan een halve lucerne brok bij te voeren. Aangezien ze voller moet worden maar niet echt energie nodig heeft.

Nou vind mijn staleigenaar het totale onzin. Om ander voer erbij te voeren om haar dikker te laten worden. En hij vind dat ze minstens 4 kilo per dag nodig heeft. En om mij tegemoet te komen wil hij haar niet minder dan 3 kilo voeren.

Ik wil het beste voor miijn paard. Maar ik hoor zoveel andere dingen. En heb zelf ook ergens gelezen dat als een paard goed kwaliteit/ gras en een mineraalsteen heeft voldoende voedingsstoffen eruit haalt.

Dat ik nu even niet meer weet.
Wie zou me kunnen helpen?

Anoniem

Re: brok voor energie of maagvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:02

Mijn advies is: meer hooi (liefst onbeperkt) en minder brokken.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:08

het paard krijgt al onbeperkt hooi.

ik zou zeker niet meer brok geven. is voldoende zo. je zou slobber erbij kunnen voeren, vind ik een goede dikmaker

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:10

maisbrokken (van hartog geloof ik) is ook een dikmaker.
lucerne doe ik ook al - volgens de paarden is dat lekker spul

geen brok erbij doen...

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:12

ik zou het brok lekker zo laten, dat is geen dikmaker namelijk. En onbeperkt hooi of een plak extra geven

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:13

Hoe hoog is het paard ,voor ras, en hoe lang rijd je per keer?

Als onze paarden wat magerder worden geven we ze meestal maar een heel klein beetje(1/2schep extra) krachtvoer erbij of iets extra's (brood, wortels enz.)Misschien kun je wat maismeel, bietenpulp of luzerne bijvoeren daar worden ze meestal ook wel wat dikker.

Vind het onverstandig om van 2kg gelijk 4kg te gaan geven omdat het verstoringen in het verteringsstelsel kan veroorzaken. Ligt natuurlijk ook wel een beetje aan het ras en de hoogte van je paard hoeveel krachtvoer je paard nodig heeft. Ik heb zelf een paard van 1.63m, toen ik 3/4x in de week reed kreeg ze 2kg per dag, in de zomer dan wat minder (1 kg) omdat ze bij ons lang in de wei staat en erg snel dik wordt. ik voer zelf veel ruwvoer als ze het niet meer op kunnen laten ze het wel staan en ze worden er toch niet dikker van.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 21:17

Het is een merrie van rond de 16 jaar en 1.65 hoog. Die ik 3 a 4 per week rij. En dan ongeveer driekwartier. Echt alleen mar basiswerk. Stap draf galop voltes gebroken lijnen. Meer niet.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:40

Staat de merrie ook op de wei? Als het gras weer goed begint te groeien zal ze ook wel weer voller worden van het gras. Ik zou de brok ook houden zoals hij is of heel licht wat opbouwen. Evt. wat zonnebloemolie erover of zemelen met maismeel of bietenpulp bijvoeren, daar worden ze ook voller van.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:02

Ik zou eens kijken naar de brok die ze krijgt.
Anouar kreeg altijd bergen voer, hij haalde er opzich genoeg energie uit, maar werd wel steeds dunner.
Op advies van de voederhandel zijn we ander voer gaan geven.
Nu krijgt hij veel minderkrachtvoer dan eerst (bijna 2 scheppen minder), hij heet voldoende energie en valt helemaal niet meer af. En het is nog goed voor de portemonee ook
Hier zou ik eerst eens naar kijken voor je met mais en olie enzo gaat rommelen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:08

Heb je er al eens een tandarts naar laten kijken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 01:24

wat is onbeperkt hooi?
hoeveel is dat dan, en zeer zeker, hoe is de kwaliteit......

tuurlijk word een paard wel wat dikker als je extra brok gaat voeren,maar wil wel wedden dat ie er ook heeeeel wat vervelender en energieker van gaat worden.

als een dier zonder reden ineens afvalt moet je eerst gaan kijken of er medisch niet iets mis is.
zo valt de mijne steevast na elke winter kilo's af omdat hij gaat verharen, kost hem extra energie dus krijgt hij dan ook extra hooi zodat hij weer bijtrekt, geef ik meer hooi dan teken ik mijn eigen doodvonnis omdat het dan een draakje word

ga eerst deze lijst es na:

zijn de tanden wel oke? haken en scheve gebitten zorgen voor slecht kauwen-slecht verteren dus vallen ze af.
ontworm je wel op tijd en met de goede wormenkuur?
heb je kans dat je dier veel zand naar binnen krijgt?--zo ja, dan via een supplement dit af laten voeren.

