Ezel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bientje

Ezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 15:19

heyhey

Mijn oom heeft een paar dagen geleden voor zijn 50e verjaardag een ezel gekregen. Die ezel staat op een weitje voor zijn huis. Het is een 6 jarige mannetje. Ik weet wel wat van paarden maar niet van ezels En ik heb weleens mensen op bokt gezien die een ezel hebben,dus nu heb een ik een paar vragen aan mensen die ook een ezel hebben.
Moet een ezel bekapt worden ?
Moet hij ontwormt worden net als een paard?
Hij staat op een weitje met veel gras, hij heeft een inloopstal waar stro op de grond ligt en hooi om te eten, en krijgt van die grote wortels bij gevoerd. Heeft hij dan nog brok nodig ? ( nee toch ? )

alvast bedankt groetjes , bienn

bren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:24

zoiezo hoort een ezel (net zoals paarden) met soorgenoten
te lopen.
ezels moeten ook bekapt en onwormd worden.
bij ons krijgen ze swinters wel biks bijgevoerd maar zomers,
niets(is er voldoende gras)

Fredt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:25

Een ezel kan je geloof ik zien als een soort paard.
Ze behoeven dezelfde verzorging. Ik heb alleen wel eens gehoord dat je ezels en paarden niet bij elkaar moet zetten omdat ezels parasieten of iets over kunnen dragen waar paarden gevoelig voor zijn .

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:43

Inderdaad heeft een ezel ongeveer dezelfde verzorging nodig als een paard voor zover ik weet. En ook ik vind dat een ezel met soortgenootjes hoort te lopen eigenlijk.

Ik heb ook wel eens gehoord dat ezels en paarden beter niet samen kunnen lopen, maar weet niet zo goed waarom.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:54

Een ezel kan longworm hebben,wat voor de ezel niet zo erg is maar voor een paard of pony wel.Verder moet je een ezel hetzelfde behandelen als een pony.Dus wormkuren,hoefsmid,bix,enz enz.(de bix ind. niet als ze zomers op het gras staan)Je kunt er ook gewoon mee rijden,alleen zijn ze over het algemeen koppiger dan een pony.Willen ze iets niet......dan willen ze ook echt niet!Ik heb er zelf twee gehad ,maar de buurt werd een tikkie gek van het balken s'nachts.Ik heb ze weggegeven aan een kinderboerderij voor geestelijk gehandicapten,waar ze het heel goed hebben.(niet dat je oom dat moet doen hoor)Succes met je ezeltje!

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:18

een ezel en paard kunnen niet bij elkaar doordat ezels vlooien hebben zij kunnen daar tegen en paarden niet die gaan zich schuren en bijten

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:27

hannatjuh schreef:
een ezel en paard kunnen niet bij elkaar doordat ezels vlooien hebben zij kunnen daar tegen en paarden niet die gaan zich schuren en bijten

Hier staat ook een ezel bij de pony's wat al 15 jaar goed gaat.
Het gaat voornamelijk om wormen waarom mensen ze liever niet bij elkaar zetten.

Maar een ezel moet inderdaad bekapt worden, ontwormd etc. Eigenlijk net zoals bij een paard.
Kijk uit met teveel vers gras, veel worden snel te dik of worden bevangen.
En geef hem af en toe eens een plak stro, bix is inprecipe niet nodig zolang ie (als er weinig gras is) gewoon hooi krijgt bijgevoerd.
En zet hem aub met een soortgenoot, een paard zet je ook niet alleen en dat is hetzelfde met ezels. Hier in de wei staan de shetlander en de ezel altijd flink met elkaar te stoeien en door de wei te rennen (allebei 20 jaar ong) echt een heel leuk gezicht.

bientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 09:35

oke bedankt voor jullie tips ! mijn oom was al van plan er eentje bij te halen ( ezel) omdat hij ook gehoord had dat het beter voor een ezel was !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:39

Fredt schreef:
Een ezel kan je geloof ik zien als een soort paard.
Ze behoeven dezelfde verzorging. Ik heb alleen wel eens gehoord dat je ezels en paarden niet bij elkaar moet zetten omdat ezels parasieten of iets over kunnen dragen waar paarden gevoelig voor zijn .

Dit is allang achterhaald, tenzij paarden niet goed ontwormt worden.

Verder een andere ezel/paard zou fijn zijn en een ezel moet bekapt worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 10:05

ezels kunnne idd longworm bij zich dragen waar paardne niet tegen kunnen, maar bij ene goede ontworming van beide is er geen probleem

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:03

Ezels kunnen,net als paarden geen vlooien krijgen.En als een paard of pony een keer longworm heeft,wordt het een heel moeilijk verhaal.Een tweede ezel erbij is erg leuk,maar dan moet je wel weten dat je ze niet zomaar uit elkaar kunt halen.Een ezel hecht zich erg snel aan een metgezel(dat is tenminste mijn ervaring)

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:44

elinax21 schreef:
ezels kunnne idd longworm bij zich dragen waar paardne niet tegen kunnen, maar bij ene goede ontworming van beide is er geen probleem

Hier sluit ik me bij aan. het zou persoonlijk niet mijn voorkeur hebben om mijn paard bij een ezel van iemand anders te zetten. Je kan dan niet zeker weten of de ezel inderdaad goed word ontwormd

bren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:16

idd als ze beide maar goed onwormd worden,
wij hebben op mn werk(kinderboerderij voor verstand. gehandicapten)
2 ezels merries samen met 2 shets ruinen staan,gaat hardstikke goed
samen.ze racen soms met z'n vieren over het land.