Wat als je geen wormenkuur geef?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noekje

Wat als je geen wormenkuur geef?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:15

Ik had even een vraagje, als je geen wormenkuur geeft wat is er dan zo slecht voor je paard? Ja hij krijgt wormen en wordt er wat magerder van, maar is het heel erg slecht voor je paard?
En ik hoorde dat je het beste elke keer een verschillende wormenkuur kan geven?

*Ja, ik geef wel een wormenkuur, maar vroeg het me gewoon af.

Bedankt!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:18

als je nooit ontwormd en je paard wel besmet wordt met wormen gaat ie er uiteindelijk gewoon aan dood als je pech hebt. Ontwormen hoort er gewoon bij; net als een hoefsmid.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:20

Wormen en 'wat magerder' is 1. Het paard zal zich ook niet echt lekker voelen.

Daarnaast hangt het ook nogal van de soort wormen af wat de verdere beschadiging is. Longen, lever, darmen, maagwand, bloedbaan kunnen beschadigd worden doordat de wormen zich daar een weg door banen.

Verder is een met wormen besmet paard een besmettingsbron voor andere paarden (vooral als ze samen op de weide lopen).

Tenslotte hoef je niet elke keer van wormenkuur te wisselen, maar toch regelmatig een wormenkuur met een andere werkzame stof is gunstig . Als je nl altijd dezelfde geeft heb je kans dat de wormen een resistentie opbouwen tegen de werkzame stof.

kekaro

Re: Wat als je geen wormenkuur geef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:21

Ik ben niet dom, ik kan gewoon heel goed acteren! laat je dat hier even zien ?!

Ziekteverschijnselen die veroorzaakt kunnen worden door parasieten:

Slechte conditie en ruige vacht met (te) lang haar, trage verharing
Verminderde eetlust of vermeerderde eetlust
Koliek (heftige buikpijnen)
Bloedarmoede (geeft bleke slijmvliezen)
Diarree (te dunne ontlasting) of een afwisseling van diarree en verstopping
Gestoorde en vertraagde groei
Ziekteverschijnselen die af en toe in verband kunnen gebracht worden met parasieten:

Kreupelheid
Inwendige bloedingen
Ontsteking van de huid
Longontstekingen, soms zomerverkoudheid genoemd

erg genoeg om even een wormenkuur te geven op z'n tijd toch

en ja verschillende wormenkuren, dan gaat het niet om het merk maar om de werkzame stof die je moet afwisselen, anders kunnen ze er min of meer imuum voor worden.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:33

Pardon kekaro? lekkere botte opmerking weer
Ik heb ook in mn eerste post gezet dat ik de wormenkuur geef, en op tijd. Maar ik wist de gevolgen niet, nee ik weet ook niet alles en daarom vraag ik het ook.

Bedankt!
Laatst bijgewerkt door noekje op 10-03-06 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:38

Je kunt idd beste elke keer een andere geven

want anders (weet niet precies meer) dan helpt het niet meer als je telkens dezelfde doet.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:14

Ik ken paarden/pony's die niet werden ontwormd, ze hebben er nooit last van gehad.. gelukkig!
Voor ik mijn pony kreeg is ze ook nooit ontwormd geweest (ze was toen 4 jaar).

De post van kekaro is misschien wel interessant voor je

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 01:16

paardje bij ons op stal was ook nooit ontwormd..
toen kreeg ie wormenkuur.
en kwamen alle wormen eruit echt zoooo'n goor gezicht die zat echt helemaal vol met wormen!

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 07:58

het was meer als grapje bedoelt hoor ts
tuurlijk weet je niet alles, ik ook niet daarom heb ik het voor de zekerheid even op google opgezocht vond het stukje in je onderschrift wel erg grappig staan, sorry ik had er even een achter moeten zetten !

maar eerlijk gezegd verbaasde het mij ook nogal wat een schade die rotbeestjes kunnen aanrichten....er word altijd wel vrij "luchtig" over gedaan.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:09

Toen ik nog werkte als DA assistente kwam ik ook vaak mensen tegen die niet ontwormen met alle gevolgen van dien die vroeg ol laat komen. Mijn DA kwam eens bij mensen die een paard met ernstige koliek hadden. Ze voelt rectaal op en heeft de hele arm vol met wormen. Het paard heeft het ook niet overleeft. Zat zo vol dat behandelen ook tot de dood zou volgen.
Dit zlefde zie je ook veel met honden en katten. We kregen zelf een pup die van staart tot oren vol zat. Die was er zo ziek van. We zijn blij dat ze het overleeft heeft en de wormen waren pas goed weg na 3 kwart jaar elke 10 dagen ontwormen. Moet je nagaan wat dat een aanslag is op dier. Dan maar liever netjes elke 2 maand ontwormen zoals het hoort.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:17

willem kreeg op demanege 1 keer per jaar een kuur en ook nog eens voor 600 kg terwijl die 800 weegt... hij heeft er gelukkig nix aan over gehouden, maar ik hou het nu goed bij. elke 3 maanden en voor 800 kg.

ik heb idd ook wel eens koliek verhalen gehoord van de wormen.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:21

je kunt het beste om de 8 weken met ivermectine ontwormen, of om de 3 maanden met equest.
je kunt als je ivermectine of equest (moxidentine ofzo) beter steeds hetzelfde gebruikenb volgens onze dierenarts.
je moet altijd wat meer geven dan wat je paard weegt. een gemiddelde kwpn'er weegt 700 kilo, terwijl de wormenkuren maar tot 600 kilo gaan...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:22

Door wormen kan ook blijvende schade ontstaan aan de darmwanden. Dit kan zelfs zo ver gaan dat voedsel niet goed meer kan worden verteerd door de darmen (en dat komt nooit meer helemaal goed).

mka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:33

In de herfst (zeg november) altijd 1 x ontwormen met een middel met de werkzame stof ivermectine erin (wegens horzellarven). Voor de rest kun je wat langere tijd (zeg 1 tot 1 1/2 jaar) hetzelfde middel geven en dan wisselen op een ander middel.
Wanneer je elke ontworming wisselt, dan heb je het risico dat de wormen een beetje resistent worden tegen alle middelen.
Wanneer je telkens maar 1 bepaald middel geeft (zeg middel A), dan worden de wormen resistent tegen middel A, maar ze "vergeten" dan om hun resistentie tegen andere middelen in stand te houden omdat ze alleen nog maar selecteren op resistentie tegen middel A.

Staat je paard zomer en winter in de weide, dan 1x in de 2 maanden ontwormen. Staat je paard voornamelijk op stal en wordt de stal regelmatig uitgemest en dus de wormeitjes verwijdert, dan kun je 1 x ontwormen dat ze naar stal gaan en dan kun je in de winter een keertje minder ontwormen.

Belangrijk is natuurlijk ook dat alle paarden op stal in hetzelfde regime vallen en het zelfde middel krijgen. Maar dat is vaak onuitvoerbaar omdat veel verschillende eigenaren verschillende theorien er op na houden.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 12:17

@kekaro Sorry vatte het anders op

Ik wist idd ook niet dat het zo ernstig kon worden, Bedankt allemaal voor de informatie!