je verteld dat je basiswerk doet dus zou die 2 kilo inderdaad ruim voldoende moeten zijn.....

veel paarden hebben dit aan t eidne van de winter, toch nog meer hooi van goed kwaliteit bij gaan geven,eventueel wat kuil( de echte paardekuil he, geen koeiekuil)

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 11:20

Ik heb haar net twee maanden. Ik heb heel erg goed contact met de oude eigenaar. Heb d'r wel via een handelaar gekocht en daar is ze heel erg afgevallen. Ze is nu al een stuk voller dan ik haar kocht. Maar nog steeds aan de magere kant. De oude eigenaar vertelde mij dat ze bij hem ook 2 kilo basisbrok krijgt. En verder veel tussendoortjes. Dat krijgt ze hier ook wortels en wat meusli voor naar het rijden.
Ze krijgt s'morgens een hooiruif vol met goede kwaliteit hooi. Als ik s'avonds voor het slapen ga ga kijken heeft ze nog zeker 1/4 over. En s'morgens is het dan ook op. En krijgt ze nieuw.
Ze staat nog niet op het land maar dat zal ook veranderen als het weer beter weer word. Ze staat nu dus voornamleijk op stal met onbeperkt hooi. En komt er zo'n 2 uur uit als ik er ben.
Toen ik haar kocht heb ik haar ook op advies van de dierenarts even heel goed ontwormd.
Ze is 2 weken geleden naar de tandarts geweest en ze had behoorlijk wat haken. Die zijn netjes bijgeveild.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:25

het heeft tijd nodig voor ze bijtrekt, dat ze nog wat mager was kwam ws. door de haken, het gebit is nog maar 2 weken geleden behandeld dus het kan een maand of wat duren voor ze wat voller wordt. verder krijgt ze verder genoeg.
mocht ze over een paar maanden nog steeds aan de magere kant zijn, dan kun je maismeel geven.
maar ik denk dat ze nu genoeg krijgt (ze krijgt ook nog muesli zag ik, dat is ook krachtvoer, ze krijgt dus flink wat krachtvoer!)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 11:31

Ik heb even twee foto's opgezocht.

Afbeelding
Zo was ze. Ook niet de dikste. Mag hier ook nog wel wat meer vlees op.

Afbeelding
Afbeelding
En zo is ze nu.

Meusli krijgt ze voor het lekkere. Ongeveer 1/4 tot 1/2 schep. Ligt eraan wat ze gedaan heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 12:59

gewoon zo blijven voeren hoor, t duurt nou eenmaal een tijdje voor je ziet dat ze wat aankomen.

op de laatste foto kun je wel al duidelijk verschil zien, ik vind haar trouwens helemaal niet schraal lijken.
ik vind haar wel mooi, als je kijkt naar haar hals en de rest van het lichaam vind ik eigenlijk niet eens dat er nog zo ontzettend veel bij hoeft( maar ja da's mijn mening hoor, een ander kan natuurlijk altijd anders vinden he)

ze is 16 he? zie je wel vaker op die leeftijd, misschien een vitamine kuurtje erbij voor de zekerheid?
welke je moet nemen zou ik niet weten, er is zo ontzettend veel op dat gebied

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 13:36

Aangezien je haar niet zo lang hebt, zou ik er even een goeie ontwormingskuur in stoppen.

Ook even navragen bij de leverancier of ze niet onlangs de samenstelling van het voer hebben aangepast, zonder het bekend te maken. Stap desnoods over naar een andere basisbrok of een muesli waar ongeveer evenveel energie in zit, maar meer ruwe vezels.

Edit: wat voor soort hooi krijgt ze?

Ik zou opvolgen wat je voerhandel je aanraadt, een goede eiwitarme muesli bijvoeren of wat lucerne.

IMO is ze trouwens nog steeds iets te schraal, gezien haar hals, de rest van haar lijf is dun, maar niet té.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 15:01

Ontwormd heb ik gedaan op advies van de dierenarts.
Ze krijgt wat stengeligerhooi. Ruikt goed en ziet er goed uit. Wat er allemaal inzit weet ik niet.
Ze lijkt inderdaad niet schraal maar je kan de ribben nog wel goed zien en voelen.

