Gevoelige platte zolen, lage versenen, welke hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyona

Gevoelige platte zolen, lage versenen, welke hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 15:16

De lopende topics over hoefschoenen heb ik gelezen, maar ik kom geen antwoord op mijn vraag tegen. Mijn paard is sinds augustus van de ijzers en loopt beter dan toen. Hij durft veel meer te lopen, glijdt niet meer uit en raakt geen ijzers meer kwijt (dit kwam nl. regelmatig voor). Hij heeft nu mooie hoeven en er zit geen haakje of raggeltje aan; terwijl hij met ijzers echt brokkelvoeten had. Kortom, ik wil het het liefst zo houden. Probleem is wel dat hij gevoelige zolen heeft. Op een paar plekken merk je dat het veert als je erop duwt. Volgens de smid zijn zijn zolen dus erg dun. Hij denkt dat dit niet beter wordt; een andere smid verwacht dat het nog wel wat dikker kan worden. Dus ervaringen op dit gebied zijn ook welkom!

Hij heeft vrij platte voeten; dit is overigens al een stuk verbeterd sinds hij blootvoets staat. Met ijzers leek het wel of alleen de teen groeide en stond hij na 4 weken al echt plat. Hij had toen ook duidelijk ondergeschoven versenen (als de ijzers eraf gehaald waren, zag je dat ze omgekruld waren). Dat proces heeft zich al aardig hersteld.
Ik wil in het voorjaar/zomer toch wat meer buitenrijden en ben me daarom aan het oriënteren in hoefschoenen. Hebben jullie een idee welk merk schoenen het meest geschikt is voor platte voeten en lage versenen? Lees nu wel eens dat bij sommige merken de schoenen snel schuren op de hoefballen (dat lijkt mij in zijn geval niet handig).

Bedankt voor de tips!
Kyona

Crissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:07

De merrie van een vriendin van mij heeft het ook en zij heeft ook interesse in hoefschoenen. Dus ga dit topic voor haar in de gaten houden.

ikke

Re: Gevoelige platte zolen, lage versenen, welke hoefschoene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:50

Begin maar met een andere smid, eentje die weet waar het over gaat en niet zo'n stuk brandhout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:55

De hoefschoenen van Smit worden op maat gemaakt. Je kunt daar met je paard naar toe gaan om de gipsafdrukken te laten maken of je kunt één van zijn medewerkers (natuurlijk bekappers) bij je paard laten komen. Van de gipsafdrukken worden vervolgens mallen gemaakt en vervolgens worden de schoenen gemaakt. Helemaal naar de pasvorm van iedere hoef!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:00

Hoefschoenen, leuk en aardig, maar een voet is nooit lang hetzelfde.Hij blijft groeien ,dus loopt hij 9 van de 10 keer met te kleine schoenen.
Kijk eens op www.hoofcomplete.com
Is een goeie smid en heeft ervaring met gevoelige of platte voeten,je kunt haar altijd om advies vragen.Het is een leuke meid.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 09:06

Ikke, waar slaat dat op?
Ben 6 weken terug nog in Bodegraven geweest en daar kundig advies gehad van en de dierenarts + orthopedisch hoefsmid.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 09:35

Ik heb zelf de easyboots. Die zijn laag, zodat ze niet tegen de hoefballen aankomen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 10:56

De hoefsmid die in Bodegraven werkt is echt heel goed hoor! Zelf heb ik trouwens de Easyboots. Marquis zou ik je niet aanraden omdat die juist bij de hoefballen extra problemen kunnen geven. Je moet het gebruik bij Marquis ook opbouwen en bij de Easyboots hoeft dat niet. De Easyboots vallen ook vrij laag over de hoef heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:26

gootje12 schreef:
Hoefschoenen, leuk en aardig, maar een voet is nooit lang hetzelfde.Hij blijft groeien ,dus loopt hij 9 van de 10 keer met te kleine schoenen.

