Wie weet raad met 2-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Wie weet raad met 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 21:41

Ik hoop dat het hier goed staat, anders hoor ik het wel.
We hebben dus een 2-jarige thuis staan. Ze loopt van 8 tot 19 u buiten elke dag. Met dit weer is natuurlijk niet elke wei even droog thuis met als gevolg dat ze groeven krijgt in haar hoeven, wat ik volgends de DA om de dag moet zuiver maken en inspuiten met iets. Allemaal geen probleem maar ik vermoed dat ze er toch wel last van heeft waardoor ze haar hoeven niet geeft. Als je het been wil opnemen gaan ze er met haar volle gewicht op staan. Wanneer ze dan uiteindelijk haar voetje geeft, trekt ze hem meteen weg als je er met de krabber aan komt (ik doe dit al zo voorzichtig mogelijk). Vandaag heb ik mits hulp van mijn papa 3 hoeven toch iets of wat zuiver kunnen maken en inspuiten. De 4de ging echt niet meer; ze stampt om te raken dan. Ik vermoed dat dit is omdat ze er last van heeft want vroeger gaf ze haar benen zonder probleem. Nu weet ik niet meer wat ik moet doen. Die hoeven moeten natuurlijk verzorgt worden maar ze laat het niet toe. Als ze er daadwerkelijk last van heeft dan begrijp ik dat ze haar voetjes niet geeft dus heb ik daar geduld mee. Maar wanneer zei echt stampt om te raken, wat moet ik dan doen??? Pfff... als ze nu eens zou snappen dat het voor haar eigen goed is.
Mijn ander paardje heeft er met dit weer ook wat last van maar die geeft geen kick. Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:58

Als je paard zoveel pijn heeft lijkt me dat niet goed.
Ik kan niet helemaal uit je verhaal op maken wat je paard heeft, rotstraal?
Rotstraal komt iig niet van modder, dat komt door te weinig beweging en een vieze stal (urine)

Floress

Re: Wie weet raad met 2-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 22:16

Nee, het is geen rotstraal maar als je het niet verzorgt zou het dat misschien wel kunnen worden. Dat is nu juist mijn probleem. Haar stal is voldoende droog, wordt elke dag uitgemest. Ze staat de hele dag buiten. Men ander paardje heeft die groeven al zolang ik hem heb en behandel dat ook en is nooit iets van gekomen. Het heeft volgens mij ook wat met de hoeven zelf te maken.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:37

Loopt ze er moeilijk op? En wat bedoel je precies met groeven??

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:20

Nee, aan haar lopen is totaal niks te merken. De smid is onlangs hier geweest en als hij iets zorgwekkend had gezien, had hij het wel gezegt. Met groeven bedoel ik een spleet aan de achterkant van de hoef (onderkant) en de zijkanten van de straal die wat kapot zijn. Ik ga er de DA voor laten komen omdat ik ook niet weet of het nu echt van dat is dat ze zo reageert. Ik veronderstel dat omdat ze zo fel reageert maar ik vind het raar dat dan men ander paardje geen kick geeft. Het is in elk geval geen rotstraal. Maar zoals ik al zei, ze loopt de hele dag buiten en loopt rond te crossen dus pijn met het lopen heeft ze niet.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:44

Ik ben jou natuurlijk niet, maar ik zou kiezen voor een hoefsmid om er eens naar te kijken en advies aan te vragen ipv een veearts. Wanneer je over de kwaliteit van de hoeven praat, is een hoefsmid er natuurlijk niet voor niks.
Zelf kun je al nagaan of ze gevoelig is voor vocht aan de hoeven enz.
Je kunt ook nagaan hoe je momenteel de hoeven verzorgt en zodoende navragen of dit voldoende of juist is.
Je kunt ook denken aan de stalbodem, is stro of zaagsel beter?
Met al dit soort dingen, kun je gerust bij een hoefsmid terecht.
Daarbij (kleinigheidje) is een hoefsmid vaak toch net iets goedkoper om langs te laten komen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:57

Ja, ik zal hem zeker nog eens laten komen. Ik hoop maar dat het snel opgelost is want ben mij nu al de ergste dingen aan het voorstellen terwijl ik wel weet (uit ervaring) dat het op dit moment niet zo erg is. Allez het is moeilijk te zeggen. Doet ze onnozel, wat je wel kan verwachten van een jong paardje, hoewel ze goed is opgeleerd of heeft ze er echt last van. Indien ze er last van heeft weet ik dat ik de hoeven moet zuiver maken en er iets opspuiten. Wat ik nu wil doen, uit voorzorg dat het misschien iets ergers zou kunnen worden. Maar ze laat het niet toe. Morgen eens een telefoontje naar de smid en als ik geluk heb passeert hij net in de buurt en anders maandag de DA.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:31

Om de hoeven goed schon te krijgen kun je ook een emmer met lauw warm water vullen met wat soda, kijken of hij hem 5 minuutjes in een emmer wil leten staan, is iig minder gevaarlijk dan een mep riskeren.