Esgaroth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:32

Ik vind jouw paard precies goed. 80% van alle paarden in NL zijn onderhand te dik. Ik zou er niks aan doen.
En als je er al wat aan doet, geen extra brok geven. Meer ruwvoer doet meestal meer dan brok.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:43

Een paard dikker krijgen kost veel meer tijd dan ze magerder te krijgen.Als je haar pas twee maanden hebt,en ze is al dikker geworden,moet je het wat meer tijd geven.Krachtvoer,laat ik het nog maar eens zeggen,geeft energie,maar maakt ze zeker niet dikker.Maismeel is inderdaad een van de weinige dingen die echt dik maken.Maismeel moet je wel even nat maken .Je kan ook gebroken mais geven,dat is ook goed voor de tanden(neemt wel iets minder op als meel)

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:47

Als ze overdag 3/4 van haar hooi eet, en 's nachts de resterende 1/4 heeft om te eten, is dat dus eigenlijk te weinig. Een paard eet 's nachts namelijk gewoon door (en misschien nog wel meer dan overdag omdat het 's nachts zo rustig is).
Het lijkt me een goed idee als je de hooiruif 's avonds opnieuw bijvult.
Vorige winter werd mijn merrie ook dunner. Ik gaf haar (ook op advies van de stalhouder: en omdat het mijn eerste winter was met mijn nieuwe paard volgde ik uit onzekerheid dat advies op!) steeds meer krachtvoer, maar het maakte niets uit.
Deze winter krijgt ze onbeperkt goed hooi. Daarnaast krijgt ze geen krachtvoer meer: enkel vitamine/mineralensupplement, ong. 2 kilo luzerne (voor een paard van 1m33) en een scheutje lijnzaadolie.
Niet dat jij nu precies hetzelfde moet voeren hoor (hoewel ik luzerne echt een fantastisch product vind) maar meer om aan te geven dat meer krachtvoer geven dus NIET de oplossing is.
Vorige winter kreeg ik ook veel te horen: ach, dat is wel normaal op die leeftijd.
Ze is nu 20 en met deze voeding ziet ze er ook in de winter fantastisch uit!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:55

Hoe ziet de mest er uit ??

Als die aan de dunne kant is kan de doorvoer door de darmen te snel gaan en blijft er dus te weinig voedingsstoffen achter om volledig aan de vitaminen/mineralen behoefte te voorzien.

Dan kun je voeren tot je arm bent, maar aankomen zal ze niet.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 19:05

Dat vind ik een hele goede sugarmiss. Ze is de laatste 2 dagen een beetje aan de diarree. En dacht dat het zou komen door dat er een nieuwe baal open gemaakt is. Zal dat eens goed in de gaten houden.
Ik heb niet de mogelijkheid om haar meer hooi te geven(ik sta op een pensioenstal met zo'n 80 paarden) Ze moet 24 uur doen met een goed gevulde hooiruif. 9 uur voordat ie bijgevult word heeft ze nog 1/4 over.
En ik vind overdag ook nog plukken hooi door het vlas. Ik denk daarom dat ze wel genoeg zou hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:17

Er kan een beetje schimmel in de baal zitten waar je paard op reageert, maar ook kan de suikergraad te hoog zijn. Dat kan van baal tot baal erg verschillen.
Niet alle paarden kunnen dit even makkelijk verwerken.

Ik heb ook een paard wat gevoelig is voor een te hoge suikergraad en geef dan idd een kilo grasbrok ter compensatie. Niet dat ze er dikker van wordt, maar het vertraagd de doorvoer en neemt meer vocht op uit de darmen.

Lees over suiker een op www.paardnatuurlijk.nl, daar staat een goed artikel.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:20

Ja zeker goed sugarmiss. Ik zou het even door de dierenarts laten onderzoeken. Liever dat ie voor niks komt, dan dat je paard wel iets met z'n darmen heeft.
Op de foto's ziet ie er prima uit! Echt beter kan het niet. Ik zou willen dat ik ze vaker zo zag. 4 kilo per dag is véél te veel, daar zou ze helemaal problemen van kunnen krijgen.
gewoon zo houden en ff de dierenarts laten komen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:24

@Martine1232: ik weet uit ervaring dat een DA maar moeilijk iets kan met die klachten. Het heeft mij iig al aardig wat geld gekost zonder dat het paard er beter van werd.

Een zak grasbrok kost ongeveer Euro 6 en het resultaat merk je na een dag of 2.