Om dit te voorkomen, is het wel de bedoeling dat je òf zelf de hoeven regelmatig bijhoudt (raspen) òf regelmatig(er) een bekapper laat komen. Op die manier kunnen de schoenen jarenlang mee.

juudje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:32

de eigenaar van de paarden waar ik mee rijd,
heeft een nieuw soort ijzer ontwikkeld. van rubber/plastic. die je eronder plakt.

1 merrie op stal had ook last van de gewone ijzers. maar hier loopt ze veel beter op.

onze hoefsmid heeft het nu ook in gebruik

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 18:29

Juudje86, verliezen ze die plakijzers niet snel? Kunnen ze ermee in de wei staan?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:10

En nu even on topic: Het probleem wat je beschrijft is precies hetzelfde als waar ik een aantal jaar geleden tegen aan liep.
Ik gebruik nu alleen buiten hoefschoenen, daarbij heb ik gekeken naar "wat wil ik precies gaan doen" Want ik maak veel buitenritten van toen gemiddeld 6 uur, door modder, water, duinzand, over straat, puinwegen noem maar op. Ik wilde dat Frits er goed mee overweg zou kunnen en ze ook goed aan en uit te trekken waren. De zool moest dik genoeg zijn om zijn zolen te beschermen en blijven te beschermen als ze wat ouder werden.
Na een boel vergelijkingen heb ik gekozen voor Marquis schoenen. Ik heb Rijssen wel overwogen maar die kwam toen nog niet aan huis passen en een trailer heb ik niet dus dat werd om praktische redenen te onhandig.
Marquis omdat onderdelen los verkrijgbaar zijn en door mijzelf te monteren. Ze zijn eenvoudig schoon te houden en Frits liep er zo op weg.
Het uit en aan doen was in het begin een hele klus maar nu zijn we het gewend, dus Frits weet precies dat hij er in moet gaan staan en even zijn gewicht op moet zetten zodat ik kan zien of ze goed zitten en ik ben er een heel stuk vlugger in geworden. De service van Marquis vind ik super goed en dat is ook fijn.
Nadeel; dit waren dus wel de duurste schoenen die er waren.

Heeft jouw paard er vier nodig of maar twee, de meeste mensen gebruiken alleen voor schoenen omdat de achterhoeven van nature wat meer concaaf en dus minder gevoelig zijn. Omkrullende verzenen kunnen nooit de bedoeling zijn. Merk je ook dat zijn hoeven nu na een poosje zonder ijzers breder uit zijn gaan staan? Mooi is dat he.

Ik ben inmiddels aan mijn tweede paar marquisjes en heb niet eens overwogen een ander merk te kiezen. Een tevreden klant dus. Ik vind ook dat hoefschoenen een prima alternatief zijn voor dergelijke hoefproblemen. Verder gewoon laten bekappen en na de rit schoentjes uit, dat vinden wij ook fijn na een wandeling.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:37

Nadeel blijft bij die Marquis dat je het gebruik ervan moet opbouwen en sommige paarden hebben last van de hoefballen bij Marquisschoenen. In dit geval lijkt mij dat niet zo handig.

bregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:52

Mijn paard heeft ook zeer platte hoeven maar onze hoefsmid was daar juist zeer blij mee want dan draagt hij meer gewicht over de hele hoef in plaats van de randen.
En inderdaad in het begin was hij zeer gevoelig voor alle kleine steentje maar dat is in de loop de tijd ook minder.
Ook had hij eerst enorme scheuren door dat ik hem gewoon ben blijven rijden zonder iets zijn de scheuren totaal verdwen dus ik ben zeer blij dat ik het zo heb gelaten want ook door schoenen gingen zijn hoeven kapot.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:24

Jol1 schreef:
Nadeel blijft bij die Marquis dat je het gebruik ervan moet opbouwen en sommige paarden hebben last van de hoefballen bij Marquisschoenen. In dit geval lijkt mij dat niet zo handig.

Mij is dat dus 100% meegevallen, hij liep er zo op weg. En ook hij heeft behoorlijk lage verzenen. Misschien hebben ze bij marquis wel een testpaar, kun je even uitproberen....