Spelen met het bit ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Spelen met het bit ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 17:45

Hallo Allemaal ..

Ik zal het toch maar even vragen ..

Ik merk de laatste tijd dat mijn paard met haar bit gaat liggen klieren ..
Zo ook vandaag ..
Ik liep naar de bak en deed mn cap op, zij stond naast me en rekte heel haar nek uit en deed haar mond open ..
Toen ging ze helemaal terug met haar tong tot achter in haar mond ..
Ze kreeg haar tong alleen niet over het bit heen ..

Ook tijdens het instappen liep ze heel de tijd te schudden met haar hoofd en haar mond open te doen ..
Alsof ze haar tong over het bit wilde doen ..
Toen ik eenmaal de teugles oppakte probeerde ze het nog 2 maal ..
Maar na een paar keer een klein tikje gegeven te hbben stopte ze ermee ..

Ze heeft tijdens het rijden wel regelmatig haar mond open en gaat dan lekker hangen op mn handen ..
Ik heb dit maar toegeschreven aan het jong zijn en nog niet volledig op eigen benen lopen ..
Maar vraag me af of dit een juiste conclusie is ..

Ze heeft wel een sperriempje om maar dan nog krijgt ze haar mond open
Wie weet wat er aan de hand is?
Zouden het haar tanden kunnen zijn ofzo?

*Sorry voor het lange verhaal ..

elmiran

Re: Spelen met het bit ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:20

Ik zou zeker even een paardentandarts ernaar laten kijken. Mijn paard was ook heel onrustig met haar hoofd, ze was toen pas net een weekje onder het zadel maar heb toch voor de zekerheid de tandarts laten komen en die heeft de haken eraf geveild daarna was het gelijk een stuk minder en schudde ze niet meer met haar hoofd als ze op de volte moest.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:28

Ik zou inderdaad ook naar haar tanden kijken, en ook naar het bit zelf. Was je het altijd wel goed af ? Als er nog stukjes oud hooi ofzo aan zit doet dit vaak ook pijn.
Doe je ook veel afwisselende dingen met haar ? Het kan ook zijn dat je paard zich verveelt en zelf spelletjes gaat zoeken, bijvoorbeeld met haar bit. Wat voor een bit heb je ? Paarden lopen op sommige bitten gewoon minder fijn, omdat het ze misschien pijn doet. Als je een enkelgebroken trensje hebt, en je zit met je handen (onbewust) wat onrustig, werkt het bit als een notenkraker op de tong, en probeert ze haar tong weg te trekken. Dit kan ook gebeuren met een dubbelgebroken bit, alleen is de notenkraker-werking wel een stuk minder.

Oftewel, het lijkt erop dat ze
of pijn heeft --> bit en tanden controleren
of zich verveelt --> zorgen voor meer afwisseling

Succes !

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 21:40

Het bit is een watertrensje enkel gebroken ..
Ik was het na het rijden altijd goed af en haal de harde stukjes er met een scheursponsje vanaf ..
Afwisseling heeft ze naar mijn idee ook genoeg ..
We rijden 1 keer in de 2 weken buiten, dressuren, longeren, losgooien en balkjes lopen ..

Ze doet het vooral als ze het bit net inheeft .. Dus als ik het hoofdstel omdoe gaat de mond open en de otng naar achter in de mond .. En vlak voor ik opstijg..
Dus na het losgooien (kan wegens herstel operatie nog niet meteen erop )

Wat voor bit zou een minder "notenkrakerig" effect hebben? Een bit met zon plat stuk in het midden? (Hoe heten die dingen )

Iemand daar een verklaring voor?