Kun je geen foto maken, want ik ben benieuwd wat je paarden hebben. Die van mij staan ook in een nat land nu (welk paard nu niet) maar heeft nog nooit iets van groeven ofzo gehad.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:32

Ik weet ook niet of jouw probleem van de modder komt: mijn paarden staan al de hele winter in de modder, en hebben nergens last van. Dat van die groeven is mij nog niet helemaal duidelijk, maar als je van die flapjes bedoelt (zonder dat ze tot het leven zijn ingescheurd) dan moet ze volgens mij inderdaad even door een hoefsmid nagekeken worden.

Dat probleem met hoeven aangeven: misschien moet je hier wat werk van maken en elke dag 5 minuten "trainen" zonder dat je er wat opsmeert of krabt. Zodat ze gewoon goed leert dat ze haar voet moet geven. Succes in ieder geval!

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:34

Als ie stamt un keer tegoei trug stampe da die niej mir stampt.. misschien zielig maart is ok zielig als hij jouw stampt.. dusja..(okeej niej te overdreven doen natuurlijk) en miss. un keer de dierenarts bellen ofzo?
maar t kan dus ook gwoon streken zijn.. want da doet die van mij altij.. net of ie iets heeft maar da is dan gwoon helemaal niej
en vral meej zoon jong paard

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 09:43

@Linneketeut; Mss kun je in gewoon abn typen? dan is het voor iedereen te volgen.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:45

Ik zal proberen een foto te maken. Ik ga eerst de smid laten komen. Het zijn der 2 met gevoelige hoeven. Mijn haflingers staan in een modderige weide en die hebben ook nergens last van. Want die 2 die het wel hebben staan relatief droog. Ja der hangen zo van die flapjes aan maar denk niet dat het tot op het leven is want dan denk ik wel dat ze toch zou manken.

Emmer met soda, dat ik daar nog niet aan gedacht heb! Niet dat ik daar goede hoop in heb maar toch. Ik ga heb in elk geval proberen.
De veearts heeft mij allicht ooit gezegt dat ik ontsmetting in die spleten moet spuiten dat er anders wel eens microben in kunnen komen en wat misschien wel rotstraal kan veroorzaken.

Ze mag inderdaad niet stampen en dan zetten we haar op haar plaats maar dat is dan vooral door eens goed op te spelen tegen haar. Wat als ze wel pijn heeft? Dan kan ik haar maar moeilijk nog een mep derbij gaan verkopen. Stampen mag ze niet maar ik begrijp haar reactie dan wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:57

als je bang bent dat ze pijn heeft dan zou ik haar idd geen trap verkopen..en voetjes in een bak soda werkt echt super hoor!! mocht ze wel een ontsteking oid dergelijks hebben dan gaat het hier zelfs mee over! en de voeten worden heel mooi schoon zo..dus als dit elke dag zou lukken dan denk ik dat het steeds beter gaat

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:38

Is het niet zo dat het goedje waarmee je de voetjes inspuit prikt of irriteert? Ik zou idd de voetjes elke dag schoonspoelen met soda of biotex en als ze haar voeten weer braaf geeft, eens proberen met ander spul.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 13:41

Het is opgelost! De smid is hier geweest. In het begin trapte ze ook op hem, enkel achter zoals bij ons. Met de praam op de neus, heeft hij uiteindelijk kunnen kappen. Aan de achterkant van de straal knelde er iets en dat was hetgene waar ze last van had. Daarna stond ze er als een lammetje bij en gaf ze alle 4 de benen weer even braafjes!
En die groeven (spleten) dat is niets! De hoeven zijn alle 4 perfect gezond. Die DA toch, mij zo ongerust doen maken over iets wat normaal is Ben blij dat dit opgelost is! Bedankt voor alle berichtjes!